Popular culture on the covers of popular science literature

Dorota Piekarczyk

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-8859-7897


Abstract

This article is an attempt to determine why, how, and to what extent elements of popular
culture become part of popular science communication, which belongs to higher-level,
scientific discourse. The role of popular culture in contemporary society is first discussed.
The focus then shifts to the ways in which its elements are used nowadays on the covers
of popular science publications: by doing so, publishers invite the readers to engage
in the process of reading. The technique is used in two main variants. A popular scientific
publication may be presented as a form of ludic entertainment, which brings it closer to mass culture but lowers its informative value. Alternatively, the elements of popular
culture may be subjected to the publication’s scientific aims so that science (and generally
scholarship) is portrayed as interesting, attractive, exciting, pleasant and easy to follow.
The two techniques are correlated with two models of assumed readers: those interested
in popular culture or those who expect a more solid, scientific treatment of an issue.


Keywords:

popular culture, popular science publications, linguistics, cover, persuasion


Burszta W. (2002): Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa. „Kultura Popularna” nr 0, s. 11–18.   Google Scholar

Cyboran B. (2008): Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy. Kraków.   Google Scholar

Dobroczyński B. (2004): III Rzesza popkultury i inne stany. Kraków.   Google Scholar

Gajda S. (1982): Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa-Wrocław.   Google Scholar

Gajda S. (1990): Współczesna polszczyzna naukowa: język czy żargon. Opole.   Google Scholar

Golka M. (2008): Socjologia kultury. Warszawa.   Google Scholar

Jagodziński T. (2002): Przekleństwo inforozrywki. „Znak” nr 2(251), s. 5–12.   Google Scholar

Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa M. (red.) (2010): Tabloidyzacja języka i kultury. „Oblicza Komunikacji” nr 3. Wrocław.   Google Scholar

Kita M. (1998): Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja. Katowice.   Google Scholar

Kłoskowska A. (1983): Socjologia kultury. Warszawa.   Google Scholar

Krajewski M. (2005): Kultury kultury popularnej. Poznań.   Google Scholar

Loewe I. (2007): Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice.   Google Scholar

Nieciuński W. (2007): Konsumpcjonizm i kultura masowa. Krytyczna refleksja. „Problemy Polityki Społecznej” nr 10, s. 81–88.   Google Scholar

Piekarczyk D. (w druku): (Nie)oceniaj książki po okładce. Teksty na okładkach publikacji popularnonaukowych.   Google Scholar

Piontek D. (2011): Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce. Poznań.   Google Scholar

Postman N. (2002): Zabawić się na śmierć: Dyskurs publiczny w epoce show-businessu. Tłum. L. Niedzielski. Warszawa.   Google Scholar

Rychlewski M. (2013): Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury. Gdańsk.   Google Scholar

Starzec A. (1999): Współczesna polszczyzna popularnonaukowa. Opole.   Google Scholar

Świtała M. (2005): Zachowanie konsumentów i marketing na rynku książki. Warszawa.   Google Scholar

Wenderlich P. (2015): Kultura masowa – aktywni konsumenci, bierni obywatele? Implikacje w sferze publicznej. „Świat Idei i Polityki”. T. 14, s. 413–430.   Google Scholar


Published
2020-02-28

Cited by

Piekarczyk, D. (2020). Popular culture on the covers of popular science literature. Prace Językoznawcze, 22(2), 175–190. https://doi.org/10.31648/pj.5251

Dorota Piekarczyk 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-8859-7897