Axiology of Bishop Tadeusz Płoski
Ryszard A. Podgórski
Katera Socjologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Ks. F. Szrajbera 11,10, 007 OlsztynAbstract
Axiology builds a world of progressive human spirit, in which truth, goodness, beauty, love and respect for another man are expressed. These values were described by Bishop Płoski, who saw in them as an opportunity for balancing and fulfilling goodness in contemporary world. The essence which arises out of virtues is an interpretation of the fulfilment of the human spirit and the active participation of man in God's life. A man imbued with truth, goodness and love always goes beyond himself, overcoming his narrow limits. A spiritually uplifted man goes beyond himself through the world of axiology to live “above” his own level, in the space of God Himself. An internal dialogue of the man with God is reflected in the external reality of man. External manifestations are dramatic because it is the fight of good against evil. However, Bishop Płoski does not tell a man to fight evil, but to build the space of goodness in oneself so that goodness can expand the space for fulfilling goodness, thereby reducing and counteracting the impact of the space of evil. Thereby, a man manifests his respect for another man, respects him, but fights not against the man, but against the evil that he builds. Life with God is life in God, which arises from the spiritual life of man.
Keywords:
axiology, truth, transcendence, existenceReferences
Jan Paweł II, „Veritatis splendor”, Rzym 1993.
Judycki S., „Co wiemy o istocie dobra?”, Roczniki filozoficzne 55 (2007), nr 2.
Kowalczyk J., „Warszawa-Bemowo: Homilia Nuncjusza Apostolskiego w Polsce, podczas Mszy św. w Parafii pw. Matki Bożej Ostrobramskiej z okazji poświęcenia popiersia Ojca Świętego Jana Pawia II, 2005-06-09”, www.ordynariat.pl (7.06.2012).
Kowalczyk S., „Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej”, Lublin 2006.
Krąpiec M.A., Kamiński S., Zdybicka Z. J., Jaroszyński P., „Wprowadzenie do filozofii”, Lublin 1992.
Pełka A., „Personalizm chrześcijański w ujęciu Karola Wojtyły – Jana Pawła II”, http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7580 (8.11.2014).
Pieper A., „Dobro”, w: E. Martens, H. Schnadelbach (red.), „Filozofia. Podstawowe pytania”, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1995.
Płoski T., „Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój. Nauczanie pasterskie Biskupa Polowego Wojska Polskiego. 8.05.-31.12.2009”, Toruń 2010.
Płoski T., „Miłosierdzie Boże trawa na wieki, Nauczanie pasterskie Biskupa Polowego Wojska Polskiego. 22.04.-31.12.2007”, Warszawa 2008.
Płoski T., „Miłość żąda ofiary, Nauczanie pasterskie Biskupa Polowego Wojska Polskiego. 1.01.-31.08.2008”, Warszawa 2008.
Płoski T., „Trwajcie mocni w wierze, Nauczanie pasterskie Biskupa Polowego Wojska Polskiego. 4.06.-22.04.2007”, Warszawa 2007.
Płoski T., „Zostań z nami, Panie, Nauczanie pasterskie Biskupa Polowego Wojska Polskiego. 30.10.-4.06.2006”, Warszawa 2006.
Scheler M., „Cierpienie, śmierć, dalsze zycie”, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa 1994.
Wojtyła K., „Miłość i odpowiedzialność”, Lublin 1982.
Wojtyła K., „Osoba i czyn”, Kraków 1969.
Katera Socjologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Ks. F. Szrajbera 11,10, 007 Olsztyn