Net Art: Internet Artists and Their Creative Output (Not Only) Online

Dominika Agata Myślak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia & Mazury”. Wiceprezes Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM (od 2011 roku). Zainteresowaniami naukowymi obejmuje naukę o mediach, w tym zagadnienia związane z serialem telewizyjnym, reklamą i PR-em oraz społeczne aspekty przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka m.in. monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016), współautorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016), współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016).



Martyna Małgorzata Siudak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Przewodnicząca Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, social webbingiem, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016; tam opracowanie: Polityka a nowe media. Różne oblicza obecności polityków w Sieci).




Abstract

By the 2020s, electronic media and the functioning of an artist on the Internet will have become an indispensable element of artistic creativity. Along with the evergrowing access to the Internet, an alternate world of art is now being created outside of art galleries. The freedom offered by the Web has influenced newer and newer forms of expression – memes and remixes – each being a part of net art. The aim of the article is to present the phenomenon of Internet artists and their work and to discuss their transfer from the Internet to the real world, including the traditional media.


Keywords:

net art, art, Internet, remix culture, memes, artists


Dokumenty prawne

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994, nr 24, poz. 83, [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083>, dostęp: 23.10.2015).

Materiały źródłowe

Abramowicz P., Z kogo się śmialiśmy? Przypominamy najlepsze memy kampanii, [online] <http://www.tvn24.pl/ciekawostki-michalki,5/wybory-parlamentarne-memy-kampania-wyborcza,588316.html>, dostęp: 1.11.2015
Andrzej Rysuje, [online] <https://www.facebook.com/Andrzej-Rysuje-194112927271848/?fref=ts>,dostęp: 29.10.2015.
Bardzo Brzydkie Rysunki, [online] <https://www.facebook.com/bardzobrzydkierysunki/?fref=ts>,dostęp: 29.10.2015.
Klimowicz J., Sztuczne Fiołki: Mam w sobie duże pokłady wściekłości, [online] <http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,15498803,Sztuczne_Fiolki__Mam_w_sobie_duze_poklady_wscieklosci.html>, dostęp: 25.08.2015.
Kuca G., Wywiad z Martą Frej, cz. 1, [online] <http://www.kobiecasila.pl/2015/06/wywiad-z-marta-frej-cz-1/>, dostęp: 29.10.2015.
Leonardo da Vinci, seria: Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy, t. 1, Poznań 2006.
Maj M., Właściciele „Damy z łasiczką” zabraniają przerabiania zdjęć obrazu, [online] <http://di.com.pl/wlasciciele-damy-z-lasiczka-zabraniaja-przerabiania-zdjec-obrazu-awi-50728>,dostęp: 27.10.2014.
Marta Frej, [online] <https://www.facebook.com/marrafri/timeline>, dostęp: 28.10.2015.
Museum of Selfies, [online] <http://museumofselfies.tumblr.com/>, dostęp: 28.09.2015.
Piersiak T., Kuria częstochowska „aresztuje” Sztuczne Fiołki. Bo były telefony, [online] <http://wyborcza.pl/1,76842,14651166,Kuria_czestochowska__aresztuje___Sztuczne_Fiolki__.html>,dostęp: 23.10.2015.
Porysunki, [online] <https://www.facebook.com/magda.danaj/?fref=ts>, dostęp: 29.10.2015.
Rozmowy na nowy sezon, [online] <http://teatrwielki.pl/dzialalnosc/wydawnictwa/publikacje/rozmowy-na-nowy-sezon/>, dostęp: 29.10.2015.
Selfie w muzeum, czy muzeum selfie?, [online] <http://www.feedbk.pl/selfie-w-muzeum-czy-muzeum-selfie/>, dostęp: 27.09.2015.
Suliga Z., Ilustracje Marty Frej na okładkach powieści Michela Houllebecqa, [online] <http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/1,48725,19098107,ilustracje-marty-frej-na-okladkach-powiesci-michela-houllebecqa.html>, dostęp: 29.10.2015.
Sztuczne fiołki. Z autorem rozmawia Andrzej Bajguz (Radio Białystok), [online] <https://youtu.be/0bW45q8R2cY>, dostęp: 24.10.2015.
VU Mag, [online] <www.vumag.pl>, dostęp: 29.10.2015.
Właściciele „Damy z łasiczką” zabraniają przerabiania zdjęć obrazu. „Mamy arbitralną władzę”,[online] <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,16750035,Wlasciciele__Damy_z_lasiczka__zabraniaja_przerabiania.html>, dostęp: 29.08.2015.
World Internet Project. Poland (2013), Warszawa 2013.

