Stereotyp Rosjanina w polskiej reklamie audiowizualnej
Magdalena Sieklucka
OlsztynАннотация
The analysis of stereotype of Russian has been not the subject of detailed researches, what
proves scientific relevance of foregoing issue. The article is an attempt to determine the extent to
which advertising preserves and deepens the stereotypes already existing in recipients minds as
well as the extent to which new content is introduced in those messages. The image of Russian
extolling the virtues of a certain product presented in Polish media between 20092011 is the
subject of detailed study.
The analysis based on the commercials of IKEA, Netia SA, Simplus, Kompania Piwowarska
(the producer of Tyskie) and ING Bank l¹ski has shown the transformation of the stereotype of
Russian. Furthermore, it was proven that the evolution of this image was directly affected by the.
Библиографические ссылки
Benedyktowicz Z. 2000. Portret „obcego”. Od stereotypu do symbolu. Kraków.
Berting J., Villain-Gandossi Ch. 1995. Rola i znaczenie stereotypów narodowych w stosunkach międzynarodowych: podejście interdyscyplinarne. Narody i stereotypy. Kraków.
Błuszkowski J. 2003. Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Studium socjologiczno-politologiczne. Warszawa.
Bojarska K. 2008. Stereotypy i uprzedzenia. Pracownia Monitoringu i Rzecznictwa Prawnoczłowieczego. Warszawa.
Bokszański Z. 1997. Stereotypy a kultura. Wrocław.
Dziewanowska K. 2004. Wizerunki kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce. Warszawa.
Kępiński A. 1995. Geneza i funkcjonowanie negatywnego stereotypu Rosji i Rosjanina. Narody i stereotypy. Kraków.
Kofta M, Jasińska-Kania A. 2001. Czy możliwy jest dialog między społeczno-kulturowym a psychologicznym podejściem do stereotypów. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa.
Pawlica B., Widawska E. 2001. „Wpływ reklamy na kształtowanie stereotypów społecznych”. Edukacja i Dialog: 51.
Przybysz P. 2007. „Kilka uwag o stereotypach i tożsamości narodowej na marginesie powieści Henryka Sienkiewicza „Ogniem i mieczem”. Zeszyty Naukowe Marynarki Wojennej 4.
Sielicki F. 1997. Postrzeganie „duszy rosyjskiej” przez Polaków. Słowianie wschodni. Duchowość – mentalność – kultura. Kraków.
Stangor Ch., Schaller M. 1999. Stereotypy jako reprezentacje indywidualne i zbiorowe. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk.
Olsztyn