Semeological Dimension of the Miracle according to the Criteria of Interpersonal Communication
Sylwia Mikołajczak
University of Warmia and Mazury in OlsztynAbstract
The modern conception of revelation shows it in two dimensions: noetic and eventual, that is, taking into account God’s word and His supernatural action. The implication of such an understanding was the inclusion in the revelatory area of the miracle as a vehicle for God’s unique presence in history. The miracle as a sign became a carrier of salvific content, that is, an invitation to man to respond and participate in the supernatural community of love. In this connection, one can pose the problem of analogy between the semeological concept of miracle and the theory of interpersonal communication present in the space of social sciences. The purpose of the article is to show a multifaceted exemplification of this analogy in the following elements: personalistic dimension, context, message, communication channel and code, feedback, active listening, communication obstacles and purpose.
Keywords:
sign, interpersonal communication, faith, miracle, revelationReferences
Andrzejuk Artur, 2010, Personalizmus a súčasnosť, w: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckiej konferencie, Dancak P., Rembierz M., i inni, (red.), Prešovská univerzita v Prešove, Prešov, s. 19 – 25. Google Scholar
Bednarska Maja, 2015, Personalistyczne uzasadnienie skutecznej komunikacji, Studia Socialia Cracoviensia, nr 1/12, s. 121-130.
Crossref
Google Scholar
Chodkowski Zbigniew, 2017, Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, Kultura Przemiany Edukacja, nr 5, s. 282-294.
Crossref
Google Scholar
Frączek Adriana, 2012, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, nr 9, s. 118-131. Google Scholar
Gołębiowska Małgorzata, 2014, Sposoby skutecznej komunikacji nauczyciela z uczniem, Forum Pedagogiczne, nr 1, s. 143-253. Google Scholar
Guardini Romano, 1959, Wunder und Zeichen, Werkbund Verlag, Würzburg. Google Scholar
Kopeć Edward, 1976, Teologia fundamentalna, KUL, Lublin. Google Scholar
Kozyra Beata, 2019, Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, MT Biznes, Warszawa. Google Scholar
Mastej Jacenty, 2021, Patrystyczne podstawy personalistyczno-znakowej koncepcji cudu Mariana Ruseckiego, Vox Patrum, nr 79, s. 259-276.
Crossref
Google Scholar
Morreale Sherwyn P., Spitzberg Brian H., Barge J., Kevin, 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Google Scholar
Panasiuk Krzysztof, 2008, Ewolucja pojęcia cudu we współczesnej teologii fundamentalnej, Studia Bydgoskie, nr 2, s. 53-78. Google Scholar
Pisarek Walery, 2008, Wstęp do nauki o komunikowaniu, WAIP, Warszawa. Google Scholar
Plata Łukasz, 2022, Rola cudu w teologii fundamentalnej po soborze watykańskim . Refleksja na podstawie analizy wybranych podręczników akademickich, Tarnowskie Studia Teologiczne, nr 1/41, s. 111–128.
Crossref
Google Scholar
Rusecki Marian, 1981, Cud jako znak i symbol, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, nr 28, s. 79-95. Google Scholar
Rusecki Marian, 1996, Cud w chrześcijaństwie, TN KUL, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 1997, Funkcje cudu, Exlibris, Sandomierz-Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 1980, Funkcje cudu jako znaku, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne nr 2/27, s. 51-70. Google Scholar
Rusecki Marian, 1987, Teofanijny charakter cudu, Collectanea Theologica, t. 57/4, s. 39-54. Google Scholar
Rusecki Marian, 1988, Wierzcie moim dziełom. Funkcja motywacyjna cudu w teologii XX w., Wydawnictwo św. Jacka, Katowice. Google Scholar
Rusecki Marian, 2006, Traktat o cudzie, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Skinder Marcin, 2013, Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym, Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania, t. 3, s. 243-266. Google Scholar
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym „Dei Verbum”, w: Sobór Watykański II: konstytucje, dekrety, deklaracje, 1968, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Sypniewska Barbara A., 2015, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, nr 21, s. 65-77. Google Scholar
Wójtowicz Artur, 2017, Człowiek jako capax Dei w ujęciu Z. J. Zdybickiej, Studia Gilsoniana, nr 6/2, s. 249–267. Google Scholar
University of Warmia and Mazury in Olsztyn