Counselling strategies in economic blogs
Dorota Suska
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowiehttps://orcid.org/0000-0001-9978-5116
Abstract
This article presents a pragmalinguistic description of economic blogs as a representation of contemporary discourse counselling. The analyses focus on a description of the textual activities of the bloggers, which aim to initiate dialogue with the recipient and to shape it according to the planned strategy. The author discusses the titles of blogs as an initial paratext, then distinguishes two types of economic blogs: expert and practical (based on such pragmatic parameters as: relations between sender and recipient, official - unofficiality, advisory procedures).
Keywords:
economic blog, Internet counselling, expert blog, practical blogReferences
Dombrowski A. (2015): Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze” XVIII/2, s. 5-19. Google Scholar
Ficek E. (2012): Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva”, nr 1, s. 151-166. Google Scholar
Ficek E. (2013): Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Google Scholar
Kargulowa A. (2009): Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacji: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2 (46), s. 7-18. Google Scholar
Loewe I. (2004): Paratekst w Internecie. [w:] Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Pod red. M. Sokołowskiego, Olsztyn, Wydawnictwo Kastalia, s. 355-364. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2007), Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, z. 3, s. 199-211. Google Scholar
Rutkowski M. (2003), Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239-254. Google Scholar
Sidorowicz R. (2013): Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M. (2004): Media i nazwy, Kraków, Wydawnictwo LEXIS. Google Scholar
Smól J. (2017), Reakcje werbalne odbiorców porady internetowej a perswazyjność przekazu poradnikowego, „Res Rhetorica” nr 4, s. 28-41. Google Scholar
Starzec A. (1999) Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Google Scholar
Suska D. (2013): Językowe właściwości blogów kulinarnych (rekonesans badawczy), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Językoznawstwo” IX, s. 73-84. Google Scholar
Suska D. (2015): Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych). [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Pod red. I. Sarnowskiej-Giefing, M. Balowskiego, M. Graf, Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Maiuscula”, s. 619-629. Google Scholar
Suska D. (2016), „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXII, s. 145-156. Google Scholar
Wojtak M. (1994), Przyjacielsko, miło, zrozumiale, czyli o stylu poradnika. [w:] Kształcenie porozumiewania się. Pod red. S. Gajdy, J. Nocoń, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301-307. Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, Universitas. Google Scholar
Przedpełski A., Poczytaj o finansach. Eksperci prowadzą blogi, https://www.forbes.pl/wiadomosci/blogi-ekonomiczne-i-finansowe-eksperci-prowadza-blogi/rsp2dy7 (dostęp: 03. 09. 2017 ). Google Scholar
Ziemba Sz., Najpopularniejsze blogi finansowe – Ranking 2016, http://rekinfinansow.pl/blogi-finansowe/ (dostęp: 03. 09. 2017) Google Scholar
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.