Źródła
Google Scholar
Dziewulski M., Dobry Znak, w który Słońce Sprawiedliwości przy Wcieleniu swoim, na pociechę całemu światu Weszło: Najświętsza Maryja Panna: Dnia 25. Marca, przez Anioła Zwiastowany: A potym Dnia 8. Kwietnia Roku 1720. przy wesołym Alleluja, w Poniedziałek po Przewodniej Niedzieli, przy Uroczystości, i w Kościele WW. Ojców Kapucynów Krakowskich, pod Tytułem tegoż Najświętszej Maryi Panny Zwiastowania, Kazaniem Ogłoszony; I Jaśnie Oświeconej Jej Mości Pani P. Annie Konstancji, Hrabiance na Wiśniczu i Jarosławiu, Małachowskiej S.R.P. Księżnie, Wojewodziny Poznańskiej, Łukowskiej, Krzeczowskiej &c. Starościnej, Dedykowany, przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. Licencjata, Kustosza na ten czas Chełmińskiego, Kaznodzieję Ordynariusza Krakow. Franciszkana. do Druku podany Roku 1721. Dnia 1. Stycznia, Kraków 1721.
Google Scholar
Dziewulski M., Hamulec Gniewu Bożego, Beatissima V. Maria de Gratiis; to jest: Łask Boskich Pełna, Matka Łaskawa, Najświętsza Maryja Panna, w Sobotę po Bożym Wstąpieniu, Roku 1723. Dnia 8. Maja, na pierwszym Nieszporze zaczynającej się dorocznej, jutrzejszej, w następującą Niedzielę drugą Majową Solennej Dewocji, w Kościele Archiprezbiterialnym, Farnym Krakowskim, Kazaniem Opowiedziany; a potym, Najszlachetniejszemu Magistratowi, i całemu Stołecznemu Miastu Krakowskiemu Dedykowany, przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. L. Kustosza na ten czas Chełmińskiego, Franciszkana, Kraków 1723.
Google Scholar
Dziewulski M., Kazanie Przez X. Marcellego Dziewulskiego Franciszkana, S. Teologii Doktora, Ordynaryjnego w Konwencie Krakowskim, a niektórych Świąt w Prześwietnej Bazylice Katedry Krakowskiej Kaznodzieję. Podczas wzwyż wyrażonej Solemnizacji Błogosławionego Wincentego a Paulo, Dnia 6. Czerwca Roku Pańskiego 1730. Miane [w:] Beatyfikacja Wielkiego Sługi Bożego Wincentego a Paulo, Instytutora Kongregacji Missionis, i Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia, Na Górze Wawel, w Prześwietnej Bazylice Katedry Krakowskiej Kaznodziejów Mową Wsławiona; A Jaśnie Oświeconemu Książęciu JMCi, Konstantynowi Felicjanowi, na Szaniawach Szaniawskiemu, Biskupowi Krakowskiemu, Książęciu Siewierskiemu, Fundatorowi i Dobrodziejowi swemu Miłościwemu, razem cum Relatione Actorum in Solenniis ejusdem Beatificationis, Przez Księży tejże Kongregacji Missionis, Seminarii Dioecesani Cracoviensis in Arce, przy podaniu do Druku za Trybut powinnej wdzięczności, Oddana. Roku, którego przyszedł Błogosławiony w Imię Pańskie 1731. Z Dozwoleniem Zwierzchności Duchownej, Kraków 1731.
Google Scholar
Dziewulski M., Koncept Mądrości, Dzieło Wszechmocności, Dar Dobroci Boskiej Niepokalane Najświętszej Maryi Panny Poczęcie Przy dorocznej Uroczystości Dnia 8. Grudnia, w Kościele pod Tytułem tegoż Niepokalanego Poczęcia, WW. OO. Bernardynów Krakowskich, na Złobku nazwanym, Roku 1724 Kazaniem. Reprezentowane. A potym J. Wielmożnemu Państwu I. Mci Panu Franciszkowi z Słupowa Szembekowi, Tolkmickiemu, Murzynowskiemu, &c. Staroście Jej Mci Pani Teresie z Działyńskich Szembekowej Tolkmickiej, Murzynowskiej, &c. Starościny, Dedykowane. Przez X. Marcella Dziewulskiego, Franciszkana, S. Th. D. niektórych Świąt i Niedziel Katedralnego, a w Kościele S. O. Franciszka Ordynariusza Kaznodzieję Krakowskiego, Kraków 1726.
Google Scholar
Dziewulski M., Nowy Dar Ducha Przenajświętszego, Serce Jezusowe, Serca potrzebnym ofiarowane w Poniedziałek Świąteczny, W Dzień Solemnej Bractwa tegoż Najsłodszego Serca z Kościoła Najświętszej Maryi P. Wniebowzięcia Farnego Archiprezbiterialnego Krakow. in Circulo, do Kościoła WW. Panien tejże Najśw. Matki Nawiedzenia, na Biskupiu, Introdukcji. Roku P. 1718. dnia 6 Czerwca, pod czas raniejszego Nabożeństwa, w pomienionym Kościele Archiprezbiterialnym, Kazaniem Reprezentowane. A potym, Wielmożnemu Państwu, W. I. M. P. Janowi z Kownat Komeckiemu, Burgrabiemu, i Regentowi Grodzkiemu Krakowskiemu. W. I. M. P. Annie z Kraszkowic Komeckiej, Burgrabiny, i Regentowej Grodzkiej Krakowskiej, Państwu i Dobrodziejstwu Dedykowane, Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. T. L. Kustosza na ten czas Lubelskiego, Kaznodzieje Ordynariusza Krakow. Franciszkana. Z pozwoleniem Zwierzchności Duchownej, także Przełożonych Zakonnych, do Druku podane. Roku 1720, Kraków 1720.
Google Scholar
Dziewulski M., Owoc Cnoty, Dobrych Rodziców Pociecha, SS. Joachima i Anny Córka Najświętsza Maryja Panna; Przy dokończeniu Solemnej Oktawy Narodzenia swego, Dnia 15. Września, W Kościele S. Katarzyny Panny i Męczenniczki, Przewielebnych OO. Augustianów Krakowskich na Kazimierzu, Ogłoszona: A potym Wielmożnej Jej Mości Pani Aleksandrze z Stopina Potockiej, Podczaszyny Krakowskiej, Osobliwej Zakonu Franciszkańskiego Dobrodziejce, w Zadatek Wdzięczności Ofiarowana, Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. Bakał. tegoż Zakonu w Krakowie przy Kościele S. O. Franciszka, Kaznodzieję Ordynariusza, z Pozwoleniem Przełożonych do Druku Podana. Dnia 3. Grudnia Roku Pańskiego 1717, Kraków 1717.
Google Scholar
Dziewulski M., Pokój Trojako rozumiany i wyrażony, Przy Solennych Szlachetnego Magistratu i Miasta Krakowskiego, za dokończenie szczęśliwe Traktatu w Warszawie, Dnia 1. Lutego. Roku Pańskiego 1717. zkonkludowanego; i oraz za pożądany Pokój, Bogu Dziękach, w Kościele Najś. Panny Maryi Farnym Krakowskim in Circulo, przy walnym Konkursie, Dnia 9. tegoż Miesiąca i Roku Ogłoszony. A potym Jaśnie Wielmożnemu J. M. Panu, P. Jakubowi Władysławowi z Raciborska na Humaniu i Mohilowie Morstynowi, Wojewodzie Sandomierskiemu, Kowalskiemu, Łojowskiemu, Lubeckiemu, &c. Staroście. Bachmistrzowi Żup Wielick. Rotmistrzowi I. K.M. Dedykowany. Na pamiątkę Boskiego Dobrodziejstwa, i oraz na pamiętne zepsowanemu po te czasy światu, Do Druku Podany. Przez X. Marcella Dziewulskiego S. Th. Bacc. Franciszkana, przy Kościele S. O. Franciszka w Krakowie Kaznodzieję Ordynariusza, Kraków 1717.
Google Scholar
Dziewulski M., Powrót Dobrego Pasterza Do Owczarnie Swojej, Wielkiego Męczennika Chrystusowego, Biskupa Krakowskiego, Patrona Korony Polskiej, Stanisława Świętego, przy jego solemnym, Roku 1089. ze Skałki na Zamek Krakowski Przeniesieniu Odprawiony, a potym Kazaniem, Roku 1719. Dnia 27. Września, w Uroczystość dorocznej pamiątki tegoż Przeniesienia, w Bazylice Katedralnej Krakowskiej, w pamięciach licznego Audytora Odnowiony, Przez X. Marcella Dziewulskiego, Franciszkana S. T. B. D. pp., Kraków 1722.
Google Scholar
Dziewulski M., Prezerwatywa od Powietrza Morowego z preskrypcji Kaznodziejskiej Krzyż s. Krwią Najdroższą Jezusową i Mlekiem Najśw. Maryi Panny duchownie po domach ludzkich pomalowany. W dzień Podwyższenia tegoż Krzyża s. w Kościele Przew. OO. Augustianów na Kazimierzu, podczas solemnej Oktawy tejże Najśw. Maryi P. Narodzenia; Roku 1720, gdy po różnych miejscach pomieniona plaga panowała, a potym Najprzewielebniejszej w Chrystusie Jejmości Pannie Małgorzacie Mariannie Rapsztyńskiej, Prześwietnego w Liliowym Kandorze Zakonu Premonstratensów s. Norberta Ksieni Zwierzynieckiej Dedykowany Przez X. Marcela Dziewulskiego Franciszkana, S. Th. Licencjata, Kustosza na ten czas Chełmińskiego, Kaznodzieję Ordynariusza Krakowskiego do Druku Podany, roku jak wyżej, Kraków 1720.
Google Scholar
Dziewulski M., Rekreacya Przy Piątku, Bez Smutku: z Najsłodszego Serca Jezusowego, W Kościele WW. Panien Zakonnic Najświętszej Panny Nawiedzenia w Krakowie za Miastem: W Pierwszą Piątkową Uroczystość, po wprowadzeniu Bractwa tegoż Najsłodszego Serca. Roku P. 1718. Dnia 23. Czerwca na Dzień S. Jana Chrzciciela przypadająca, Kazaniem, Ogłoszona; A potym Jaśnie Wielmożnej Jejmości Pani, Anastazji Teresie Gonzadze, Margrabiance na Mirowie Jordanowej, Wojewodziny Bracławskiej, Dobczyckiej, Ostrołęckiej, &c. &c. Starościnej, Pani i Dobrodziejce, Dedykowana; Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. Licencjata Franciszkana, na ten czas Kustosza Lubelskiego, Kaznodzieję Ordynariusza Krakowskiego, przy Kościele S. O. Franciszka z Pozwoleniem Przełożonych do Druku Podana: Roku wzwyż pomienionego, Dnia zaś 25. Listopada, Kraków 1718.
Google Scholar
Dziewulski M., Sekretarz Wielkiej Koronnej Ducha Przenajświętszego Pieczęci, to jest: Kapłan, Sekret Spowiedniczy życiem pieczętujący, Wielki Męczennik Chrystusowy, i Cudotwórca, Patron mianowicie od Niesławy, B. Jan Nepomucen, w Kościele S. Wojciecha w Rynku Krakowskim, Roku 1625. Dnia 16. Maja, przy swojej Uroczystości, Kazaniem Reprezentowany, a potym, Jaśnie Wielmożnemu Jego Mości Panu, Janowi Tomaszowi z Raciborska Morstinowi, Staroście Sieradzkiemu, &c. Dedykowany, Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. Doktora, niektórych Świąt i Niedziel Zamkowego, a w Kościele S. O. Franciszka Ordynariusza Kaznodzieję, Ord. Min. S. F. Conventualium, Kraków 1726.
Google Scholar
Dziewulski M., Stróż Owczarnie Chrystusowej, w Apostolskiej za duszami ludzkiemi pogoni, nauką i przykładem świat w ciemnościach, i oziębłościach jego oświecający, i zapalający, Wielki Prześwietnego Zakonu Kaznodziejów Ociec i Patriarcha Dominik S. w Doroczną Uroczystość swoję, Dnia 4. Sierpnia, Roku 1723. W Krakowskiej, znamienitej wspaniałością, starożytnością, pięknością, Trójcy SSS. Bazylice: Przy Franciszkańskiej, Philadelphicznej, temuż Prześwietnemu Zakonowi na pomienioną Uroczystość Asystencji, Kazaniem Pokazany. Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Th. L. Kustosza na ten czas Chełmińskiego, Franciszkana, Kraków 1723.
