Komunikatywno-funkcjonalna charakterystyka ukraińskich sloganów reklamowych
Ewa Gładyś
LublinAbstrakt
W artykule dokonano analizy ukraińskich sloganów reklamowych w oparciu o teorię i podział
aktów mowy J. Searla oraz typologię mikroaktów reklamowych K. Skowronek. Umożliwiło to prze-
ledzenie specyfiki dyskursu reklamowego oraz nazwanie komunikatu reklamowego porednim aktem
mowy. W niniejszym szkicu podjęto także próbę charakterystyki haseł reklamowych w aspekcie
maksym konwersacyjnych P. Gricea, co przywiodło do następującej konkluzji: w imię osiągnięcia
celu autorzy tekstów reklamowych są w stanie złamać każdą z powyższych reguł.
Bibliografia
Benedikt A. 2005. Reklama jako proces komunikacji. Wrocław.
Searle J. 1999. Umysł, język, społeczeństwo. Warszawa.
Skowronek K. 1993. Reklama - studium pragmalingwistyczne. Kraków.
Lublin