Opracowania

Batorski D., Filtrowanie społecznościowe w internecie – nowy sposób docierania do treści i jego konsekwencje, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 3, s. 43–56, [online] <http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2015_3_62/pelny.pdf>, dostęp: 31.10.2015.
Bauer Z., Wstęp 2, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 16–24.
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie w Sieci. Co się zmieniło i jak bardzo?, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 81–102.
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2013.
Dash R., Facebook Now Responsible for Majority of Web Portal Traffic, „AdWeek” 2010, [online]<http://www.adweek.com/socialtimes/facebook-responsible-for-majority-of-online-traffic>,dostęp: 8.03.2015.
Dawkins R., Samolubny gen, tłum. M. Skoneczny, Warszawa 1996.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A., Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści, Warszawa 2012.
Gadowski W., Przebudzenie Mojżesza (politgramota). Dekalog Pieczyńskiego dla trzódki TVN,[online] <http://wpolityce.pl/polityka/138710-przebudzenie-mojzesza-politgramota-dekalogpieczynskiego-dla-trzodki-tvn>, dostęp: 29.10.2015.
Godzic W., Wstęp 1, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 9–13.
Grajewski H., Sztuka Internetu, [online] <http://cis.art.pl/PODORKO/TEXTY/PUBLIKACJE/INEART/text.html>, dostęp: 28.04.2012.
Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2009.
Holcomb J., Gotfried J., Mitchell A., News Use Across Social Media, Washington 2013.
Jaskowska B., O kulturze konwergencji słów kilka, [online] <www.ebib.info/2008/92/a.php?jaskowska>, dostęp: 1.03.2009.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Ju A., Jeong S.H., Chyi H.I., Will Social Media Save Newspapers?, „Journalism Practice” 2014, vol. 8, nr 1, s. 1–17.
Juza M., Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 4, s. 49–60.
Kim R., Można dostać torsji, „Newsweek” 2014, nr 6, s. 50–53.
Kluszczyński R.W., Net art – nowe terytorium sztuki, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002, s. 417–429.
Kopecka-Piech K., Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3, [online] <http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2011_3_46/pelny.pdf>, dostęp: 29.10.2015.
Kowalewska M., O rozumieniu i braku zrozumienia dla memów, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 180–201.
Kowalski T., Mediamorfoza – rzecz o przyszłości mediów i mediach przyszłości w aspekcie konwergencji, „Studia Medioznawcze” 2001, nr 1, s. 21–32.
Krauze-Sikorska H., Net Art – nowa przestrzeń artystycznej kreacji młodzieży, [online] <http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/11_Krauze-Sikorska_2012.pdf>, dostęp: 30.10.2015.
Nowe media i komunikowanie wizualne, red. P. Francuz, S. Jędrzejewski, Lublin 2010.
Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
Olmstead K., Mitchell A., Rosenstiel T., Navigating News Online: Where People Go, How They Get There and What Lures Them Away, Washington 2011.
Paul Ch., Digital Art, London 2003.
Piątkowska M., Sztuka w czasach popkultury, czyli dlaczego obrazy mistrzów robią furorę na Facebooku, [online] <http://wyborcza.pl/1,75475,12574767,Sztuka_w_czasach_popkultury__czyli_dlaczego_obrazy.html>, dostęp: 28.09.2015.
Remiks. Teorie i praktyki, red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak, Kraków 2011, [online] <http://ść-ch.pl/remiks-teorie-i-praktyki>, dostęp: 23.10.2015.
Sroka J., Obrazkowe memy internetowe, Warszawa 2014.
Stachura K., (Nowe?) Widownie. Doświadczenia odbiorców mediów w kulturze konwergencji, w: Nowe media i komunikowanie wizualne, red. P. Francuz, S. Jędrzejewski, Lublin 2010, s. 85–93.
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012.
Walkiewicz A., Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” 2012, nr 14, s. 49–69, [online] <http://www.memetyka.us.edu.pl/dokumenty/pliki/zm14_2012_Walkiewicz.pdf>, dostęp: 31.10.2015.
Wójtowicz E., Net art, Kraków 2008.
Wójtowicz E., Twórca jako postproducent – między postmedialnym remiksem a reprogramowaniem kultury, w: Remiks. Teorie i praktyki, red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak, Kraków 2011, [online]<http://ść-ch.pl/remiks-teorie-i-praktyki>, dostęp: 23.10.2015.
Zaremba M., Memy internetowe, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 60–73.

Published
2019-02-14

Cited by

Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2019). Net Art: Internet Artists and Their Creative Output (Not Only) Online. Media - Culture - Social Communication, 3(12), 71–93. https://doi.org/10.31648/mkks.3054

Dominika Agata Myślak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia &amp; Mazury”. Wiceprezes Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM (od 2011 roku). Zainteresowaniami naukowymi obejmuje naukę o mediach, w tym zagadnienia związane z serialem telewizyjnym, reklamą i PR-em oraz społeczne aspekty przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka m.in. monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016), współautorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016), współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016).</p>  Poland

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia & Mazury”. Wiceprezes Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM (od 2011 roku). Zainteresowaniami naukowymi obejmuje naukę o mediach, w tym zagadnienia związane z serialem telewizyjnym, reklamą i PR-em oraz społeczne aspekty przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka m.in. monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016), współautorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016), współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016).


Martyna Małgorzata Siudak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia &amp; Mazury”. Przewodnicząca Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, social webbingiem, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016; tam opracowanie: Polityka a nowe media. Różne oblicza obecności polityków w Sieci).</p>  Poland

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo. Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Przewodnicząca Studenckiego Koła Afrykanistycznego UWM. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, social webbingiem, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współredaktorka i współautorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016; tam opracowanie: Polityka a nowe media. Różne oblicza obecności polityków w Sieci).