Opublikowane: 2021-03-101

Empatia jako podstawa moralności. Rewizja teorii moralności Davida Hume’a i Artura Schopenhauera w perspektywie wyników badań neurobiologii prymatologii

Anna Kot
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły Inne tematy
https://doi.org/10.31648/hip.4182

Abstrakt

W filozofii od dawna trwa spór dotyczący podstaw moralności. Myśliciele tacy jak Arystoteles, Immanuel Kant, czy John Stuart Mill podstawową funkcję w podejmowaniu decyzji moralnych przypisują rozumowaniu. Z kolei David Hume oraz Artur Schopenhauer podkreślają pierwszoplanowe znaczenie emocji. Celem niniejszego tekstu jest rewizja sentymentalistycznej teorii moralności Hume’a i Schopenhauer’a w perspektywie 1) doniesień z badań analizujących pracę mózgu ludzkiego podczas podejmowania decyzji moralnych (Joshua Green) 2) roli neuronów lustrzanych (Giacomo Rizzolatti) 3) obserwacji zachowań empatycznych naczelnych (Francis de Waal). Badania te wnoszą w obszar etyki nową perspektywę, pozwalającą spojrzeć na problem dotyczący powstania i rozwoju moralności w zupełnie innym świetle

Słowa kluczowe:

sentymentalistyczna teoria moralności, rozwiązywanie dylematów moralnych, neurony lustrzane, empatyczne zachowania naczelnych

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kot, A. (2021). Empatia jako podstawa moralności. Rewizja teorii moralności Davida Hume’a i Artura Schopenhauera w perspektywie wyników badań neurobiologii prymatologii. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (25). https://doi.org/10.31648/hip.4182

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.