On problems of speech development – A study among five-year-old children from the city of Olsztyn
Magdalena Osowicka-Kondratowicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWMhttps://orcid.org/0000-0002-0447-4954
Abstract
The article is a research report on the level of speech development of Olsztyn preschool children as compared to the average results of the reference group (the norm).
144 five-year-old children were assessed. The level of speech development was measured with standardized and normalized research tools, namely: to test articulation
– “100 wyrazowy test artykulacyjny” (Krajna 2008); to assess phonemic hearing – “Karty oceny słuchu fonemowego (KOSF)” (Gruba 2016); to evaluate the level of development of lexis and grammar – “Test rozwoju językowego TRJ” (Smoczyńska et al. 2015). Orofacial conditions were also checked. In general, the examined children coped much better with tasks concerning lexis and grammar development than phonetic and phonological ones. In the first case, there were not only more children whose level of language proficiency was assessed as typical of their age, but also the fewest children who were below the average.
Among the examined subsystems, the worst results were obtained as regards phonemic
hearing.
Keywords:
speech development, articulation, phonemic hearingReferences
Bancerz M. (2022): Rozwój mowy dziecka na przykładzie pięciolatków z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Borowiec A. (2008): Sprzężone zaburzenia w układzie ustno-twarzowym. Zasady współpracy w zespole terapeutycznym: ortodonta – logopeda – fizjoterapeuta. [W:] Metody terapii logopedycznej. Red. A. Domagała, U. Mirecka. Lublin, s. 1039–1062. Google Scholar
Bryndal M. (2015): Fonologiczna interpretacja procesów doskonalenia wymowy dziecięcej na tle współczesnych teorii fonologicznych. Gliwice. Google Scholar
Ciżewska M. (2022): Poziom rozwoju mowy dzieci pięcioletnich z Przedszkola Miejskiego nr 36 w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Czaplewska E. (2012): Diagnoza zaburzeń rozwoju mowy. [W:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Red. E. Czaplewska, S. Milewski. Sopot, s. 65–120. Google Scholar
Dudek A., Szamburski K. (2011): Wymowa międzyzębowa jako norma rozwojowa. „Poradnik Językowy” 9, s. 71–85. Google Scholar
Dumińska K. (2022): Z zagadnień akwizycji mowy. Na przykładzie dzieci pięcioletnich z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Gacka E. (2018): Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 21, s. 125–140.
Crossref
Google Scholar
Głowacka P. (2021): Stan rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym w badaniach ilościowych. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Jolanty Panasiuk, prof. UWM. Olsztyn. Google Scholar
Gruba J. (2016): Karty oceny słuchu fonemowego. Test do badania słuchu fonemowego u dzieci w wieku od trzech do siedmiu i pół lat. Gliwice. Google Scholar
Gruba S. (2012): Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice. Google Scholar
Jastrzębowska G. (1998): Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole. Google Scholar
Kania J.T. (2001): Szkice logopedyczne. Wyd. 2. Lublin. Google Scholar
Kościelniak N. (2022): Stan rozwoju mowy pięciolatków z Przedszkola Miejskiego nr 32 w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Krajna E. (2002): Doskonalenie artykulacji u dzieci przedszkolnych – wybrane zagadnienia. „Logopedia” 31, s. 27–52. Google Scholar
Krajna E. (2005): Rozwojowa norma fonetyczna – oczekiwania i fakty. „Logopeda”, s. 33–46. Google Scholar
Krajna E. (2008): 100-wyrazowy test artykulacyjny. Gliwice. Google Scholar
Krajna E., Bryndal M. (1999): 100-wyrazowy test artykulacyjny. Analiza słuchowa nagrań i próba normalizacji testu. „Audiofonologia” XIV, s. 137–174. Google Scholar
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Bogdanowicz M. (2015): Bateria Testów Fonologicznych (BTF). Warszawa. Google Scholar
Kurkowski Z. (2002): Rola kontroli słuchowej w procesie artykulacji. „Logopedia” 31, s. 257–262. Google Scholar
Lipowska M. (2001): Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków. Google Scholar
Lorenc A. (2013): Diagnozowanie normy wymawianiowej. „Logopedia” 42, s. 61–86. Google Scholar
Lorenc A. (2016): Kryteria diagnostyczne normy wymawianiowej. [W:] Logopedia artystyczna. Red. B. Kamińska, S. Milewski. Gdańsk, s. 168–193. Google Scholar
Łobacz P. (1996): Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne. Warszawa. Google Scholar
Ostapiuk B. (2013): Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. Szczecin. Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D. (2019): Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom. Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., Sambor B. (2016): O różnych typach skróconych wędzidełek języka, ich ocenie i interpretacji wyników badań w logopedii. „Logopedia” 45, s. 123–155. Google Scholar
Prusakowska W. (2022): Diagnoza poziomu rozwoju językowego na przykładzie dzieci pięcioletnich z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Rocławski B. (1994): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak E., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., Morstin M. (2015): Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa. Google Scholar
Sołtys-Chmielowicz A. (2007): Zaburzenia artykulacji – teoria i praktyka. Kraków. Google Scholar
Stecko E. (2012): Zapiski z pracy logopedy. Wydawnictwo ES. Google Scholar
Szczech A. (2022): Stan rozwoju mowy pięciolatków na przykładzie dzieci z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Tatarczuk S. (2022): Diagnoza rozwoju mowy. Na przykładzie dzieci pięcioletnich z Niepublicznego Przedszkola „Patryk” w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-0447-4954