Rules of Music Perception in Radio Jingle Samples from Selected Radio Stations

Paulina Wiernicka

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-5219-4781


Abstract

A jingle is one of the shortest radio features, classified as one of the genre-forming forms. It also plays a very important role in the process of building bonds between the station and the listener. The purpose of the author of this article is to discuss the elements of a musical work in its context. Such components as: melody, harmony, tempo, rhythm, timbre, pitch, dynamics and the methods of their perception are analysed based on examples of jingles from the Polish state broadcaster – Polish Radio 1, as well as from selected regional stations – Radio Lublin, Radio Łódź and Radio Wrocław.


Keywords:

radio, jingle, rules of perception, the elements of musical work

Supporting Agencies

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Bachura, Joanna, i Pawlik, Aleksandra. 2011. Słuchowisko i jego anatomia. W: Pleszkun-Olejniczakowa, Elżbieta, Bachura, Joanna, i Pawlik, Aleksandra. Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 174–180.

Bonny, Helen Lindquist. 2002. Music and Consciousness: The Evolution of Guided Imagery and Music. Gilsum: Barcelona Publishers.

Clifton, Thomas. 1983. Music as Heard: A Study in Applied Phenomenology. New Haven: Yale University Press.

Doliwa, Urszula, Szydłowska, Magdalena, Lewandowski, Mateusz, i Piasecka, Katarzyna. 2015. Sformatowany dżingiel czy formatowanie dżinglami. Analiza sygnałów dźwiękowych stacji radiowych. W: Godzic, Wiesław, Kozieł, Andrzej, i Szylko-Kwas, Joanna (red.). Gatunki i formaty we współczesnych mediach. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, s. 225–246.

Gruhn, Wilfried. 2003. Lernziel Musik. Perspektiven einer neuen theoretischen Grundlegung des Musikunterrichts. Hildesheim – Zürich – New York: Georg Olms Verlag.

Hallam, Susan. 2006. Music Psychology in Education. London: Institute of Education, University of London.

Janiszewski, Mirosław. 1993. Muzykoterapia aktywna. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo NaukowePWN.

Jordan-Szymańska, Anna. 1990. Percepcja muzyki. W: Manturzewska, Maria, i Kotarska, Halina (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, s. 115–169.

Jordan-Szymańska, Anna. 2014. Droga do poznania muzyki: ucho i umysł. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Kowalska, Małgorzata. 2001. ABC historii muzyki. Kraków: Musica Iagellonica.

Lawendowski, Rafał. 2011. Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności
od wieku. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Manturzewska, Maria. 1990. A Biographical Study of the Life-Span Development of Professional Musicians. Psychology of Music, 18 (2), s. 112–139.

Pöppel, Ernst. 1989. Granice świadomości. O rzeczywistości i doznawaniu świata. Tłum. Anna Danuta Tauszyńska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Sloboda, John A. 2002. Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Tłum. Andrzej Białkowski, Ewa Klimas-Kuchtowa i Adam Urban. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Katedra Psychologii Muzyki.

Stachyra, Grażyna. 2008. Gatunki audycji w radiu sformatowanym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Stachyra, Krzysztof. 2014. Podstawy muzykoterapii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Steciąg, Magdalena. 2006. Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Stockfelt, Ola. 2010. Odpowiednie sposoby słuchania. Tłum. Julian Kutyła. W: Cox, Christoph, i Warner, Daniel (red.). Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Oprac. Hanna Kościelecka i in. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, s. 120–126.

Szydłowska, Magdalena, Doliwa, Urszula, Piasecka, Katarzyna, Podbielska, Agnieszka, Kobak, Karolina, i Wiśniewska, Marta. 2016. Dżingiel identyfikujący stację jako istotny element programu radiowego. Analiza procesu produkcji. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 12 (4), s. 121–133.

Thaut, Michael H. 2005. Rhythm, Music, and the Brain: Scientific Foundations and Clinical Applications. Routledge – Taylor and Francis Group.

Wesołowski, Franciszek. 2006. Zasady muzyki. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wiernicka, Paulina. 2016. Spojrzenie na muzykę w słuchowisku okiem teoretyka, praktyka, muzyka. Media, Biznes, Kultura, 1, s. 61–80.

Wierszyłowski, Jan. 1979. Psychologia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Netografia

Bauer, Jerzy. 2016. Percepcja muzyki. [Online]. Jerzy Bauer. Dostęp: http://jerzybauer.com/pl/percepcja-muzyki/ [22.03.2018].

Sadłoń, Piotr. 2011. Natężenie dźwięku a głośność – czy to jedno i to samo? [Online]. Live Sound & Installation. Dostęp: http://livesound.pl/tutoriale/artykuly/4314-natezenie-dzwieku-a-glosnosc-czy-to-jedno-i-to samo [22.03.2018].

Dżingle stacji radiowych

Jingle PR1. 2015. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=Lfuy0HswROQ [8.01.2018].

Radio Lublin. 2016. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=eOfdr-6gBhM [22.03.2018].

Radio Łódź. 2016. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=haovxAHXoJs [22.03.2018].

Radio Wrocław. 2016. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=EDssXWN1_Cs [22.03.2018]
Download


Published
2020-02-07

Cited by

Wiernicka, P. (2020). Rules of Music Perception in Radio Jingle Samples from Selected Radio Stations. Media - Culture - Social Communication, 1(15). https://doi.org/10.31648/mkks.5077

Paulina Wiernicka 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-5219-4781