Semejologiczny wymiar cudu według kryteriów komunikacji interpersonalnej

Sylwia Mikołajczak

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Współczesna koncepcja objawienia ukazuje je w dwóch wymiarach: noetycznym i wydarzeniowym, czyli uwzględniającym Boże słowo i Jego nadprzyrodzone działanie. Implikacją takiego rozumienia było włączenie w obszar rewelatywny cudu jako nośnika wyjątkowej obecności Boga w dziejach. Cud jako znak stał się nośnikiem zbawczej treści, czyli zaproszenia człowieka do odpowiedzi, a także uczestnictwa w nadprzyrodzonej wspólnocie miłości. W związku z tym postawić można problem analogii między semejologiczną koncepcją cudu i teorią komunikacji interpersonalnej, obecnej w przestrzeni nauk społecznych. Autorka starała się przedstawić i ująć wieloaspektową egzemplifikację tej analogii w następujących elementach: wymiar personalistyczny, kontekst, komunikat, kanał i kod komunikacyjny, sprzężenie zwrotne, aktywne słuchanie, przeszkody komunikacyjne oraz cel.


Słowa kluczowe:

znak, komunikacja interpersonalna, wiara, cud, objawienie


Andrzejuk Artur, 2010, Personalizmus a súčasnosť, w: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckiej konferencie, Dancak P., Rembierz M., i inni, (red.), Prešovská univerzita v Prešove, Prešov, s. 19 – 25.   Google Scholar

Bednarska Maja, 2015, Personalistyczne uzasadnienie skutecznej komunikacji, Studia Socialia Cracoviensia, nr 1/12, s. 121-130.
Crossref   Google Scholar

Chodkowski Zbigniew, 2017, Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, Kultura Przemiany Edukacja, nr 5, s. 282-294.
Crossref   Google Scholar

Frączek Adriana, 2012, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, nr 9, s. 118-131.   Google Scholar

Gołębiowska Małgorzata, 2014, Sposoby skutecznej komunikacji nauczyciela z uczniem, Forum Pedagogiczne, nr 1, s. 143-253.   Google Scholar

Guardini Romano, 1959, Wunder und Zeichen, Werkbund Verlag, Würzburg.   Google Scholar

Kopeć Edward, 1976, Teologia fundamentalna, KUL, Lublin.   Google Scholar

Kozyra Beata, 2019, Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, MT Biznes, Warszawa.   Google Scholar

Mastej Jacenty, 2021, Patrystyczne podstawy personalistyczno-znakowej koncepcji cudu Mariana Ruseckiego, Vox Patrum, nr 79, s. 259-276.
Crossref   Google Scholar

Morreale Sherwyn P., Spitzberg Brian H., Barge J., Kevin, 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Panasiuk Krzysztof, 2008, Ewolucja pojęcia cudu we współczesnej teologii fundamentalnej, Studia Bydgoskie, nr 2, s. 53-78.   Google Scholar

Pisarek Walery, 2008, Wstęp do nauki o komunikowaniu, WAIP, Warszawa.   Google Scholar

Plata Łukasz, 2022, Rola cudu w teologii fundamentalnej po soborze watykańskim . Refleksja na podstawie analizy wybranych podręczników akademickich, Tarnowskie Studia Teologiczne, nr 1/41, s. 111–128.
Crossref   Google Scholar

Rusecki Marian, 1981, Cud jako znak i symbol, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, nr 28, s. 79-95.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1996, Cud w chrześcijaństwie, TN KUL, Lublin.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1997, Funkcje cudu, Exlibris, Sandomierz-Lublin.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1980, Funkcje cudu jako znaku, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne nr 2/27, s. 51-70.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1987, Teofanijny charakter cudu, Collectanea Theologica, t. 57/4, s. 39-54.   Google Scholar

Rusecki Marian, 1988, Wierzcie moim dziełom. Funkcja motywacyjna cudu w teologii XX w., Wydawnictwo św. Jacka, Katowice.   Google Scholar

Rusecki Marian, 2006, Traktat o cudzie, Wydawnictwo KUL, Lublin.   Google Scholar

Skinder Marcin, 2013, Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym, Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania, t. 3, s. 243-266.   Google Scholar

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym „Dei Verbum”, w: Sobór Watykański II: konstytucje, dekrety, deklaracje, 1968, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań.   Google Scholar

Sypniewska Barbara A., 2015, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, nr 21, s. 65-77.   Google Scholar

Wójtowicz Artur, 2017, Człowiek jako capax Dei w ujęciu Z. J. Zdybickiej, Studia Gilsoniana, nr 6/2, s. 249–267.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-17

Cited By /
Share

Mikołajczak, S. (2025). Semejologiczny wymiar cudu według kryteriów komunikacji interpersonalnej. Studia Warmińskie, 62(62), 285–295. https://doi.org/10.31648/sw.11256

Sylwia Mikołajczak 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie