Opublikowane: 2018-12-201

Wizerunek męskości w japońskich podręcznikach do klasy pierwszej szkoły podstawowej

Sonia Czaplewska
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: ARTYKUŁY Reprezentacje męskości
https://doi.org/10.31648/hip.2600

Abstrakt

Jednym z najważniejszych narzędzi, za pomocą których uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej poznają świat, są podręczniki szkolne. Informacje zdobyte w okresie dojrzewania mogą silnie oddziaływać na poglądy o rzeczywistości prezentowane na późniejszych etapach życia.  Niniejszy artykuł stanowi próbę analizy japońskich podręczników w kontekście zawartego w nich wizerunku męskości. Za materiał badawczy posłużyły książki wykorzystywane od 2015 roku w pierwszym semestrze nauki. Jak pokazują wyniki analizy, obraz męskości zawarty w badanych podręcznikach opiera się przede wszystkim na takich cechach jak rodzinność i opiekuńczość. Ukazany jest zatem nowy wzorzec męskości, który stoi w opozycji do tradycyjnego wizerunku reprezentowanego przez figurę zapracowanego salarymana.

Słowa kluczowe:

męskość, wizerunek mężczyzny, Japonia, podręczniki szkolne, szkoła podstawowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czaplewska, S. (2018). Wizerunek męskości w japońskich podręcznikach do klasy pierwszej szkoły podstawowej. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (24), 121–138. https://doi.org/10.31648/hip.2600

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.