Google Scholar
Dziewulski M., Sukienka, której gatunek, krój, i kolor sama cnota, łaska Boża, i chwała wiekuista, To jest Szkaplerz S. Przy dorocznej Uroczystości Najświętszej Maryi Panny, z Góry Karmelu, Dnia 16. Lipca, w Kościele PP. OO. Karmelitów Krakowskich, na Piasku, Roku Pańskiego 1719 Kazaniem Reprezentowany. Przez X. Marcella Dziewulskiego, Franciszkana, S. T. L. Kustosza na ten czas Chełmińskiego. do druku, Roku Pańskiego 1724. Podany, Kraków 1724.
Google Scholar
Dziewulski M., Syn Przyrastający w cnotę, w łaskę Bożą, w godność i w chwałę wiekuistą, ku pospolitemu nas wszystkich pożytkowi: Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny, Ociec domniemany Jezusowy Józef S. Kazaniem w Kościele Michała i tegoż Józefa Świętego, u PP. OO. Karmelitów Bossych Krakowskich Pokazany. a potym, Jaśnie Wielmożnej JMci Pani P. Annie z Książąt S.R.P. Lubomirskich, Hrabinie na Żywcu i Pieskowejskale, Wielopolskiej, Wojewodziny Sieradzkiej, Generałowej Małopolskiej, Krakowskiej, Lanckorońskiej, Przemykowskiej, Zarnowieckiej, &c. Starościnej Dedykowany, Przez X. Marcella Dziewulskiego Franciszkana, S. T. L. niektórych Świąt i Niedziel Zamkowego, a w Kościele S. O. Franciszka Ordynaryjnego Kaznodzieję Krakowskiego, Kraków 1725.
Google Scholar
Dziewulski M., Urodzaj na Piasku, Za szczęśliwą Gospodyni Nieba i ziemie Najświętszej Panny Maryi Prezencją Zdarzony; Przy dorocznej Uroczystości, w Niedzielę między solenną Oktawą, Jej Nawiedzenia, W Kościele Przewielebnych OO. Karmelitów na Piasku, przy Cudownym Jej Obrazie, Dnia 4. Lipca, Roku 1717. sposobem Kaznodziejskim Ogłoszony. A potym, Jaśnie Wielmożnej Jej Mości Pani P. Helenie z Potoka na Rybnie, Rybińskiej, Wojewodziny Chełmińskiej, Generałowej Artylerii Koronnej, Wiślickiej, Kowalewskiej, Lipińskiej, Lipnickiej, &c. Starościnej; Pani i Dobrodziejce Ofiarowany: Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. Teologii Franciszkana, Kaznodzieję Krakowskiego przy Kościele S. Ojca Franciszka; Z Pozwoleniem Przełożonych do Druku Podany. Roku Pańskiego 1718. Dnia 25. Kwietnia, Kraków 1718.
Google Scholar
Dziewulski M., Złotnik Chleba się dla Nieba dorabiający Wyznawca Chrystusów S. Eligiusz Biskup Noviomeński, Apostoł Flandrii. W Krakowie Roku 1720 w Kaplicy Złotnickiej, przy Kościele S. Franciszka w krucganku będącej, w Niedzielę pierwszą po Narodzeniu S. Jana Chrzciciela, a szóstą po Świątkach pod czas solemnego tamże, z Odpustem zupełnym od S. Stolice Apostolskiej nadanym, Nabożeństwa, Kazaniem Reprezentowany. Przez X. Marcella Dziewulskiego, S. T. L. Kustosza na ten czas Chełmińskiego, Kaznodzieję Ordynariusza Krakow. Franciszkana, Kraków 1720.
Google Scholar
Fizjolog, opr. K. Jażdżewska, Warszawa 2003.
Google Scholar
Łubieński W. A., Mowy Pasterskie J. O. Xcia JMści Prymasa Władysława Aleksandra Pomiana z Łubny Łubieńskiego, Arcybiskupa Gnieźnieńskiego Szczególnie Dla powszechnego Duchownych i Święckich Owieczek pożytku Do Druku Podane Roku 1761. dnia 25. Listopada w Łowiczu, Łowicz 1761.
