Problematyka cierpienia w dokumentach programowych i wybranych poradnikach metodycznych do nauczania religii
Adam Przemysław Bielinowicz
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-4704-7864
Abstrakt
Cierpienie, w różnym wymiarze i różnym czasie, dotyka każdego z nas, wystawiając na próbę ludzkie poczucie jego sensu. Bez Boga nie sposób zrozumieć wartości tego doświadczenia, stąd jednym z zadań Kościoła jest docieranie z posługą do osób chorych poprzez przygotowanie wiernych do właściwego rozumienia i przeżywania cierpienia, mając za wzór Chrystusa. Zadanie to powinno być podejmowane m.in. podczas nauczania religii i katechizacji. W artykule wskazano zapisy dotyczące problematyki cierpienia obecne w dokumentach programujących nauczanie religii i w wybranych poradnikach metodycznych, a także sformułowano wnioski i postulaty dotyczące treści, które powinni przekazywać katecheci. Celem autora jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile lekcja religii jest w stanie pomóc katechizowanym w zrozumieniu problematyki cierpienia?
Słowa kluczowe:
cierpienie, katecheza, nauczanie religiiInstytucje finansujące
Bibliografia
Bujak Franciszek, 1985, Cierpienie, w: Encyklopedia Katolicka, t. III, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. Google Scholar
Czyżewski Mariusz (red.), 2017, Jestem chrześcijaninem. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy IV, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa. Google Scholar
Czyżewski Mariusz (red.), 2020, Bóg nas szuka. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie V, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Czyżewski Mariusz (red.), 2021, Jezus nas zbawia. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VI, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Dubisz Stanisław (red.), 2006, Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wyd. I. Google Scholar
Dziewiecki Marek, 2018, Bóg vs cierpienie. Dlaczego Bóg nie chce żebyś cierpiał, Wydawnictwo RTCK, Nowy Sącz. Google Scholar
Jan Paweł II, 1984, List apostolski Salvifici doloris Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów, rodzin zakonnych i wiernych Kościoła katolickiego o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Rzym. Google Scholar
Kaczkowski Jan, 2016, Podsadecka Joanna, Dasz radę. Ostatnia rozmowa, Wydawnictwo WAM, Kraków. Google Scholar
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Pierzchała Piotr (red.), 2020, Na drogach wolności. Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie I liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn-Płock. Google Scholar
Pierzchała Piotr (red.), 2021, Być świadkiem Zmartwychwstałego w świecie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III liceum 4-letniego i technikum 5-letniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa. Google Scholar
Pierzchała Piotr (red.), 2021, Na drogach dojrzałej wiary. Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie II liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn-Płock. Google Scholar
Szewczyk Robert Rafał (red.), 2017, Kto spożywa moje Ciało, ma życie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa. Google Scholar
Szewczyk Robert Rafał (red.), 2020, W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie I, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Szewczyk Robert Rafał (red.), 2021, To jest mój Syn umiłowany. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w kl. II, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Tomasik Piotr (red.), 2017, Jesteśmy dziećmi Bożymi. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie pięciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Tomasik Piotr (red.), 2017, Twoje Słowo światłem na mojej drodze. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy VII, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa. Google Scholar
Tomasik Piotr (red.), 2017, Z Panem Jezusem. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie sześciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn. Google Scholar
Tomasik Piotr (red.), 2018, Ty ścieżkę życia mi ukarzesz. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy VIII, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa. Google Scholar
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-4704-7864