Poszukiwanie tego, co stanowi wiedzę, i autentycznych sposobów jej osiągania, było od niepamiętnych czasów przedmiotem intensywnych spekulacji filozoficznych. Tak więc dyskurs o teorii poznania rozpoczął się w mowie filozoficznej już w epoce starożytnej. Z kolei wiedza jest współczynnikiem porządku społecznego, demokratycznej ideologii i rozwoju, co oznacza, że w każdym społeczeństwie może istnieć jakakolwiek forma ładu i pokoju; jej przywódcy muszą koniecznie być wyposażeni w inteligencję i różne zdolności. I właśnie dlatego kwestia przywództwa jest poważnym problemem, jaki może dotknąć państwo i zamieszkujące je społeczeństwo. Rozumienie wiedzy przez Platona jest trafne w dyskursie o porządku społecznym zasadniczo w odniesieniu do szkolenia strażników pilnujących wzrostu, postępu i rozwoju społeczeństwa ludzkiego. Zdaniem Platona strażnicy muszą odznaczać się odwagą i instynktowną miłością do mądrości i zrozumienia, dzięki czemu naprawdę szlachetny strażnik wspólnoty będzie szybki, silny, uduchowiony i będzie posiadał umysł filozoficzny. Jednak próba zrozumienia wpływu wiedzy na postępowanie liderów w społeczeństwach globalnego Południa, zwłaszcza w Afryce, jest mirażem, ponieważ wielu (jeśli nie wszyscy) przywódcy nie są odpowiednio „wykształceni” i nie mają pomysłu, jak przewodzić ludzkim społecznościom. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie wpływu wiedzy na świadomość ludzi, którzy rządzą społecznościami. Przewodnikiem tych analiz jest Platon.
Download files
Citation rules
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.