Wpływ materiału ikonicznego na ocenę wypowiedzi

Mariusz Wszołek

Uniwersytet SWPS
https://orcid.org/0000-0002-8830-189X

Annette Siemes

Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0001-6129-0900

Michael Fleischer

Uniwersytet SWPS
https://orcid.org/0000-0002-3873-3491


Аннотация

W niniejszym artykule prezentujemy wyniki badań inspirowane eksperymentem opublikowanym na łamach czasopisma „Psychology development” w artykule Stable Truthiness Effect Across the Lifespan, badającym efekt prawdziwości na podstawie materiału zdjęciowego. Przedmiotem prezentowanego badania jest sposób współoddziaływania ofert komunikacyjnych na poziomie werbalnym i wizualnym oraz to, czy i jak silnie różni się nawiązywalność wypowiedzi werbalnych od wypowiedzi aktualizujących dwa kanały recepcji (werbalny i wizualny). W przeprowadzonym badaniu przedłożono respondentom ankietę do samodzielnego wypełnienia, zawierającą 21 twierdzeń z prośbą o ich ocenę – prawda/fałsz. Badanie zaś przeprowadzono w dwóch etapach: raz, prezentując tylko tekst twierdzenia, a raz, twierdzenie z umieszczonym nad nim zdjęciem. Uzyskane na drodze empirii dane pokazują, że występowanie zdjęcia przy danym twierdzeniu nie wpływa jednoznacznie na negację lub przyjęcie twierdzenia przez ankietowanych.


Ключевые слова:

prawdziwość, komunikacja indeksalna, znak ikoniczny, wpływ fotografii


Cansino S., Estrada-Manilla C., Hernández-Ramos E., Martínez-Galindo J.G., Torres-Trejo F., Gómez-Fernández T., Ayala-Hernández M., Osorio D., Cedillo-Tinoco M., Garcés-Flores L., Gómez-Melgarejo S., Beltrán-Palacios K., Guadalupe García-Lázaro H., García-Gutiérrez F., Cadena-Arenas Y., Fernández-Apan L., Bärtschi A., Resendiz-Vera J., & Rodríguez-Ortiz M.D. (2013): The rate of source memory decline across the adult lifespan. „Developmental Psychology” 49(5), s. 973–985.
Crossref   Google Scholar

Derksen D.G., Giroux M.E., Connolly D.A., Newman E.J., Sanson M., Crozier W.E., Strange D. (2020): Court case context and fluency-promoting photos inflate the credibility of forensic science. „Zeitschrift für Psychologie” 228(3), s. 221–225.
Crossref   Google Scholar

Derksen D.G., Giroux M.E., Newman E.J., Bernstein D.M. (2022): Stable truthiness effect across the lifespan. „Developmental Psychology” 58(5), s. 913–922.
Crossref   Google Scholar

Fenn E., Newman E.J., Pezdek K., Garry M. (2013): The effect of nonprobative photographs on truthiness persists over time. „Acta Psychologica” 144(1), s. 207–211.
Crossref   Google Scholar

Fleischer M. (2019): Design informacji i jej algorytmy. Kraków.   Google Scholar

Jacoby L.L., Dallas M. (1981): On the relationship between autobiographical memory and perceptual learning. „Journal of Experimental Psychology: General” 110(3), s. 306–340.
Crossref   Google Scholar

Newman E.J., Garry M., Bernstein D.M., Kantner J., Lindsay D.S. (2012): Nonprobative photographs (or words) inflate truthiness. „Psychonomic Bulletin & Review” 19(5), s. 969–974.
Crossref   Google Scholar

Shannon C.E., Weaver W. (1949): The mathematical theory of communication. Urbana.   Google Scholar

Strough J., Karns T.E., Schlosnagle L. (2011): Decision-making heuristics and biases across the lifespan. „Annals of the New York Academy of Sciences” 1235(1), s. 57–74.
Crossref   Google Scholar

Whittlesea B.W.A. (1993): Illusions of familiarity. „Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition” 19(6), s. 1235–1253.
Crossref   Google Scholar


Опубликован
2025-06-27

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Wszołek, M., Siemes, A. ., & Fleischer, M. (2025). Wpływ materiału ikonicznego na ocenę wypowiedzi. Prace Językoznawcze, 27(2), 253–267. https://doi.org/10.31648/pj.11314

Mariusz Wszołek 
Uniwersytet SWPS
https://orcid.org/0000-0002-8830-189X
Annette Siemes 
Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0001-6129-0900
Michael Fleischer 
Uniwersytet SWPS
https://orcid.org/0000-0002-3873-3491