Aitamurto, Tanja (2019). Normative Paradoxes in 360° Journalism. Contested Accuracy and Objectivity. New Media & Society, 21, 3–19.
Google Scholar
Alphen, Ernst van; Bojarska, Katarzyna i Sendyka, Roma (2012). Afekt, trauma i rozumienie: sztuka ponad granicami. Ernst van Alphen w rozmowie z Romą Sendyką i Katarzyną Bojarską. Teksty Drugie, 4, 207–218.
Google Scholar
Alphen, Ernst van and Jirsa, Tomáš (eds.) (2019). How to Do Things with Affects. Affective Triggers in Aesthetic Forms and Cultural Practices. Leiden – Boston: Brill Rodopi.
Google Scholar
Bal, Mieke (2007). Język afektu. Przeł. Maciej Maryl. Teksty Drugie, 1–2, 165–188.
Google Scholar
Baños, Rosa; Botella, Cristina; Alcañiz Raya, Mariano Luis; Liaño, Victor; Guerrero, Belén and Rey, Beatriz (2005). Immersion and Emotion: their Impact on the Sense of Presence. CyberPsychology & Behavior, 7(6).
Google Scholar
Brennan, Teresa (2004). The Transmission of Affect. Ithaca – London: Cornell University Press.
Google Scholar
Cavalcante, Andre (2018). Affect, Emotion, and Media Audiences: the Case of Resilient Reception. Media, Culture & Society, 40, 1186–1201.
Google Scholar
Damme, Kristin van; All, Anissa; de Marez, Lieven and Leuven, Sarah van (2019). 360° Video Journalism: Experimental Study on the Effect of Immersion on News Experience and Distant Suffering. Journalism Studies, 20, 2053–2076.
Google Scholar
Dauksza, Agnieszka (2017). Afektywny modernizm: Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Google Scholar
Deleuze, Gilles i Guattari, Félix (1999). Percept, afekt i pojęcie. Przeł. Paweł Pieniążek. Sztuka i Filozofia, 17, 10–26.
Google Scholar
Dyson, Frances (2009). Sounding New Media. Immersion and Embodiment in the Arts and Culture. Berkeley – Los Angeles: University of Colombia Press.
Google Scholar
Emblematic (2016), [online]. Access: https://emblematicgroup.com/about/ [10.11.2020].
Google Scholar
Frukacz, Katarzyna (2019). Między ekonomią i afektywnością. Polski reportaż literacki w paradygmacie kultury uczestnictwa. Teksty Drugie, 6, 103–119.
Google Scholar
Gmiterek, Grzegorz (2015). Rzeczywistość rozszerzona a książka i prasa. W: Gmiterek, Grzegorz; Ochmański, Mikołaj i Roszkowski, Marcin (red.). LaTel. Z badań nad wykorzystaniem technologii informacyjnych w bibliologii i informatologii. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 42–65.
Google Scholar
Goffman, Erving (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Przeł. Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Góralska, Małgorzata (2018). Zwrot afektywny a współczesne badania nad książką i czytelnikiem. Rekonesans badawczy. Przegląd Biblioteczny, 2, 219–233.
Google Scholar
Hatalska, Natalia (red.) (2016). TrendBook 2016, [online]. Dostęp: https://hatalska.com/wp-content/uploads/2016/03/Trendbook2016-online-FINAL-small.pdf [11.11.2020].
Google Scholar
Hemley, Robin (2012). A Field Guide for Immersion Writing. Memoir, Journalism, and Travel. Athens – London: The University of Georgia Press.
Google Scholar
Horodecka, Magdalena (2015). Afekty i emocje w reportażu literackim. Perspektywa genologiczna i antropologiczna. W: Nycz, Ryszard; Łebkowska, Anna i Dauksza Agnieszka (red.). Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 415–441.
Google Scholar
Kang, Seok; O’Brien, Erin; Villarreal, Arturo; Lee, Wansoo and Mahood, Chad (2019). Immersive Journalism and Telepresence. Digital Journalism, 7, 294–313.
Google Scholar
Kubiński, Piotr (2014). Emersja – antyiluzyjny wymiar gier wideo. Nowe Media, 4, 161–176.
Google Scholar
Kücklich, Julian (2010). Droga rzadziej uczęszczana – problem gier komputerowych w naukach filologicznych. W: Filiciak, Mirosław (red.). Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, 90–110.
Google Scholar
Lévy, Pierre (1996). Second Flood. Report on Cyberculture. Brusseles: Council of Europe.
Google Scholar
Marconi, Francesco and Nakagawa, Taylor (2017). The Age of Dynamic Storytelling. A Guide for Journalists in a World of Immersive 3D Content, [online]. Access: https://www.amic.media/media/files/file_352_1328.pdf [11.11.2020].
Google Scholar
Massumi, Brian (2013). Autonomia afektu. Tłum. Adam Lipszyc. Teksty Drugie, 6, 112–135.
