Uwarunkowania adaptacji studentów „wewnętrznie przesiedlonych” do środowiska akademickiego z pomocą samorządu studenckiego

Yurii Krashchenko

Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina

Halyna Sorokina

Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-5488-0267

Iryna Degtyarova

Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-4298-5488


Abstrakt

Artykuł jest poświęcony problematyce adaptacji studentów „wewnętrznie przesiedlonych” (np. uciekinierów z obszarów objętych wojną we wschodniej Ukrainie) do środowiska akademickiego z pomocą samorządu studenckiego. Na podstawie przeprowadzonych badań dowodzi się, że najefektywniejszą platformą do tego, aby studenci „wewnętrzni uchodźcy” zaadaptowali się w nowym dla siebie środowisku akademickim, jest system samorządu studenckiego. W artykule zostały również zdefiniowane i objaśnione uwarunkowania organizacyjne oraz pedagogiczne adaptowania się osób „wewnętrznie przesiedlonych” do środowiska nowej uczelni.


Słowa kluczowe:

„osoby wewnętrznie przesiedlone”, studenci przesiedleni, adaptacja, organizacyjne i pedagogiczne uwarunkowania adaptacji, środowisko uczelniane, samorząd studencki, organ samorządu studenckiego


Berry J.W., 1997. Immigration, Acculturation and Adaptation, Applied Psychology: An International Review 46, p. 5-34.

Ferfolja T., Supporting refugee students through the Refugee Action Support Program, University of Western Sydney 2010.

Krashchenko Yu.P., Features of organization of the system of students' self-government, Vytoky pedagogichnoi majsternosti 6 (2009), p. 255-262.

Krashchenko Yu.P., Ignatovych A., Conceptual bases for development of students' self-government in Ukraine, Vyshcha Shkola 9 (2011), p. 117-125.

Kulinchenko O., The Development of Student Self-Government and its Influence on Personality’s Social Activity in Conditions of University, Intellectual Archive 4 (3) 2015, p. 16-22.

Law of Ukraine «On ammendments to the Law of Ukraine On the rights and freedoms of citizens and legal regime of the temporarily occupied territory of Ukraine» dated August 12, 2014 № 1635-VII, http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1635-18 (19.09.2017).

Law of Ukraine «On ensuring of rights and freedoms of internally displaced persons», http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1706-18 (19.09.2017).

McFarland D., Inside Student Government: The Variable Quality of High School Student Councils, Teachers College Record 1 (111) (2009). р. 27-54.

Naidoo L., Engaging the refugee community of Greater Western Sydney, Issues in Educational Research 1 (20) (2010), р. 47-56.

Olliff L., Exploring post-compulsory education and training pathways for young people from refugee backgrounds in NSW, Refugee Council of Australia 2010.

Porokh D.O., To the issue of adaptation of students to study at the HEIs // Visnyk Luhanskioho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka 10 (197) (2010), p. 78-85.

Protection of Internally Displaced Persons in Georgia: A Gap Analysis, Tbіlіsі 2009.

Sorokina H.Yu., Gryniova M.V., Krashchenko Yu.P., Conditions for realization of educational potential in the system of students' self-government, Pedagogicheskiie zametki 7 (1) (2014), p. 52-57.

Studentenwerke im Zahlenspiegel 2009/2010, hrg. Deutsches Studentenwerk, Berlin 2010.

Stupak O., Kozorog A., The role of the student gorvenment in the management of higher education institution, Vyyoky pedagogochnoi maisternosti. Seria: Pedagogichni nauky 2014, Vyp.14, p. 267-273, http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2014_14_42 (19.09.2017).

Svyrydenko D., Divided Universities: The Postcolonial Experience of Contemporary Ukrainian Higher Education, Future Human Image 7 (2017), p. 128-129.

Terepiszczy S., Przyszłość jako przedmiot badań filozofii społecznej, Studia Warmińskie 52 (2015), p. 64.

Theisen R., Student Government: As Real As It Gets, Principal Leadership 2 (2012), р. 10-17.

Trueblood D.L., Creative and Functional: Student self-government, The Personnel and Guidance Journal 32 (1954), p. 404-408.

Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Krashchenko, Y., Sorokina, H., & Degtyarova, I. (2017). Uwarunkowania adaptacji studentów „wewnętrznie przesiedlonych” do środowiska akademickiego z pomocą samorządu studenckiego. Studia Warmińskie, 54, 385–393. https://doi.org/10.31648/sw.79

Yurii Krashchenko 
Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina
Halyna Sorokina 
Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-5488-0267
Iryna Degtyarova 
Wydział Stosunków Międzynarodowych, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. V.G. Korolenki w Połtawie, ul. Ostrogradskiego 2, 36039 Połtawa, Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-4298-5488