Google Scholar
Rychlewicz B., Kazania Począwszy od Adwentu, aż do Wielkiejnocy inclusive, na Niedziele, Święta Zbawiciela, i Jego Matki. Maryi Panny. Od Przewielebnego Ojca Bazylego Rychlewicza, Ordinis Minorum Conventual. Franciszkana. Nauk wyzwolonych i Pisma S. Doktora. Prowincji Polskiej Ojca, Theologiae Moralis w Konwencie Krakowskim przez Lat jedenaście Lektora i Profesora. Na większą Bogu i Jego Niepokalanej Pannie i Matce, Ojcu Patriarsze S. Franciszkowi, S. Antoniemu, S. Bonawenturze, S. Klarze, i innym Świętym Zakonnym Patronom honor i chwałę. Za licencją Przełożonych in lucem w Roku Pańskim 1698. Wydane, Kraków 1698.
Google Scholar
Tarło M.B., Kazanie Jaśnie Wielmożnego Jego Mości Xiędza Michała Bartłomieja z Czekarzewic Tarła Biskupa Poznańskiego Opata Wąchockiego. Przy Konkluzji Nabożeństwa Czterdziestogodzinnego w Kolegiacie Warszawskiej S. Jana Dnia 4. Lutego Roku 1715. Miane. A na perswazją wielu godnych i pobożnych Osób do druku Podane. Dla pożytku osobliwie Diecezji swojej, Warszawa 1715.
Google Scholar
The Aberdeen Bestiary, University of Aberdeen, Special Collections, MS 24.
Google Scholar
Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych Księga Pierwsza. To jest, Siedem Trąb, z Objawienia Jana Świętego Przeciwko Siedmiu głównym Grzechom Napisane, Przez X. Antoniego Węgrzynowicza, Zakonu Ojca Świętego Franciszka Reformata, w Małopolskiej Prowincji Ojca I Do Druku Z Pozwoleniem Starszych Podane, Kraków 1708.
Google Scholar
Węgrzynowicz A., Kazań Niedzielnych Księga Trzecia O Czterech Rzeczach Ostatecznych Napisana Przez X. Antoniego Węgrzynowicza, Zakonu O. S. Franciszka Reformata w Małopolskiej Prowincji na ten czas Prowincjała I Do Druku Podana Roku Pańskiego 1713, Warszawa 1714.
Google Scholar
Zawadzki B., Kazania Na Święta Uroczyste Dla większej czci i chwały Boga w Trójcy Jedynego, dla wysławienia Najjaśniejszej Nieba i Ziemie Królowej Boga-Rodzicy Panny Maryi, i inszych Świętych Pańskich. Ku Duchownej tak sobie samemu, jako i drugim nauce, Przez X. Benedykta od Świętego Józefa Scholarum Piarum Napisane, I za dozwoleniem Starszych Do Druku Podane. Tom Wtóry, Warszawa 1702.
Google Scholar
Opracowania
Google Scholar
Bar J.R., Dziewulski Marceli, w: Słownik polskich pisarzy franciszkańskich, red. H.E. Wyczawski OFM, Warszawa 1981.
Google Scholar
Baran Z., Kaznodzieje zakonni kościoła Mariackiego w Krakowie w latach 1594-1772, „Analecta Cracoviensia”, 1989/1990, T. XXI-XXII.
Google Scholar
Barker S., Art., Srchitecture, and the Roman Plague of 1656, „Roma moderna e contemporanea”, 2006, vol. 14, nr 1.
Google Scholar
Bates D., Wilhelm Zdobywca, Warszawa 2007.
Google Scholar
Borek P., Staropolskie teksty literackie jako źródła do dziejów epidemii (rekonesans), [w:] Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe, red. K. Polek, Ł.T. Sroka, Kraków 2016.
Google Scholar
Cecota B., Plagi na muzułmanów? Kwestia epidemii w »Chronografii« Teofanesa Wyznawcy w relacjach dotyczących kalifatu i jego poddanych, „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne”, 2021, T. 22, z. 2.
Google Scholar
Charkiewicz J., Ikony Matki Bożej typu »Hodogetria« w prawosławiu i ich obecność w polskich cerkwiach, „Rocznik Teologiczny”, 2016, nr 58/2.