Google Scholar
McDonald, Will and Avieson, Bunty (2020). Journalism in Disguise. Standpoint Theory and the Ethics of Günther Wallraff’s Undercover Immersion. Journalism Practice, 14, 34–47.
Google Scholar
Nader, Luiza (2014). Afektywna historia sztuki. Teksty Drugie, 1(145), 14–40.
Google Scholar
Norman, Don (2004). Emotional Design. New York: Basic Books.
Google Scholar
Nycz, Ryszard (2014). Afektywne manifesty. Wstęp. Teksty Drugie, 1, 9–13.
Google Scholar
Palmer, Lindsay (2020). „Breaking Free” from Frame. International Human Rights and the New York Times’ 360 Degree Video Journalism. Digital Journalism, 3, 386–403.
Google Scholar
Panetta, Francesca (2016). Virtual Reality. The Guardian’s 6x9 is shown at the White House, [online]. Access: https://www.theguardian.com/membership/2016/oct/07/virtual-reality-theguardians-6x9-is-shown-at-the-white-house [10.11.2020].
Google Scholar
Peña, Nonny de la (2010). Immersive Journalism. Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence, 4, 291–301.
Google Scholar
Peña, Nonny de la (2012). Hunger in L.A., [online]. Access: https://emblematicgroup.com/experiences/hunger-in-la/ [13.11.2020].
Google Scholar
Peña, Nonny de la (2015). The Future of News? Virtual Reality, [online]. Access: https://www.ted.com/talks/nonny_de_la_pena_the_future_of_news_virtual_reality/transcript [12.11.2020].
Google Scholar
Płudowski, Tomasz (2017). Media. W: Lewicki, Zbigniew (red.). Ameryka. Instytucje i społeczeństwo. Warszawa: Aspra, 297–312.
Google Scholar
Poulet, Bernard (2011). Śmierć gazet i przyszłość informacji. Tłum. Oskar Hedemann. Wołowiec: Czarne.
Google Scholar
Sánchez Laws, Ana Luisa (2020a). Can Immersive Journalism Enhance Empathy? Digital Journalism, 8, 213–228.
Google Scholar
Sánchez Laws, Ana Luisa (2020b). Conceptualising Immersive Journalism. London: Routledge.
Google Scholar
Sánchez Laws, Ana Luisa and Utne, Tormod, Ethics Guidelines for Immersive Journalism, [online]. Access: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2019.00028/full [18.04.2021].
Google Scholar
Silverstein, Jake (2015). The Displaced – Introduction, [online]. Access: https://www.nytimes.com/2015/11/08/magazine/the-displaced-introduction.html [14.11.2020].
Google Scholar
Siwak, Wojciech (2016). Matrix i pół-Matrix czyli rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona jako wyzwania dla tożsamości, kultury, sztuki i edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 11, 355–388.
Google Scholar
Sports Illustrated (2017). Capturing Everest, [online]. Access: https://www.si.com/specials/everest-climb-virtual-reality/index.html [10.11.2020].
Google Scholar
Stake, Robert E. (2013). Multiple Case Study Analysis. New York – London: The Guilfor Press.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena (2008). Czym są nowe media – próba konceptualizacji. Studia Medioznawcze,
Google Scholar
(35), 31–40.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena (2018). (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków: Wydawnictwo IDMiKS UJ.
Google Scholar
Tabaszewska, Justyna (2018). Między afektami i emocjami. Przegląd Kulturoznawczy, 2(36), 262–275.
Google Scholar
[tech] (2017). Założyciel Facebooka krytykowany za kreskówkę. „Miliarder bez serca”, [online]. Dostęp: https://tvn24.pl/biznes/tech/mark-zuckerberg-krytykowany-za-brak-szacunku-dla-ofiar-huraganu-ra780183-4486733 [17.04.2021].
Google Scholar
The Guardian (2016). 6x9, [online]. Access: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/apr/27/6x9-a-virtual-experience-of-solitary-confinement [10.11.2020].
Google Scholar
The New York Times (2017). The Daily 360, [online]. Access: https://www.nytimes.com/video/the-daily-360 [12.11.2020].
Google Scholar
Walters, Patrick (2017). Ted Conover and the Origins of Immersion in Literary Journalism. Literary
Google Scholar
Journalism Studies, 9, 9–33.
Google Scholar
Woodruff, Bob (2015). Inside the Hermit Kingdom. A Virtual Reality Journey Through North Korea, [online]. Access: https://abcnews.go.com/International/inside-hermit-kingdom-virtual-reality-journey-north-korea/story?id=35654118 [10.11.2020].
Google Scholar
Żyrek-Horodyska, Edyta (2019a). Slow journalism, czyli reporterska szkoła uważności. Społeczeństwo i Polityka, 4, 25–41.
Google Scholar
Żyrek-Horodyska, Edyta (2019b). Intermedialny, transmedialny, multimedialny. Reportaż wobec cyfrowej mediamorfozy. Teksty Drugie, 6, 251–267.
Google Scholar