Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych

Dorota Suska

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116


Abstract

Artykuł przedstawia pragmalingwistyczne analizy blogów ekonomicznych jako reprezentacji współczesnego dyskursu poradnikowego. Analizy koncentrują się na opisie tekstowych działań autorów blogów, które mają na celu zainicjowanie dialogu z odbiorcą oraz wyprofilowanie go, zgodnie z zaplanowaną strategią poradnikową. Autorka omawia tytuły blogów jako inicjalne parateksty, następnie wyróżnia dwa typy ekonomicznych blogów poradnikowych: eksperckie i praktyczne (na podstawie takich parametrów pragmatycznych, jak m.in.: relacje między nadawcą a odbiorcą, oficjalność – nieoficjalność, procedury doradzania).

 


Schlagworte:

blog ekonomiczny, poradnictwo internetowe, blog ekspercki, blog praktyczny


Dombrowski A. (2015): Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze” XVIII/2, s. 5-19.   Google Scholar

Ficek E. (2012): Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva”, nr 1, s. 151-166.   Google Scholar

Ficek E. (2013): Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.   Google Scholar

Kargulowa A. (2009): Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacji: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2 (46), s. 7-18.   Google Scholar

Loewe I. (2004): Paratekst w Internecie. [w:] Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Pod red. M. Sokołowskiego, Olsztyn, Wydawnictwo Kastalia, s. 355-364.   Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. (2007), Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, z. 3, s. 199-211.   Google Scholar

Rutkowski M. (2003), Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239-254.   Google Scholar

Sidorowicz R. (2013): Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.   Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M. (2004): Media i nazwy, Kraków, Wydawnictwo LEXIS.   Google Scholar

Smól J. (2017), Reakcje werbalne odbiorców porady internetowej a perswazyjność przekazu poradnikowego, „Res Rhetorica” nr 4, s. 28-41.   Google Scholar

Starzec A. (1999) Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.   Google Scholar

Suska D. (2013): Językowe właściwości blogów kulinarnych (rekonesans badawczy), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Językoznawstwo” IX, s. 73-84.   Google Scholar

Suska D. (2015): Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych). [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Pod red. I. Sarnowskiej-Giefing, M. Balowskiego, M. Graf, Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Maiuscula”, s. 619-629.   Google Scholar

Suska D. (2016), „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXII, s. 145-156.   Google Scholar

Wojtak M. (1994), Przyjacielsko, miło, zrozumiale, czyli o stylu poradnika. [w:] Kształcenie porozumiewania się. Pod red. S. Gajdy, J. Nocoń, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301-307.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, Universitas.   Google Scholar

Przedpełski A., Poczytaj o finansach. Eksperci prowadzą blogi, https://www.forbes.pl/wiadomosci/blogi-ekonomiczne-i-finansowe-eksperci-prowadza-blogi/rsp2dy7 (dostęp: 03. 09. 2017 ).   Google Scholar

Ziemba Sz., Najpopularniejsze blogi finansowe – Ranking 2016, http://rekinfinansow.pl/blogi-finansowe/ (dostęp: 03. 09. 2017)   Google Scholar


Veröffentlicht
2019-08-20

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Suska, D. (2019). Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych. Prace Językoznawcze, 21(3), 173–184. https://doi.org/10.31648/pj.4438

Dorota Suska 
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116