Google Scholar
Dróżdż A., Epidemie dżumy i tyfusu w Neapolu w 1656 i 1764 roku oraz ich aspekty społeczne i polityczne, [w:] Epidemie w dziejach Europy. Konsekwencje społeczne, gospodarcze i kulturowe, red. K. Polek, Ł.T. Sroka, Kraków 2016.
Google Scholar
Estreicher K., Bibliografia Polska, t. XV, Kraków 1897.
Google Scholar
Feliga P., Obrona kultu obrazów w »Trzech mowach apologetycznych przeciwko tym, którzy odrzucają święte obrazy« św. Jana Damasceńskiego, „Collectanea Theologica”, 2017, nr 87 (3).
Google Scholar
Giedroyć F., Mór w Polsce w wiekach ubiegłych: zarys historyczny, Warszawa 1899.
Google Scholar
Gogola Z. OFMConv, Klasztor i kościół oo. Karmelitów w Krakowie na Piasku, „Biuletyn Informacyjny”, 2016, nr 13.
Google Scholar
Górecki P., Ikonoklazm – spór religijny czy polityczny? Leona III idea obrony czystości wiary i uniformizacji państwa, [w:] Święte wizerunki w przekazie Dobrej Nowiny, Opole 2018.
Google Scholar
Górska L., Dżuma – epidemia duszy i ciała? Sposoby zwalczania dżumy w nowożytnym Gdańsku, „Studia Humanistyczne Wydziału Farmaceutycznego Akademii Medycznej we Wrocławiu”, 2010, t. 3.
Google Scholar
Grochowska A., Wszystkie drogi prowadzą na Krupniczą. O Domu Literatów, Kraków 2017.
Google Scholar
Jaszczuk M., Dżuma w polskim piśmiennictwie w XVIII w., „Medycyna Nowożytna”, 1994, nr 1/2.
Google Scholar
Kantak K., Dziewulski Marceli, w: Polski Słownik Biograficzny, t. VI: Dunin Rodryg-Firlej Henryk, Kraków 1948.
Google Scholar
Karpacz E., »Opłakane czasy« – epidemia dżumy w Krakowie w latach 1707-1710. Przyczynek do badań nad upadkiem królewskiego miasta, „Folia Historica Cracoviensia”, 2012, T. XVIII.
Google Scholar
Karpiński A., W walce z niewidzialnym wrogiem. Epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne, Warszawa 2000.
Google Scholar
Karwacka-Pastor D., Dżuma w Italii. O zapomnianym traktacie »Della peste« Angela Antonia Frari, „Scripta Neophilologica Posnaniensia”, 2021, T. XXI.
Google Scholar
Kobus R., Naujocks W., Bliźniaki zrośnięte i ciąże mnogie na Żuławach. Przyczynek do badan nad dziejami tokologii w XVI-XIX wieku, „Vade Nobiscum”, 2021, t. XXII.
Google Scholar
Kołosowski T. SDB, Pasterz pasterzy. Papież Grzegorz Wielki i jego »Księga reguły pasterskiej«, „Seminare”, 2011, T. 29.
Google Scholar
Kracik J., Pokonać czarną śmierć. Staropolskie postawy wobec zarazy, Kraków 1991.
Google Scholar
Kuźma A., Prymat w Kościele w korespondencji papieża św. Grzegorza Wielkiego z patriarchami wschodnimi, „Rocznik Teologiczny”, 2011, nr 53/1-2.
Google Scholar
Lee A. R. A., Confraternities and the Plague in Orveto: 1340-1410, „Confraternitas”, 2018, nr 28 (2).
Google Scholar
Lepszy L., Cech Złotniczy w Krakowie, „Rocznik Krakowski”, 1898, T. 1.
Google Scholar
Maccolini G., Notizie storiche intorno alla celebre e prodigiosa imagine de Maria Vergine Delle Grazie principale protettrice della citta di Faenza e territorio, Faenza 1871.
Google Scholar
Mączyński R., Mater Gratiarum Varsaviensis. Wizerunki Madonny Łaskawej w sztuce polskiej, „Rocznik Historii Sztuki”, 1995, T. XXI.
Google Scholar
Panuś K., Oddalić morowe powietrze. Kazanie Waleriana Gutowskiego z czasu zarazy, „Studia Wrocławskie”, 2021, nr 23.
Google Scholar
Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele Katolickim, cz. 2: Kaznodziejstwo w Polsce. Od średniowiecza do baroku, Kraków 2001.
Google Scholar
Pelczar J., Zarys dziejów kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. II: Kaznodzieje polscy, Kraków 1896.
Google Scholar
Perkins C. C., Historical Handbook of Italian Sculpture, Nowy Jork 1883.
Google Scholar
Piechocka-Kłos M., »Plaga Justyniana« jako »dzieło Boga« w relacji Prokopiusza z Cezarei, „Nurt SVD”, 2021, nr 1.
Google Scholar
Piramidowicz D., Wybrane aspekty mecenatu artystycznego podkanclerzego litewskiego Kazimierza Leona Sapiehy a królewskie dwory Wazów, „Acta Academiae Artium Vilnensis”, 2012, nr 65-66.
Google Scholar
Poczet sołtysów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miasta Krakowa: 1228-2010, red. B. Kasprzyk, Kraków 2010.
Google Scholar
Raubo A., Antyczne źródła renesansowej teorii afektów, „Symbolae Philogorum Posnaniensium Greacae et Latinae”, 2012, nr XXII/1.
Google Scholar
Rok B., Człowiek wobec śmierci w kulturze staropolskiej, Wrocław 1995.
Google Scholar
Siwicka M., Człowiek w obliczu epidemii – relacja Tukidydesa i Prokopiusza z Cezarei, „Vox Patrum”, 2021, nr 78.
Google Scholar
Skrudlik M., Królowa Korony Polskiej: szkice z historii malarstwa i kultu Bogarodzicy w Polsce, Lwów 1930.
Google Scholar
Sprutta J., Ikony Matki Bożej Hodegetrii, „Salvatoris Mater”, 2008, nr 10/1.
Google Scholar
Staniszewski A.T., Strzały zatrutego powietrza »na ludzie i na każdą rzecz«. Wczesnonowożytne kształtowanie doświadczenia zarazy, „Konteksty Kultury”, 2020, nr 17, z. 3.
Google Scholar
Sygański J., Historya Nabożeństwa do Najśw. Serca Jezusowego po całym świecie a w szczególności w Polsce, Kraków 1892.
Google Scholar
Szafraniec B., Matka Boska Łaskawa, [w:] Maryja Orędowniczka wiernych, red. K. Moisan, B. Szafraniec, Warszawa 1987.
Google Scholar
Szczeblewski Ł., Kult św. Cecylii, Dziewicy i Męczennicy w polskiej pieśni religijnej na przykładzie pieśni J. Łuciuka, M. Świerzyńskiego, A. Chlondowskiego i Z. Piaseckiego, „Seminare. Poszukiwania naukowe”, 2015, nr 36.
Google Scholar
Szumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Kęty 2017.
Google Scholar
Śniegocki J., Exempla i koncepty barokowe w kazaniach o świętych Fabiana Birkowskiego, „Roczniki Humanistyczne”, 1979, T. XXVII, z. 1.
Google Scholar
Walińska M., Choroba duszy i ciała w perswazji kaznodziejskiej (na przykładzie kazań z XVII i początku XVIII wieku), „Res Rethorica”, 2023, nr 10 (1).
Google Scholar
Warda E., Szkaplerz zakonny, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 2016, nr 105.
Google Scholar
Wolińska T., Elity chrześcijańskie wobec islamu (VII-X wiek), „Vox Patrum”, 2015, nr 35, t. 64.
Google Scholar
Wójcik M., Plaga Justyniana. Cesarstwo wobec epidemii, „Zeszyty Prawnicze”, 2011, nr 11.1.
Google Scholar
Wółkiewicz E., Grube ciało. Społeczne postrzeganie otyłości w średniowieczu, „Przegląd Historyczny”, 2009, nr 100/3.
Google Scholar
Żywoty świętych Pańskich na wszystkie dni roku: opracowane według ks. Piotra Skargi T. J., ojca Prokopa kapucyna, ojca Bitschnaua benedyktyna i innych wybitnych pisarzy religijnych: z uwzględnieniem świętych i błogosławionych Polaków i Polek. Wydanie dziewiąte, Mikołów ok. 1937.
Google Scholar