Not Only Sex: Introduction to the Pornography of Death
Agnieszka Pacek
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzkimgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka kulturoznawstwa o specjalizacji teatrologicznej oraz filmoznawczej z wiedzą o mediach. Zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi problematyki śmierci i nieśmiertelności, a także marginalizacji społecznej (zwłaszcza w aspekcie cielesności pojmowanej jako nienormatywna) w odniesieniu do kultury Zachodu.
Abstract
The aim of this article is a presentation of the pornography of death. This phenomenon was described for the first time by English anthropologist Geoffrey Gorer. Generally, this issue is linked with the presentation of violent death images in different media, excluding images of so-called “natural death”, regarding the tabooisation of death in modern Western societies. Furthermore, the work entitled: Cannibalism of the eye by French anthropologist Louis-Vincent Thomas has been outlined. The author also discussed the consequences of issues regarding the perception of such images.
Keywords:
pornography, prnography of death, cannibalism of the eye, tabooisation of deathReferences
Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.
Bauman Z., Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, Warszawa 1998.
Ferenc T., Odrzucony język fotografii mortualnej, w: Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, red. T. Ferenc, K. Makowski, Łódź 2005, s. 79–108.
Foucault M., Blask kaźni, w: tegoż, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998, s. 33–68.
Foucault M., Ciało skazańców, w: tegoż, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998, s. 7–31.
Gorer G., Pornografia śmierci, tłum. I. Sieradzki, „Teksty” 1979, nr 3, s. 197–203.
Hall D., Śmierć jako przynęta, „Konteksty. Polska sztuka ludowa” 1998, nr 2, s. 68–69.
Kościółek J., Pornografizacja tabu w Izraelu w latach 50-tych i 60-tych XX wieku, [online] <http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/2824>, dostęp: 12.07.2016.
Krajewski M., Kultura druga: kultura okrucieństwa. Przemoc w TV. Przemoc TV, w: tegoż, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005, s. 126–165.
Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, red. i wstęp D. Czaja, Warszawa 1999.
Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, Kraków 1994.
Muszyński A., Kanibalizm oka, w: Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, red. i wstęp D. Czaja, Warszawa 1999, s. 233–238.
Muszyński A., Przypadek Benettona, w: Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, Kraków 1994, s. 159–164.
Nadaždin D., Estetyzacja śmierci, „Konteksty. Polska sztuka ludowa” 1998, nr 2, s. 78–79.
Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998.
Nijakowski L., Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa 2010.
Nijakowski L., Schematyczna mapa dyscyplin, w: tegoż, Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa 2010, s. 25–38.
Pitrus A., Co to jest gore?, w: tegoż, Gore – seks – ciało – psychoanaliza. Pułapki interpretacyjne, Siedlce 1992, s. 17–31.
Pitrus A., Gore – seks – ciało – psychoanaliza. Pułapki interpretacyjne, Siedlce 1992.
Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, red. T. Ferenc, K. Makowski, Łódź 2005.
Rostkowska A., Jeśli to zdjęcie nie zmieni stosunku do uchodźców, to czy cokolwiek będzie w stanie go zmienić?, [online] <http://wyborcza.pl/1,75399,18701523,jesli-to-zdjecie-nie-zmieni-stosunku-do-uchodzcow-czy-cokolwiek.html>, dostęp: 12.07.2016.
Sołodki P., (Nad)używanie zmysłów a nazi sexploitation, w: Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Warszawa 2010, s. 181–192.
Sontag S., O fotografii, tłum. S. Magala, Kraków 2009.
Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Warszawa 2010.
Sułkowski B., Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne, Łódź 2006.
Thomas L.-V., Trup. Od biologii do antropologii, tłum. K. Kocjan, Łódź 1991.
Vovelle M., Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, tłum. T. Swoboda, M. Ochab, M. Sawiczewska-Lorkowska, D. Senczyszyn, Gdańsk 2008.
Williams L., Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, tłum. J. Burzyńska, I. Hansz, M. Wojtynia, Gdańsk 2010.
Zygała M., Uwagi o śmierci w fotografii reporterskiej. Z inspiracji wystawą World Press Photo ’97, „Konteksty. Polska sztuka ludowa” 1998, nr 2, s. 79–80.
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka kulturoznawstwa o specjalizacji teatrologicznej oraz filmoznawczej z wiedzą o mediach. Zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi problematyki śmierci i nieśmiertelności, a także marginalizacji społecznej (zwłaszcza w aspekcie cielesności pojmowanej jako nienormatywna) w odniesieniu do kultury Zachodu.</p> Poland
mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka kulturoznawstwa o specjalizacji teatrologicznej oraz filmoznawczej z wiedzą o mediach. Zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi problematyki śmierci i nieśmiertelności, a także marginalizacji społecznej (zwłaszcza w aspekcie cielesności pojmowanej jako nienormatywna) w odniesieniu do kultury Zachodu.