The Image of Foreigners in Selected Influential Weeklies in 2015

Anna Sugier-Szerega

John Paul II Catholic University of Lublin

dr, socjolog, medioznawca, w latach 2008–2017 adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy naukowej koncentruje się na takich zagadnieniach, jak: medializacja święta i świętowania, kompetencje medialne, dziecięca kultura popularna, dziennikarstwo podróżnicze. Autorka m.in. opracowań: Christian Holidays and the Formation of Religious of Identity (w: Secularization and the Development of Religion in Modern Polish Society, red. L. Dyczewski, Waszyngton 2014–2015); World Youth Day – A Contemporary Response to the Need of Celebration (w: World Youth Days: A Testimony to the Hope of Young People, red. J. Stala, A. Porębski, Kraków 2016). Współredaktor naukowy książki Konieczność i różnorodność kompetencji medialnej (Lublin 2013, współredaktor Małgorzata Sławek-Czochra), redaktor publikacji Medialne reprezentacje kultury (Lublin 2015). Wykonawca w projektach: „Integracja lokalna czy medialna. Badanie wizerunku medialnego Obywateli Państw Trzecich w mediach ogólnopolskich i lokalnych” (EFI, 2014–2015); „Aktywni-pozytywni w świecie nowoczesnych mediów” (grant MKiDN, Pracownia Kalejdoskop, 2015).



Katarzyna Pęzioł

John Paul II Catholic University of Lublin

mgr, mentor studentów zagranicznych i koordynator public relations w Erasmus Student Network Lublin University of Technology. Interesuje się obcymi kulturami oraz kwestiami globalnej migracji. Obecnie zajmuje się polsko-francuskimi relacjami w sektorze nowych technologii.




Abstract

The aim of the authors of this article is to analyze the image of foreigners as created by influential weeklies in the context of the growing migration crisis in Europe in 2015. The method of content analysis was used to test five weeklies with diverse ideological profiles (“Gość Niedzielny,” “Newsweek Polska,” “Polityka,” “W Sieci” and “Wprost”), published between 1st June and 31st December 2015 – a period of rising social unrest in Europe, caused by a massive influx of foreigners from the Middle East and Africa, described in the media discourse as refugees. The authors have deliberately used the term foreigners not to narrow the field of research only to victims of political or religious persecutions. A quantitative and, partially, qualitative analysis indicates that conservative rightist weeklies promote a rather negative and quite shallow image of foreigners, portraying them more as a crowd (“W Sieci”), instead of highlighting individual cases of dramatic fates of people and families (“Gość Niedzielny”). The leftist press focuses on foreigners who belong to the elite (writers, artists, painters). A Catholic weekly, “Gość Niedzielny,” often presents problems of families trying to adapt to a new reality


Keywords:

foreigners, refugees, migrants, influential weeklies


Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, ed. K. Iglicka, Warszawa 2010.
Integracja lokalna czy medialna? Badanie wizerunku medialnego Obywateli Państw Trzecich w mediach ogólnopolskich i lokalnych, ed. W. Wciseł, Lublin 2015.
Jóźwiak I., Konieczna-Sałamatin J., Tudorowski M., Bez cudzoziemców bylibyśmy ubożsi. Wizerunek obcokrajowców na łamach polskiej prasy, Warszawa 2010.
Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce, in: Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, ed. K. Iglicka, Warszawa 2010.
Szulich-Kałuża J., Wizerunek Obywateli Państw Trzecich w prasie ogólnopolskiej, in: Integracja lokalna czy medialna? Badanie wizerunku medialnego Obywateli Państw Trzecich w mediach ogólnopolskich i lokalnych, ed. W. Wciseł, Lublin 2015.
Szwed R., Tożsamość a obcość kulturowa, Lublin 2003.
Zarzycka G., Dyskurs prasowy o cudzoziemcach. Na podstawie tekstów o Łódzkiej Wieży Babel i osobach czarnoskórych, Łódź 2006.

