Semeological Dimension of the Miracle according to the Criteria of Interpersonal Communication

Sylwia Mikołajczak

University of Warmia and Mazury in Olsztyn


Abstract

The modern conception of revelation shows it in two dimensions: noetic and eventual, that is, taking into account God’s word and His supernatural action. The implication of such an understanding was the inclusion in the revelatory area of the miracle as a vehicle for God’s unique presence in history. The miracle as a sign became a carrier of salvific content, that is, an invitation to man to respond and participate in the supernatural community of love. In this connection, one can pose the problem of analogy between the semeological concept of miracle and the theory of interpersonal communication present in the space of social sciences. The purpose of the article is to show a multifaceted exemplification of this analogy in the following elements: personalistic dimension, context, message, communication channel and code, feedback, active listening, communication obstacles and purpose.


Keywords:

sign, interpersonal communication, faith, miracle, revelation


Andrzejuk Artur, 2010, Personalizmus a súčasnosť, w: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckiej konferencie, Dancak P., Rembierz M., i inni, (red.), Prešovská univerzita v Prešove, Prešov, s. 19 – 25.   Google Scholar

Bednarska Maja, 2015, Personalistyczne uzasadnienie skutecznej komunikacji, Studia Socialia Cracoviensia, nr 1/12, s. 121-130.
Crossref   Google Scholar

Chodkowski Zbigniew, 2017, Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, Kultura Przemiany Edukacja, nr 5, s. 282-294.
Crossref   Google Scholar

Frączek Adriana, 2012, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, nr 9, s. 118-131.   Google Scholar

Gołębiowska Małgorzata, 2014, Sposoby skutecznej komunikacji nauczyciela z uczniem, Forum Pedagogiczne, nr 1, s. 143-253.   Google Scholar

Guardini Romano, 1959, Wunder und Zeichen, Werkbund Verlag, Würzburg.   Google Scholar

Kopeć Edward, 1976, Teologia fundamentalna, KUL, Lublin.   Google Scholar

Kozyra Beata, 2019, Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, MT Biznes, Warszawa.   Google Scholar

Mastej Jacenty, 2021, Patrystyczne podstawy personalistyczno-znakowej koncepcji cudu Mariana Ruseckiego, Vox Patrum, nr 79, s. 259-276.
Crossref   Google Scholar

Morreale Sherwyn P., Spitzberg Brian H., Barge J., Kevin, 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Panasiuk Krzysztof, 2008, Ewolucja pojęcia cudu we współczesnej teologii fundamentalnej, Studia Bydgoskie, nr 2, s. 53-78.   Google Scholar

Pisarek Walery, 2008, Wstęp do nauki o komunikowaniu, WAIP, Warszawa.   Google Scholar

Plata Łukasz, 2022, Rola cudu w teologii fundamentalnej po soborze watykańskim . Refleksja na podstawie analizy wybranych podręczników akademickich, Tarnowskie Studia Teologiczne, nr 1/41, s. 111–128.
Crossref   Google Scholar

Rusecki Marian, 1981, Cud jako znak i symbol, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, nr 28, s. 79-95.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1996, Cud w chrześcijaństwie, TN KUL, Lublin.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1997, Funkcje cudu, Exlibris, Sandomierz-Lublin.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1980, Funkcje cudu jako znaku, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne nr 2/27, s. 51-70.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1987, Teofanijny charakter cudu, Collectanea Theologica, t. 57/4, s. 39-54.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1988, Wierzcie moim dziełom. Funkcja motywacyjna cudu w teologii XX w., Wydawnictwo św. Jacka, Katowice.   Google Scholar

Rusecki Marian, 2006, Traktat o cudzie, Wydawnictwo KUL, Lublin.   Google Scholar

Skinder Marcin, 2013, Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym, Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania, t. 3, s. 243-266.   Google Scholar

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym „Dei Verbum”, w: Sobór Watykański II: konstytucje, dekrety, deklaracje, 1968, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań.   Google Scholar

Sypniewska Barbara A., 2015, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, nr 21, s. 65-77.   Google Scholar

Wójtowicz Artur, 2017, Człowiek jako capax Dei w ujęciu Z. J. Zdybickiej, Studia Gilsoniana, nr 6/2, s. 249–267.   Google Scholar


Published
2025-12-17

Cited by

Mikołajczak, S. (2025). Semeological Dimension of the Miracle according to the Criteria of Interpersonal Communication. Studia Warmińskie, 62(62), 285–295. https://doi.org/10.31648/sw.11256

Sylwia Mikołajczak 
University of Warmia and Mazury in Olsztyn