Publié le: 2018-08-141

Religijne odczarowanie świata a powstanie nauki

Kamil M. Kaczmarek
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Rubrique: Articles
https://doi.org/10.31648/hip.369

Résumé

Niniejszy artykuł analizuje znaczenie religijnego „odczarowania świata” dla narodzin nauki w cywilizacji zachodniej. Omawiam dwa główne znaczenia tego pojęcia, tj. poznawcze, obecne w pracach Maxa Webera, oraz aksjologiczne, założone w teorii sekularyzacji Petera L. Bergera. Obaj autorzy utrzymują, że po raz pierwszy do odczarowania świata doszło w starożytnym Izraelu. Jednakże nauka wówczas się nie narodziła. Powstaje ważne pytanie: czy rzeczywiście odczarowanie stanowi konieczny warunek powstania nauki? W rzeczywistości, choć w judaizmie miało miejsce odczarowanie aksjologiczne, to nie dokonało się wówczas w znaczącym stopniu odczarowanie poznawcze. Studium Waltera F. Otta nad religią homerycką ukazuje niemal kompletne odczarowanie poznawcze, a jednocześnie potężne religijne oczarowanie aksjologiczne poglądu na świat w starożytnej religii greckiej. Obie postawy mogły skutecznie przyczynić się do ustanowienia naukowego sposobu myślenia.

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

Télécharger des fichiers

Règles de citation

Kaczmarek, K. M. (2018). Religijne odczarowanie świata a powstanie nauki. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (22), 57–74. https://doi.org/10.31648/hip.369

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##