Konwersacyjne wykładniki emocji w rozmowie

Mariusz Rutkowski

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-7113-5074


Abstract

W artykule zamieszczona jest analiza i interpretacja wykładników emocji w rozmowie. Obserwacja zaangażowania emocjonalnego rozmówców jest w pełni widoczna dopiero z uwzględnieniem kontekstu innych wypowiedzi i zachowań osób uczestniczących w rozmowie jako interakcyjnym zdarzeniu komunikacyjnym. Metodą umożliwiającą wgląd w takie zachowania jest analiza konwersacyjna, oparta na szczegółowym opisie autentycznych rozmów poddanych transkrypcji. W artykule interpretacji poddano rozmowę urzędową oraz telefoniczne zgłoszenie alarmowe. W obu przypadkach ujawniały się zachowania emocjonalne, które zostały szczegółowo opisane w analizie rozmów. Należą do nich intonacja, ton głosu, głośniejsza artykulacja, przerywanie wypowiedzi, nakładanie się wypowiedzi oraz konflikt skryptów rozmowy. Osobno pokazano, w jaki sposób organizacja preferencyjna rozmowy może wpływać na zachowania emocjonalne rozmówców – niepreferowane wypowiedzi są przyczyną zachowań emocjonalnych.


Schlagworte:

rozmowa, emocje, analiza konwersacyjna, wykładniki emocji


Andersen, P. A., Guerrero L. K. (red. 1998). Handbook of Communication and Emotion. San Diego.   Google Scholar

Dobek-Ostrowska B. 1999. Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław.   Google Scholar

Fussell, S. R. (red. 2002): The Verbal Communication of Emotions. Interdisciplinary Perspectives, Mahwah – London.   Google Scholar

Grabias S., 1994. Język w zachowaniach społecznych, Lublin.   Google Scholar

Grzesiuk, A. 1995. Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin.   Google Scholar

Kövecses, Z. (1990). Emotion concepts. New York.   Google Scholar

Niemeier S., Dirven R. (red., 1997). The language of emotions. Conceptualization, expression, and theoretical foundation, Amsterdam.   Google Scholar

Planalp, S. (1999). Communicating Emotion: Social, Moral and Cultural Processes. Cambridge.   Google Scholar

Rancew-Sikora D., 2007. Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.   Google Scholar

Rapley T., 2010. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa.   Google Scholar

Rejter A, 2010: Język a emocje w ujęciu glottodydaktycznym. (W:) Achtelik A., Kita M., Tambor J., (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego. T. 2., Katowice, s. 75-83.   Google Scholar

Rutkowski M. 2015. Rozmowa urzędowa. Analiza konwersacyjno-dyskursywna, Warszawa.   Google Scholar

Stefaniak K. (2011). Władza i tożsamość w komunikacji lekarz-pacjent, Wrocław.   Google Scholar


Veröffentlicht
2019-04-25

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Rutkowski, M. (2019). Konwersacyjne wykładniki emocji w rozmowie. Prace Językoznawcze, 21(2), 161–174. https://doi.org/10.31648/pj.3918

Mariusz Rutkowski 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-7113-5074