Konwersacyjne wykładniki emocji w rozmowie
Анотація
W artykule zamieszczona jest analiza i interpretacja wykładników emocji w rozmowie. Obserwacja zaangażowania emocjonalnego rozmówców jest w pełni widoczna dopiero z uwzględnieniem kontekstu innych wypowiedzi i zachowań osób uczestniczących w rozmowie jako interakcyjnym zdarzeniu komunikacyjnym. Metodą umożliwiającą wgląd w takie zachowania jest analiza konwersacyjna, oparta na szczegółowym opisie autentycznych rozmów poddanych transkrypcji. W artykule interpretacji poddano rozmowę urzędową oraz telefoniczne zgłoszenie alarmowe. W obu przypadkach ujawniały się zachowania emocjonalne, które zostały szczegółowo opisane w analizie rozmów. Należą do nich intonacja, ton głosu, głośniejsza artykulacja, przerywanie wypowiedzi, nakładanie się wypowiedzi oraz konflikt skryptów rozmowy. Osobno pokazano, w jaki sposób organizacja preferencyjna rozmowy może wpływać na zachowania emocjonalne rozmówców – niepreferowane wypowiedzi są przyczyną zachowań emocjonalnych.
Ключові слова:
rozmowa, emocje, analiza konwersacyjna, wykładniki emocjiПосилання
Andersen, P. A., Guerrero L. K. (red. 1998). Handbook of Communication and Emotion. San Diego. Google Scholar
Dobek-Ostrowska B. 1999. Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław. Google Scholar
Fussell, S. R. (red. 2002): The Verbal Communication of Emotions. Interdisciplinary Perspectives, Mahwah – London. Google Scholar
Grabias S., 1994. Język w zachowaniach społecznych, Lublin. Google Scholar
Grzesiuk, A. 1995. Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin. Google Scholar
Kövecses, Z. (1990). Emotion concepts. New York. Google Scholar
Niemeier S., Dirven R. (red., 1997). The language of emotions. Conceptualization, expression, and theoretical foundation, Amsterdam. Google Scholar
Planalp, S. (1999). Communicating Emotion: Social, Moral and Cultural Processes. Cambridge. Google Scholar
Rancew-Sikora D., 2007. Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa. Google Scholar
Rapley T., 2010. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa. Google Scholar
Rejter A, 2010: Język a emocje w ujęciu glottodydaktycznym. (W:) Achtelik A., Kita M., Tambor J., (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego. T. 2., Katowice, s. 75-83. Google Scholar
Rutkowski M. 2015. Rozmowa urzędowa. Analiza konwersacyjno-dyskursywna, Warszawa. Google Scholar
Stefaniak K. (2011). Władza i tożsamość w komunikacji lekarz-pacjent, Wrocław. Google Scholar
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.