PROCES RECENZJI1
Zasady recenzowania publikacji w czasopismach
(zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego)
- Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki afiliowanej przez autora publikacji.
- W przypadku tekstów powstałych w języku angielskim, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
- Standardowym rozwiązaniem jest model, w którym autor lub autorzy i recenzenci nie znają
swoich tożsamości (tzw. double-blind review proces). - W innym przypadku recenzent musi podpisać deklarację o nie występowaniu konfliktu interesów; za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem:
a) bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt),
b) relacje podległości zawodowej,
c) bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji. - Recenzja musi mieć formę pisemną (jej formularz jest załączony do niniejszych Zasad) i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Dopuszczalne jest przekazanie skanu recenzji drogą elektroniczną.
- Autorzy otrzymują drogą elektroniczną zanonimizowane recenzje, chyba, że są one pozytywne i nie zawierają żadnych uwag.
- Co najmniej jedna recenzja negatywna skutkuje odrzuceniem artykułu. Artykuły, które uzyskały recenzję pozytywną warunkową zostaną dopuszczone do publikacji pod warunkiem uwzględnienia przez autora uwag zawartych w recenzji.
- Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji/numerów nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje na swojej stronie internetowej listę recenzentów współpracujących.