Standardowa niemczyzna mówiona w kształceniu językowym na poziomie filologicznym. Krótkie podsumowanie najważniejszych wniosków z badań własnych i prezentacja przykładowych rozwiązań praktycznych

Magdalena Pieklarz-Thien

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn


Анотація

This article discusses some issues involved in incorporating and adapting the latest research in language studies in teaching spoken German at the level of philology.


Ключові слова:

język mówiony, mówiona niemczyzna, dydaktyka języka niemieckiego jako obcego, językoznawstwo, kształcenie językowe na poziomie fiilologicznym


Al-Nasser, M. (2011): Gesprochene Sprache im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht.   Google Scholar

Eigenschaften der gesprochenen Sprache in Lehrwerkdialogen, , dostęp: 15.01.2018.   Google Scholar

Bachmann-Stein, A. (2013): Authentische gesprochene Sprache im DaF-Unterricht – Pro und Contra. [W:] Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. Grundlagen – Ansätze – Praxis. Red. S. M. Moraldo, F. Missaglia. Heidelberg, s. 39−58.   Google Scholar

Bär, J. A. (2000): Deutsch im Jahr 2000. Eine sprachhistorische Standortbestimmung. [W:] Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende. Sprachkultur oder Sprachverfall? Red. K. M. Eichhoff-Cyrus, R. Hoberg. Mannheim, s. 9−34.   Google Scholar

Bartmiński, J. (20103): Styl potoczny. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 115−134.   Google Scholar

Chłopek, Z. (2016): Rozwijanie sprawności receptywnych w języku obcym. [W:] Języki obce w szkole 1, s. 4−10.   Google Scholar

Eichinger, L. M. (2010): Entwicklungen und Veränderungen im heutigen Deutsch. [W:] Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Vollständige Neubearbeitung. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft 19, 2 Bände. Red. H.-J. Krumm et al. Berlin, s. 405−418.   Google Scholar

Elspaß, S. (2008): Vom Mittelneuhochdeutschen (bis ca. 1950) zum Gegenwartsdeutsch. [W:] Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik 75, s. 1–20.   Google Scholar

Günthner, S. (2000): Grammatik der gesprochenen Sprache – eine Herausforderung für Deutsch als Fremdsprache? [W:] Info DaF (Informationen Deutsch als Fremdsprache) 27/4, s. 352−366.   Google Scholar

Günthner, S. (2011): Übergänge zwischen Standard und Non-Standard – welches Deutsch vermitteln wir im DaF-Unterricht? [W:] Sprachkompetenz in Ausbildung und Beruf. Übergänge und Transformationen. Red. E. Wyss, D. Stotz. Neuenburg/Neuchâtel, Bulletin VALS ASLA 94/201, s. 24−47.   Google Scholar

Janowska, I. (2016): Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. [W:] Języki obce w szkole 1, s. 32−38.   Google Scholar

Kita, M. (2007): Gra funkcjami w języku potocznym. [W:] Potoczność a zachowania językowe Polaków. Red. B. Boniecka, S. Grabias. Lublin, s. 33−45.   Google Scholar

Kita, M. (2017): Radio i oralność – perspektywy językoznawczej. [W:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 39/1, s. 31−47.   Google Scholar

Kowalikowa, J. (2006): Językoznawstwo a szkolna dydaktyka językowa. [W:] LingVaria, 1, s. 149−157.   Google Scholar

Krumm, H.-J. (20034): Lehr- und Lernziele. [W:] Handbuch Fremdsprachenunterricht. Red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm. Tübingen und Basel, s. 116−121.   Google Scholar

Linke, A. (2000): Informalisierung? Ent-Distanzierung? Familiarisierung? Sprach(gebrauchs)wandel als Indikator soziokultureller Entwicklungen. [W:] Der Deutschunterricht 3, s. 66−77.   Google Scholar

Neuland, E. (2007): Mündliche Kommunikation als Schlüsselkompetenz: Entwicklung eines Moduls für germanistische Studiengänge. [W:] Informationen Deutsch als Fremdsprache 34, 4, s. 428−438.   Google Scholar

Ong W. J. (1992): Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przekł. J. Japola. Lublin.   Google Scholar

Pęzik, P. (2012): Język mówiony w NKJP. [W:] Narodowy Korpus Języka Polskiego. Red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk. Warszawa, s. 37−47.   Google Scholar

Pieklarz-Thien, M. (2015): Gesprochene Sprache in der philologischen Sprachausbildung. Theoretische Grundlagen – empirische Befunde – exemplarische Anwendungen. Frankfurt nad Menem.   Google Scholar

Polenz, P. von (1999): Deutsche Sprachgeschichte: Vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Band III. Berlin.   Google Scholar

Rocławski, B. (2011): O zaniedbaniach i zaniechaniach w edukacji językowej i matematycznej dzieci, , dostęp: 20.01.2018.   Google Scholar

Schatte, C. (1993): Probleme der Vermittlung der gesprochenen Sprache im Fremdsprachenunterricht. [W:] Methodische Grundfragen der Erforschung gesprochener Sprache. Red. G. Richter. Frankfurt am Main, s. 135−142.   Google Scholar

Szpunar, M. (2014): Od pierwotnej oralności do wtórnej piśmienności w epoce dominacji internetowego biasu. [W:] Zeszyty Prasoznawcze 4. Kraków, s. 694−706.   Google Scholar

Thurmair, M. (2005): Wortstellungsvariationen der gesprochenen Sprache im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. [W:] Deutsch als Fremdsprache 32, s. 42−48.   Google Scholar

Tomczyk-Popińska, E. (1994): Dialogi w podręcznikach języka niemieckiego. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 13, s. 47−54.   Google Scholar

Tomczyk-Popińska, E. (1997): Untersuchungen zu mediolektalen Unterschieden im dialogischen Gegenwartsdeutsch. Didaktische Implikationen. Warszawa.   Google Scholar

Tomczyk-Popińska, E. (2003): Zróżnicowanie geograficzne języka niemieckiego w nauczaniu tego języka w Polsce – wybrane aspekty. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 19, s. 47−51.   Google Scholar

Tomczyk-Popińska, E. (2006): Nauczanie porozumiewania się w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych – wnioski z analiz podręczników języka niemieckiego jako obcego. [W:] Przegląd Glottodydaktyczny 19, s. 67−75.   Google Scholar

Vorderwülbecke, K. (2008): Sprache kommt von Sprechen – Gesprochene Sprache im DaF-Unterricht. [W:] Auf neuen Wegen. Deutsch als Fremdsprache in Forschung und Praxis. 35. Jahrestagung des Fachverbands Deutsch als Fremdsprache an der Freien Universität Berlin 2007. Materialien DaF. Band 79. Red. C. Chlosta, G. Leder, B. Krischer. Göttingen, s. 275−292.   Google Scholar

Weidner, B. (2017): Gesprochenes Deutsch als Unterrichtsgegenstand. Arbeitspapierreihe Sprache und Interaktion, 74(6), online: , dostęp: 20.01.2018.   Google Scholar

Wilczyńska, W. (2012): Czy pojęcie dyskursu jest przydatne w glottodydaktyce? [W:] Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego 38/1, s. 7−25.   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2019-09-16

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Pieklarz-Thien, M. (2019). Standardowa niemczyzna mówiona w kształceniu językowym na poziomie filologicznym. Krótkie podsumowanie najważniejszych wniosków z badań własnych i prezentacja przykładowych rozwiązań praktycznych. Prace Językoznawcze, 20(4), 207–226. https://doi.org/10.31648/pj.4493

Magdalena Pieklarz-Thien 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn