Celem tego artykułu jest pokazanie, w jaki sposób zrozumienie wydarzeń na Ukrainie oraz doświadczenia płynące z konkretnej sytuacji kryzysowej mogą prowadzić do powstania okoliczności, w których ludzie zaczynają protestować przeciwko zachodzącym zmianom społeczno-gospodarczym. Duże znaczenie ma tutaj, oczywiście, tożsamość kulturowa, etniczna i religijna. Autor przedstawia Karla Poppera jako świadka narodzin, adopcji oraz śmierci dwudziestowiecznych państw totalitarnych w oparciu o faszyzm i komunizm. Jako uważny i spostrzegawczy naukowiec, całkowicie i dogłębnie zbadał on istotę totalitaryzmu w Charmidesie Platona. Te naukowe pryncypia i skrupulatność przejawiały się również w tym, że wielokrotnie przez ponad dwa dziesięciolecia Popper rewidował swoje dzieło Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, ostatecznie wydane w roku 1945. Dzisiejsze media, poddane twórcom nowych pojęć i znaczeń, a także niewidzialnym ojcom netokracji, przejęły wiele kluczowych sektorów życia publicznego. Nowoczesna cenzura nie skupia się już na blokowaniu pewnych przekazów czy treści, ale na promowaniu takich przekazów i znaczeń, które pozbawiają ich odbiorcę możliwości dowiedzenia się, co się dzieje w sektorze bankowym oraz w otoczeniu infrastrukturalnym życia publicznego. Wciąż narzucane masom wartości społeczeństwa konsumpcyjnego nie idą dzisiaj z duchem czasu. Stąd świat ciągle stoi pomiędzy przeszłością a przyszłością, ponieważ autorytaryzm i totalitaryzm to nadal zjawiska nierozwiązane, a że są to zjawiska agresywne, maskują się sprawnie z wykorzystaniem mediów. Oczywiste jest, że rządząca elita społeczeństwa rosyjskiego zabrała się za odbudowę dawnego imperium.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.