Standardowa niemczyzna mówiona w kształceniu językowym na poziomie filologicznym. Krótkie podsumowanie najważniejszych wniosków z badań własnych i prezentacja przykładowych rozwiązań praktycznych
Magdalena Pieklarz-Thien
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, OlsztynАннотация
This article discusses some issues involved in incorporating and adapting the latest research in language studies in teaching spoken German at the level of philology.
Ключевые слова:
język mówiony, mówiona niemczyzna, dydaktyka języka niemieckiego jako obcego, językoznawstwo, kształcenie językowe na poziomie fiilologicznymБиблиографические ссылки
Al-Nasser, M. (2011): Gesprochene Sprache im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht. Google Scholar
Eigenschaften der gesprochenen Sprache in Lehrwerkdialogen, , dostęp: 15.01.2018. Google Scholar
Bachmann-Stein, A. (2013): Authentische gesprochene Sprache im DaF-Unterricht – Pro und Contra. [W:] Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. Grundlagen – Ansätze – Praxis. Red. S. M. Moraldo, F. Missaglia. Heidelberg, s. 39−58. Google Scholar
Bär, J. A. (2000): Deutsch im Jahr 2000. Eine sprachhistorische Standortbestimmung. [W:] Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende. Sprachkultur oder Sprachverfall? Red. K. M. Eichhoff-Cyrus, R. Hoberg. Mannheim, s. 9−34. Google Scholar
Bartmiński, J. (20103): Styl potoczny. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 115−134. Google Scholar
Chłopek, Z. (2016): Rozwijanie sprawności receptywnych w języku obcym. [W:] Języki obce w szkole 1, s. 4−10. Google Scholar
Eichinger, L. M. (2010): Entwicklungen und Veränderungen im heutigen Deutsch. [W:] Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Vollständige Neubearbeitung. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft 19, 2 Bände. Red. H.-J. Krumm et al. Berlin, s. 405−418. Google Scholar
Elspaß, S. (2008): Vom Mittelneuhochdeutschen (bis ca. 1950) zum Gegenwartsdeutsch. [W:] Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik 75, s. 1–20. Google Scholar
Günthner, S. (2000): Grammatik der gesprochenen Sprache – eine Herausforderung für Deutsch als Fremdsprache? [W:] Info DaF (Informationen Deutsch als Fremdsprache) 27/4, s. 352−366. Google Scholar
Günthner, S. (2011): Übergänge zwischen Standard und Non-Standard – welches Deutsch vermitteln wir im DaF-Unterricht? [W:] Sprachkompetenz in Ausbildung und Beruf. Übergänge und Transformationen. Red. E. Wyss, D. Stotz. Neuenburg/Neuchâtel, Bulletin VALS ASLA 94/201, s. 24−47. Google Scholar
Janowska, I. (2016): Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. [W:] Języki obce w szkole 1, s. 32−38. Google Scholar
Kita, M. (2007): Gra funkcjami w języku potocznym. [W:] Potoczność a zachowania językowe Polaków. Red. B. Boniecka, S. Grabias. Lublin, s. 33−45. Google Scholar
Kita, M. (2017): Radio i oralność – perspektywy językoznawczej. [W:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 39/1, s. 31−47. Google Scholar
Kowalikowa, J. (2006): Językoznawstwo a szkolna dydaktyka językowa. [W:] LingVaria, 1, s. 149−157. Google Scholar
Krumm, H.-J. (20034): Lehr- und Lernziele. [W:] Handbuch Fremdsprachenunterricht. Red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm. Tübingen und Basel, s. 116−121. Google Scholar
Linke, A. (2000): Informalisierung? Ent-Distanzierung? Familiarisierung? Sprach(gebrauchs)wandel als Indikator soziokultureller Entwicklungen. [W:] Der Deutschunterricht 3, s. 66−77. Google Scholar
Neuland, E. (2007): Mündliche Kommunikation als Schlüsselkompetenz: Entwicklung eines Moduls für germanistische Studiengänge. [W:] Informationen Deutsch als Fremdsprache 34, 4, s. 428−438. Google Scholar
Ong W. J. (1992): Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przekł. J. Japola. Lublin. Google Scholar
Pęzik, P. (2012): Język mówiony w NKJP. [W:] Narodowy Korpus Języka Polskiego. Red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk. Warszawa, s. 37−47. Google Scholar
Pieklarz-Thien, M. (2015): Gesprochene Sprache in der philologischen Sprachausbildung. Theoretische Grundlagen – empirische Befunde – exemplarische Anwendungen. Frankfurt nad Menem. Google Scholar
Polenz, P. von (1999): Deutsche Sprachgeschichte: Vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Band III. Berlin. Google Scholar
Rocławski, B. (2011): O zaniedbaniach i zaniechaniach w edukacji językowej i matematycznej dzieci, , dostęp: 20.01.2018. Google Scholar
Schatte, C. (1993): Probleme der Vermittlung der gesprochenen Sprache im Fremdsprachenunterricht. [W:] Methodische Grundfragen der Erforschung gesprochener Sprache. Red. G. Richter. Frankfurt am Main, s. 135−142. Google Scholar
Szpunar, M. (2014): Od pierwotnej oralności do wtórnej piśmienności w epoce dominacji internetowego biasu. [W:] Zeszyty Prasoznawcze 4. Kraków, s. 694−706. Google Scholar
Thurmair, M. (2005): Wortstellungsvariationen der gesprochenen Sprache im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. [W:] Deutsch als Fremdsprache 32, s. 42−48. Google Scholar
Tomczyk-Popińska, E. (1994): Dialogi w podręcznikach języka niemieckiego. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 13, s. 47−54. Google Scholar
Tomczyk-Popińska, E. (1997): Untersuchungen zu mediolektalen Unterschieden im dialogischen Gegenwartsdeutsch. Didaktische Implikationen. Warszawa. Google Scholar
Tomczyk-Popińska, E. (2003): Zróżnicowanie geograficzne języka niemieckiego w nauczaniu tego języka w Polsce – wybrane aspekty. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 19, s. 47−51. Google Scholar
Tomczyk-Popińska, E. (2006): Nauczanie porozumiewania się w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych – wnioski z analiz podręczników języka niemieckiego jako obcego. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 19, s. 67−75. Google Scholar
Vorderwülbecke, K. (2008): Sprache kommt von Sprechen – Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. [W:] Auf neuen Wegen. Deutsch als Fremdsprache in Forschung und Praxis. 35. Jahrestagung des Fachverbands Deutsch als Fremdsprache an der Freien Universität Berlin 2007. Materialien DaF. Band 79. Red. C. Chlosta, G. Leder, B. Krischer. Göttingen, s. 275−292. Google Scholar
Weidner, B. (2017): Gesprochenes Deutsch als Unterrichtsgegenstand. Arbeitspapierreihe Sprache und Interaktion, 74(6), online: , dostęp: 20.01.2018. Google Scholar
Wilczyńska, W. (2012): Czy pojęcie dyskursu jest przydatne w glottodydaktyce? [W:] Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego 38/1, s. 7−25. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn