Opublikowane: 2018-09-081

Aktualizacja artystyczna archetypu Animy i Animusa w pantomimie Henryka Tomaszewskiego „Menażeria cesarzowej Filissy"

Patrycja Samson-Ładno
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/hip.591

Abstrakt

Henryk Tomaszewski, twórca Wrocławskiego Teatru Pantomimy, w swoich utworach odwoływał się do archetypów. We wszystkich jego przedstawieniach pojawiają się charakterystyczne dla mitu genotypy: epifanie bogów, bohater-bóg, święta przestrzeń i czas, przeznaczenie. Archetypalne treści i ich symbolizacje odnaleźć można w większości jego choreodramów. Duże znaczenie miało dla niego myślenie obrazowo-mityczne, w którym interpretował mity, dając ich nowy, artystyczny obraz. Mistrz z Wrocławia na przykładzie cesarzowej Filissy aktualizuje archetyp Animusa, wykorzystując różne środki

Słowa kluczowe:

pantomima, Wrocławski Teatr Pantomimy, Henryk Tomaszewski, archetyp, artystyczna aktualizacja archetypów

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Samson-Ładno, P. (2018). Aktualizacja artystyczna archetypu Animy i Animusa w pantomimie Henryka Tomaszewskiego „Menażeria cesarzowej Filissy". Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (19), 399–411. https://doi.org/10.31648/hip.591

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.