Rosyjskie i polskie memy internetowe jako narzędzie w walce z kryzysem epidemicznym COVID-19

Artur Czapiga

University of Rzeszów


Abstrakt

The paper presents an analysis of demotivators from Polish and Russian websites. Being short messages, most often created as a combination of a graphic element and a brief text, they constitute very condensed acts of communication. The theoretic background of the survey is the modern approach to the Dawkins’ understanding of a meme. Attention was paid to several aspects of the examples: structure, main functions, whether they are universal
or culture-specific and what characters they depict. The memes were collected from demotywatory.pl and demotivatorium.ru in two groups: March/April 2020 and October/November 2021. The purpose was to compare the material from the beginning of the outbreak and from much later, when the topic didn’t attract much attention of the societies. Memes are an effective tool for spontaneous struggle with the difficult pandemic reality, they can be generated quickly in response to the current socio-political situation.


Słowa kluczowe:

internet meme, Polish language, Russian language, contrastive analysis, COVID-19 epidemic crisis


Awdiejew, A. (1983), Klasyfikacja funkcji pragmatycznych, [w:] Polonica IX, 53-88.   Google Scholar

Bauckhage, C. (2021), Insights into Internet Memes, [in:] Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 5 (1), 42-49, [in:] https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/ article/view/14097 (accessed: 24.11.2021).   Google Scholar

Belyanin, V. P. (1998), Russkiy yazykovoy anekdot, [in:] Vestnik TSMO MGU 1, Ch. 2: Russkiy yazyk: lingvisticheskiye issledovaniya, 37-42. [Белянин, В. П. (1998), Русский языковой анекдот, [in:] Вестник ЦМО МГУ 1, Ч. 2: Русский язык: лингвистические исследования, 37-42.]   Google Scholar

Brylska, K. | Gackowski, T. (2017), Krytyka polityczna w memach internetowych – od dekon¬strukcji po rekonfigurację, [w:] Gackowski, T. | Brylska, K. | Patera, M. (red.), Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu. Seria Media. Początki XXI wieku. Warszawa, 25-51.   Google Scholar

Dawkins, R. (2006), The Selfish Gene. Oxford.   Google Scholar

Gackowski, T. | Patera, M. | Brylska, K. (2016), Społecznie konstruowany wizerunek Jana Pawła II – znaczenia zawarte w memach internetowych, [w:] Olędzki, J. | Sasińska-Klas, T. (red.), Wielkość czy autorytet? Jan Paweł II w przekazach polskich mediów podczas jego kanonizacji. Warszawa, 269-297.   Google Scholar

Iwanicki, J. (2018), Memy internetowe w kulturze popularnej. Charakterystyka zjawiska, [w:] Humanoria. Czasopismo internetowe 1 (21), 61-80.   Google Scholar

Jasper, J. M. | Young, M. P. | Zuern, E. (2020), Public Characters: The Politics of Reputation and Blame. Oxford.   Google Scholar

Kamińska, M. (2011), Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań.   Google Scholar

Kansteiner, W. (2014), Szukanie znaczeń w pamięci: metodologiczna krytyka pamięcioznawstwa, [w:] Kończal, K. (red.), (Kon)teksty pamięci. Antologia. Warszawa, 225-246.   Google Scholar

Karpman, S. (1968), Fairy Tales and Script Drama Analysis, [in:] Transactional Analysis Bulletin 7 (26), 39-43.   Google Scholar

Kiklewicz, A. (2012), Czwarte królestwo. Język a kontekst w dyskursach współczesności. Warszawa.   Google Scholar

Kołowiecki, W. (2012), Memy internetowe jako nowy język internetu, [w:] Kultura i Historia 2, [w:] http://www. kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637 (accessed: 24.11.2021).   Google Scholar

Kudlińska, H. (2014), Demotywator jako nowy gatunek dyskursu 2.0, [w:] Teksty Drugie 3: 111-139.   Google Scholar

Meyer, J. C. (2000), Humor as a Double-Edged Sword: Four Functions of Humor in Communication, [in:] Communication Theory 10 (3, August), 310-331.   Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska, A. (2017), Kilka refleksji na temat memów internetowych, [w:] Hof¬man, I. | Kępa-Figura, D. (red.), Gatunki w mediach elektronicznych, II. Lublin, 251-263.   Google Scholar

Panova, Ye. | Shumakova, Ye. (2019), Pretsedentnost’v epokhu mul’timediynoy kommunikatsii, [in:] Przegląd Wschodnioeuropejski X/1, 357-369. [Панова, Е. | Шумакова, Е. (2019), Прецедентность в эпоху мультимедийной коммуникации, [in:] Przegląd Wschodnioeuropejski X/1, 357-369.]   Google Scholar

Ryzhkov, K. L. (2021), Klassifikatsiya internet-memov v realiyakh 2021 goda, [in:] Kul’tura iiskusstvo 9, 18-28. [Рыжков, К. Л. (2021), Классификация интернет-мемов в реалиях 2021 года, [in:] Культура и искусство 9, 18-28.]   Google Scholar

Saint Laurent de, C. | Glăveanu, V. P. | Literat, I. (2021), Internet Memes as Partial Stories: Iden¬tifying Political Narrativesin Coronavirus Memes, [in:] Social Media + Society January-March, 1-13.   Google Scholar

Titulaer, R. (2020), Developing conceptions of humour: irony and Internet memes. Rotterdam. URL: http://hdl.handle.net/2105/52432 (accessed: 25.11.2021).   Google Scholar

Wiggins, B. E. | Bowers, G. B. (2015), Memes as genre: A structurational analysis of the memes¬cape, [in:] New Media & Society 17 (11), 1886-1906.   Google Scholar

Wójcicka, M. (2019), Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
01.07.2025

Cited By /
Share

Czapiga, A. (2025). Rosyjskie i polskie memy internetowe jako narzędzie w walce z kryzysem epidemicznym COVID-19. Przegląd Wschodnioeuropejski, 16(1), 245–258. https://doi.org/10.31648/pw.11462

Artur Czapiga 
University of Rzeszów