Press citation:

Dziedzina J., Dla wszystkich starczy miejsca, “Gość Niedzielny” 2015, No. 30, [online] <http://gosc. pl/doc/2599631.Dla-wszystkich-starczy-miejsca/2>, accessed 17 January 2016.
Kaźmierczak C., Imigranci na wagę złota, “Wprost” 2015, No. 48.
Myślińska G., Co zrobić z falą migrantów?, “Gość Niedzielny” 2015, No. 36, [online] <http://gosc. pl/doc/2677760.Co-zrobic-z-fala-imigrantow>, accessed 17 January 2016.
Rodowicz A., Tu witają uchodźcy, “Polityka” 2015, No. 51–52.
Romaszewska-Guzy A., Migranci jak Smoleńsk, “Wprost” 2015, No. 39.
Rożek T., Podróż do lepszego świata, “Gość Niedzielny” 2015, No. 26, [online] <http://gosc.pl/ doc/2557999.Podroz-do-lepszego-swiata/2>, accessed 17 January 2016.

Published
2019-01-30

Cited by

Sugier-Szerega, A., & Pęzioł, K. (2019). The Image of Foreigners in Selected Influential Weeklies in 2015. Media - Culture - Social Communication, 2(14), 95–119. https://doi.org/10.31648/mkks.2900

Anna Sugier-Szerega 
John Paul II Catholic University of Lublin
<p>dr, socjolog, medioznawca, w latach 2008–2017 adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy naukowej koncentruje się na takich zagadnieniach, jak: medializacja święta i świętowania, kompetencje medialne, dziecięca kultura popularna, dziennikarstwo podróżnicze. Autorka m.in. opracowań: Christian Holidays and the Formation of Religious of Identity (w: Secularization and the Development of Religion in Modern Polish Society, red. L. Dyczewski, Waszyngton 2014–2015); World Youth Day – A Contemporary Response to the Need of Celebration (w: World Youth Days: A Testimony to the Hope of Young People, red. J. Stala, A. Porębski, Kraków 2016). Współredaktor naukowy książki Konieczność i różnorodność kompetencji medialnej (Lublin 2013, współredaktor Małgorzata Sławek-Czochra), redaktor publikacji Medialne reprezentacje kultury (Lublin 2015). Wykonawca w projektach: „Integracja lokalna czy medialna. Badanie wizerunku medialnego Obywateli Państw Trzecich w mediach ogólnopolskich i lokalnych” (EFI, 2014–2015); „Aktywni-pozytywni w świecie nowoczesnych mediów” (grant MKiDN, Pracownia Kalejdoskop, 2015).</p>  Poland

dr, socjolog, medioznawca, w latach 2008–2017 adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W pracy naukowej koncentruje się na takich zagadnieniach, jak: medializacja święta i świętowania, kompetencje medialne, dziecięca kultura popularna, dziennikarstwo podróżnicze. Autorka m.in. opracowań: Christian Holidays and the Formation of Religious of Identity (w: Secularization and the Development of Religion in Modern Polish Society, red. L. Dyczewski, Waszyngton 2014–2015); World Youth Day – A Contemporary Response to the Need of Celebration (w: World Youth Days: A Testimony to the Hope of Young People, red. J. Stala, A. Porębski, Kraków 2016). Współredaktor naukowy książki Konieczność i różnorodność kompetencji medialnej (Lublin 2013, współredaktor Małgorzata Sławek-Czochra), redaktor publikacji Medialne reprezentacje kultury (Lublin 2015). Wykonawca w projektach: „Integracja lokalna czy medialna. Badanie wizerunku medialnego Obywateli Państw Trzecich w mediach ogólnopolskich i lokalnych” (EFI, 2014–2015); „Aktywni-pozytywni w świecie nowoczesnych mediów” (grant MKiDN, Pracownia Kalejdoskop, 2015).


Katarzyna Pęzioł 
John Paul II Catholic University of Lublin
<p>mgr, mentor studentów zagranicznych i koordynator public relations w Erasmus Student Network Lublin University of Technology. Interesuje się obcymi kulturami oraz kwestiami globalnej migracji. Obecnie zajmuje się polsko-francuskimi relacjami w sektorze nowych technologii.</p>  Poland

mgr, mentor studentów zagranicznych i koordynator public relations w Erasmus Student Network Lublin University of Technology. Interesuje się obcymi kulturami oraz kwestiami globalnej migracji. Obecnie zajmuje się polsko-francuskimi relacjami w sektorze nowych technologii.