Publié le: 2018-08-191

Muzyka jako rodzaj wewnętrznej reprezentacji

Lech Majchrowski
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Rubrique: Articles
https://doi.org/10.31648/hip.429

Résumé

Muzyka jako zjawisko jest nie tylko głębokim źródłem estetycznej przyjemności, ale także inspiracją dla filozoficznej refleksji. Tajemnicza natura muzyki sprawia, że pytanie o jej wewnętrzną treść pozostaje wciąż do końca nierozstrzygnięte. Zasadnicza trudność epistemologiczna wiąże się problemem znaczenia, a mianowicie: czy muzyka odnosi się do rzeczywistości istniejącej poza jej czysto dźw iękow ą strukturą (melodią, harmonią i rytmem)? Albo mówiąc inaczej: czy forma muzyczna jest uzasadniona potrzebą wyrażenia pozamuzycznych idei - myśli, uczuć lub innych wrażeń zmysłowych? Celem niniejszego artykuł jest próba odpowiedzi na pytanie, czym jest muzyka z punktu widzenia analizy procesu twórczego. Zgodnie z moim założeniem, pełne zrozumienie fenomenu muzyki - jeśli w ogóle jest możliwe - wymaga nie tylko badania formy i treści, ale również procesu jej powstawania w umyśle artysty. W tym kontekście omawiam strategię twórczą trzech w ielk ich kom pozytorów: M ozarta, Beethovena, Chopina i na tej podstawie próbuję sformułować definicję muzyki. Rozważam również wpływ muzycznej semantyki na emocje odbiorców.

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

Télécharger des fichiers

Règles de citation

Majchrowski, L. (2018). Muzyka jako rodzaj wewnętrznej reprezentacji. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (21), 369–384. https://doi.org/10.31648/hip.429

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##