Демифологизация и мифотворчество в современном российском публицистическом дискурсе
Joanna Korzeniewska-Berczyńska
WarszawaАннотация
Pochodzenie mitu jako gatunku wskazuje na jego nieprzemijający charakter, który wynika nie
tylko ze społecznego, ale i politycznego zapotrzebowania. Dlatego i dzisiaj w różnych społeczno-
ciach jest on żywą kategorią przedmiotem zainteresowania także etnolingwistów.
Mity rosyjskie oraz detronizacja mitów sowieckich składają się na dwa równoległe i prze-
nikające się procesy. Dla badacza stanowią one materiał, który pozwala okrelać różnorodność
kognitywnych funkcji tego skutecznego narzędzia poznania. Wyrany nadmiar nowych mitów
oraz bezkompromisowa krytyka mitów sowieckich to świadectwo określonej mentalnoci, okre-
ślonej kondycji duchowej społeczeństwa (lata 1989-2002). Ich konstruktem jest właściwe Rosja-
nom myślenie życzeniowe oraz powszechnie propagowana (także w mediach) bezkompromiso-
wość krytycznych ocen wobec przeszłoci ołtarzy.
Библиографические ссылки
Гумилев Л. 1993. Этносфера. История людей и история животных. Москва.
Гуревич П.С. 1997. Философская антропология. Москва.
Элиаде М. 2000. Сакрум. Миф. История. Москва.
Лосев А. 1993. Проблема символа и реалистическое искусство. Москва.
Коженевска-Берчинска И. 2001. Образ человека в континууме публицистики. Ольштын.
Ожегов С.И., Н.Ю. Шведова. 1993. Толковый словарь русского языка. Москва.
Руднев В.П. 1999. Словарь культури ХХ века. Москва.
Ципко А. 1990. О зонах открытых для мысли. НМ 4.
Warszawa