The Issue of Suffering in Program Documents and Selected Methodological Guides for Teaching Religion

Adam Przemysław Bielinowicz

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-4704-7864


Abstract

Suffering, in different dimensions and at different times, affects each of us, putting the human sense of its meaning to the test. Without God, it is impossible to understand the meaning of the value of this experience. One of the tasks of the Church is to reach the sick with ministry by preparing the faithful to properly understand and experience suffering following Christ's example. This task should be undertaken, inter alia, during religious education and catechesis. The article indicates the provisions on the issue of suffering present in the documents programming religious education and in selected methodological guides, as well as formulates conclusions and postulates regarding the content that should be conveyed by catechists. The aim of the article is to try to answer the question to what extent can a religion lesson help the catechized to understand the problem of suffering?


Keywords:

suffering, catechesis, teaching religion

Supporting Agencies

Wydział Teologii UWM w Olsztynie


Bujak Franciszek, 1985, Cierpienie, w: Encyklopedia Katolicka, t. III, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.   Google Scholar

Czyżewski Mariusz (red.), 2017, Jestem chrześcijaninem. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy IV, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar

Czyżewski Mariusz (red.), 2020, Bóg nas szuka. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie V, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Czyżewski Mariusz (red.), 2021, Jezus nas zbawia. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VI, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Dubisz Stanisław (red.), 2006, Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wyd. I.   Google Scholar

Dziewiecki Marek, 2018, Bóg vs cierpienie. Dlaczego Bóg nie chce żebyś cierpiał, Wydawnictwo RTCK, Nowy Sącz.   Google Scholar

Jan Paweł II, 1984, List apostolski Salvifici doloris Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów, rodzin zakonnych i wiernych Kościoła katolickiego o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Rzym.   Google Scholar

Kaczkowski Jan, 2016, Podsadecka Joanna, Dasz radę. Ostatnia rozmowa, Wydawnictwo WAM, Kraków.   Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Pierzchała Piotr (red.), 2020, Na drogach wolności. Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie I liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn-Płock.   Google Scholar

Pierzchała Piotr (red.), 2021, Być świadkiem Zmartwychwstałego w świecie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III liceum 4-letniego i technikum 5-letniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar

Pierzchała Piotr (red.), 2021, Na drogach dojrzałej wiary. Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie II liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn-Płock.   Google Scholar

Szewczyk Robert Rafał (red.), 2017, Kto spożywa moje Ciało, ma życie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar

Szewczyk Robert Rafał (red.), 2020, W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie I, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Szewczyk Robert Rafał (red.), 2021, To jest mój Syn umiłowany. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w kl. II, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2017, Jesteśmy dziećmi Bożymi. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie pięciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2017, Twoje Słowo światłem na mojej drodze. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy VII, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2017, Z Panem Jezusem. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie sześciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2018, Ty ścieżkę życia mi ukarzesz. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy VIII, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar


Published
2022-12-31

Cited by

Bielinowicz, A. P. (2022). The Issue of Suffering in Program Documents and Selected Methodological Guides for Teaching Religion. Studia Warmińskie, 59, 213–224. https://doi.org/10.31648/sw.7572

Adam Przemysław Bielinowicz 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-4704-7864