O uczniowskiej umiejętności reagowania na wypowiedzi. Próba rozpoznania problemu

Marta Chyb-Winnicka

Uniwersytet Opolski


Abstract

Celem niniejszego artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu uczniowie szkół podstawowych opanowali umiejętność reagowania na wypowiedzi, czyli sprawność świadczącą o aktywnym i efektywnym słuchaniu, niezbędną w życiu prywatnym i zawodowym. By uzyskać odpowiedź na postawione pytanie, autorka przeprowadziła badania empiryczne wśród dwóch grup badawczych: 190 czwartoklasistów i 159 ósmoklasistów uczęszczających do ośmiu opolskich szkół podstawowych. Narzędziem badawczym był test słuchania w języku polskim jako ojczystym: fragment wywiadu i dwa zadania testowe. Z przeprowadzonych badań wynika, że umiejętność reagowania na komunikaty mówione jest opanowana przez badanych na niskim poziomie. Uzyskane wyniki upoważniły autorkę do sformułowania wniosku, że współczesna szkoła nie przygotowuje uczniów do aktywnego i efektywnego słuchania w naturalnych warunkach komunikacyjnych.


Schlagworte:

aktywne słuchanie, reagowanie, wypowiedź, język polski jako ojczysty, szkoła podstawowa


Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2021): Relacje interpersonalne. Proces porozumie¬wania się. Przekład G. Skoczylas. Poznań.   Google Scholar

Brownell J. (2009): Reagowanie na komunikaty. [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik ko¬munikacji interpersonalnej. Red. J. Stewart. Przekład P. Kostyło. Warszawa, s. 225–234.   Google Scholar

Carnegie D. (2021): Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji. Przekład K. Rojek. Gliwice.   Google Scholar

Chyb M.U. (2021): Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilak¬tyka. Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Jolanty Nocoń [dostępna w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Opolskiego].   Google Scholar

Dyduchowa A. (1989): Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków.   Google Scholar

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2014): Psychologia rozwoju człowieka. Charakte¬rystyka życia człowieka. Warszawa.   Google Scholar

Kaczmarek B.L.J. (1998): Teoretyczne refleksje nad językiem i komunikowaniem się. [W:] O języku i komunikowaniu się. Red. T. Rzepa. Szczecin, s. 9–22.   Google Scholar

Kline J.A. (2008): Listening effectively. Alabama.   Google Scholar

McKay M., Davis M., Fanning P. (2005): Sztuka skutecznego porozumiewania się. Przekład A. Błaż. Gdańsk.   Google Scholar

McNaughton D. i in. (2008): Learning to listen. Teaching an active listening strategy to preservi¬ce education professionals. „Topics in Early Childhood Special Education” 27, s. 223–231.
Crossref   Google Scholar

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007): Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Przekład P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska. Warszawa.   Google Scholar

Nagajowa M. (1995): Jak uczyć języka polskiego w klasach 4–6. Poradnik metodyczny do podręczników „Słowo za słowem”, „Słowa zwykłe i niezwykłe”, „Słowa i świat”. Warszawa.   Google Scholar

Niemierko B. (1999): Pomiar wyników kształcenia. Warszawa.   Google Scholar

Patrzałek T. (1997): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 6, s. 364–370.   Google Scholar

Patrzałek T. (1998): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 2, s. 90–96.   Google Scholar

Robertson K. (2005): Active listening. More than just attention. „Australian Family Physician” 12, s. 1053–1055.   Google Scholar

Warchala J. (1991): Dialog potoczny a tekst. Katowice.   Google Scholar


Veröffentlicht
2023-06-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Chyb-Winnicka, M. (2023). O uczniowskiej umiejętności reagowania na wypowiedzi. Próba rozpoznania problemu. Prace Językoznawcze, 25(2), 61–79. https://doi.org/10.31648/pj.8911

Marta Chyb-Winnicka 
Uniwersytet Opolski