On a student skill of responding to spoken messages. An attempt at diagnosing the problem

Marta Chyb-Winnicka

Uniwersytet Opolski


Abstract

This article attempts to determine to what extent primary school students have mastered the skill of responding to spoken messages, i.e. a competence allowing them to listen actively and effectively, which is necessary in private and professional life. To achieve the research aim, the author carried out empirical research among two groups: 190 fourth and 159 eighth graders who attend eight primary schools in Opole. The research tool was a listening test in Polish as a native language: a part of an interview and two test tasks. The conducted research shows that the participants have developed the ability to respond to spoken messages at a low level. The results prompted the author to conclude that the present-day schooling does not prepare students to listen actively and effectively in natural
communication circumstances.


Keywords:

active listening, responding, spoken messages, Polish as a native language, primary school


Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2021): Relacje interpersonalne. Proces porozumie¬wania się. Przekład G. Skoczylas. Poznań.   Google Scholar

Brownell J. (2009): Reagowanie na komunikaty. [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik ko¬munikacji interpersonalnej. Red. J. Stewart. Przekład P. Kostyło. Warszawa, s. 225–234.   Google Scholar

Carnegie D. (2021): Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji. Przekład K. Rojek. Gliwice.   Google Scholar

Chyb M.U. (2021): Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilak¬tyka. Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Jolanty Nocoń [dostępna w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Opolskiego].   Google Scholar

Dyduchowa A. (1989): Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków.   Google Scholar

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2014): Psychologia rozwoju człowieka. Charakte¬rystyka życia człowieka. Warszawa.   Google Scholar

Kaczmarek B.L.J. (1998): Teoretyczne refleksje nad językiem i komunikowaniem się. [W:] O języku i komunikowaniu się. Red. T. Rzepa. Szczecin, s. 9–22.   Google Scholar

Kline J.A. (2008): Listening effectively. Alabama.   Google Scholar

McKay M., Davis M., Fanning P. (2005): Sztuka skutecznego porozumiewania się. Przekład A. Błaż. Gdańsk.   Google Scholar

McNaughton D. i in. (2008): Learning to listen. Teaching an active listening strategy to preservi¬ce education professionals. „Topics in Early Childhood Special Education” 27, s. 223–231.
Crossref   Google Scholar

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007): Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Przekład P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska. Warszawa.   Google Scholar

Nagajowa M. (1995): Jak uczyć języka polskiego w klasach 4–6. Poradnik metodyczny do podręczników „Słowo za słowem”, „Słowa zwykłe i niezwykłe”, „Słowa i świat”. Warszawa.   Google Scholar

Niemierko B. (1999): Pomiar wyników kształcenia. Warszawa.   Google Scholar

Patrzałek T. (1997): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 6, s. 364–370.   Google Scholar

Patrzałek T. (1998): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 2, s. 90–96.   Google Scholar

Robertson K. (2005): Active listening. More than just attention. „Australian Family Physician” 12, s. 1053–1055.   Google Scholar

Warchala J. (1991): Dialog potoczny a tekst. Katowice.   Google Scholar


Published
2023-06-30

Cited by

Chyb-Winnicka, M. (2023). On a student skill of responding to spoken messages. An attempt at diagnosing the problem. Prace Językoznawcze, 25(2), 61–79. https://doi.org/10.31648/pj.8911

Marta Chyb-Winnicka 
Uniwersytet Opolski