“This time I will tell you a true story”. On manipulating the listener in an interactive radio drama
Eliza Helena Matusiak
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzkihttps://orcid.org/0000-0003-2455-0245
Abstract
Radio art is closely related to technological changes. Interactive audio dramas are created, which, for their specificity, require active listening and audience action. The radio play becomes an event space open to varied possibilities of listening, in which the creators also use manipulative techniques in the presented world. The subject of this text is the interactive radio play Alicja 0700, based on which manipulative attempts to influence the listener are identified.
Keywords:
radio drama, manipulation, interactivity, convergence of the work and the recipientReferences
Bibliografia Awdiejew, Aleksy i Habrajska, Grażyna (2013). Nieuchwytne pojęcie manipulacji, [online]. Etykaslowa.ukw.edu.pl. Dostęp: https://etykaslowa.ukw.edu.pl/download/43509/nieuchwytne- -pojecie-manipulacji.pdf [2.02.2021]. Google Scholar
Bachura-Wojtasik, Joanna (2012). Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Google Scholar
Bachura-Wojtasik, Joanna i Klimczak, Kinga (2016). Słuchaj, nagrywaj, praktykuj – o estetyce dźwięku i dźwiękowych środkach wyrazu oraz o angażowaniu w pracę z dźwiękiem, [online]. Repozytorium.uni.lodz.pl. Dostęp: http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/ handle/11089/16694/095_%20115_Bachura-Wojtasik_Klimczak.pdf?sequence=1&isAllowed=y [2.02.2021]. Google Scholar
Bachura, Joanna, Pawlik, Aleksandra i Pleszkun-Olejniczakowa, Elżbieta (red.) (2011). Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Google Scholar
Bardijewska, Sława (2001). Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku. Warszawa: Elipsa. Google Scholar
Buller, David. B. i Burgoon, Judee K. (1996). Interpersonal Deception Theory. Communication Theory, 6(3), 203–242.
Crossref
Google Scholar
Buss, David M. (1987). Selection, Evocation, and Manipulation. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1214–1221.
Crossref
Google Scholar
Cantarero, Katarzyna (2019). Kłamstwo a manipulacja. W: Doliński, Dariusz i Gamian-Wilk, Małgorzata (red.). Przestrzenie manipulacji społecznej. Warszawa: PWN, 60–82. Google Scholar
Ekman, Paul (2006). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Tłum. Marek Kowalczyk. Warszawa: PWN. Google Scholar
Fleischer, Michael (2010). Communication design, czyli projektowanie komunikacji. Łódź: Primum Verbum. Google Scholar
Grice, Herbert Paul (1975). Logic and Conversation. In: Cole, Peter and Morgan, Jerry L. (eds). Syntax and Semantics 3: Speech Acts. Nowy Jork: Academic Press, 41–58.
Crossref
Google Scholar
Habrajska, Grażyna (2005). Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7, 91–126. Google Scholar
Hernik, Joanna (2013). Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 413, 193–204.
Crossref
Google Scholar
Hopfinger, Maryla (2010). Literatura i media. Po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa. Google Scholar
Iser, Wolfgang (1983). Rzeczywistość fikcji: elementy historycznofunkcjonalnego modelu tekstu literackiego. Tłum. Ryszard Handke. Pamiętnik Literacki, 74/3, 375–416. Google Scholar
Kaproń-Charzyńska, Iwona (2017). Kreatywność językowa i jej wybrane mechanizmy w kontekście wtórnej oralności. Prace Filologiczne, LXXI, 177–186. Google Scholar
Kaziów, Michał (1973). O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Google Scholar
Kiklewicz, Aleksander (2013). Semantyka a pragmatyka w dyskursie: dialektyka wzajemnych relacji. W: Grech, Michał i Siemes, Annette (red.). Badanie i projektowanie komunikacji 2. Wrocław: Wydawnictwo IDiKS, 227–252. Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard W. (2008a). Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe. Zeszyty Artystyczne, 17, 3–7. Kluszczyński, Ryszard W. (2008b). Portret jako doświadczenie Innego. Interaktywność i immersja w twórczości Luca Courchesne’a. Zeszyty Artystyczne, 17, 35–50. Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard W. (2012). Dramaturgia interaktywna. W poszukiwaniu nowego formatu widowiska audiowizualnego, [online]. Youtube.com. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v= ydISUs7rCzc [2.02.2021]. Google Scholar
Korolko, Mirosław (1998). Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wyd. 2. Warszawa: Wiedza Powszechna. Google Scholar
Kraska, Mariusz (2013). Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału. Gdańsk: Słowo/ obraz terytoria. Google Scholar
Leech, Geoffrey (1983). Principles of Pragmatics. Londyn: Routledge. Google Scholar
Mandal, Eugenia (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: PWN. Google Scholar
Ong, Walter Jackson (2002). Wtórna oralność. W: Hopfinger, Maryla (red.). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Warszawa: Oficyna Naukowa, 178–186. Google Scholar
Ożóg, Maciej (2008). Patrząc przez (na) technologię. Monitoring jako narzędzie analizy technologicznych uwarunkowań percepcji w pracach Davida Rokeby’ego. Zeszyty Artystyczne, 17, 15–34. Google Scholar
Pleszczyński, Jerzy (2018). Dźwięk i muzyka: między racjomorficznością a racjonalnością. W: Hofman, Iwona i Kępa-Figura, Danuta (red.). Google Scholar
Media multimodalne. Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 35–54. Google Scholar
Pleszkun-Olejniczakowa, Elżbieta (2012). Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych. Łódź: Primum Verbum. Google Scholar
Poświatowska, Julia (2015). Kryminalne gry z czytelnikiem. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media, 1(4), 219–232.
Crossref
Google Scholar
Serafińska-Kleczyk, Katarzyna i Szmajke, Andrzej (2005). Inklinacja makiaweliczna a umiejętność odczytywania kłamstwa w komunikowaniu się. W: Klebaniuk, Jarosław (red.). Psychologiczne konteksty komunikacji. Wrocław: Atut, 69–99. Google Scholar
Siemianowski, Roberto (2007). Hipertekst. Znamiona, badania, poetyka, [online]. Repozytorium. amu.edu.pl. Dostęp: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/9316 [2.02.2021]. Google Scholar
Sygizman, Kinga (2017). O narracyjności reportażu radiowego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 1(39), 83–99.
Crossref
Google Scholar
Szpunar, Magdalena (2014). Od pierwotnej oralności do wtórnej piśmienności w epoce dominacji internetowego biasu. Zeszyty Prasoznawcze, 4(220), 694–706. Google Scholar
Teatr Usta Usta Republika (Poznań) (2005). Alicja 0700, [online]. Dostęp: http://www.alicja.sos. pl/ [2.02.2021]. Google Scholar
Wszołek, Mariusz (2013). Scenariusze autoprezentacyjne w kulturze polskiej. W: Grech, Michał i Siemes, Annette (red.). Badanie i projektowanie komunikacji 2. Wrocław: Wydawnictwo IDiKS, 143–154. Google Scholar
Zdzieborski, Jacek (2012). Hipertekst – różnorodność rozumienia pojęcia, [online]. Bazhum.muzhp.pl. Dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2012-t2/ Forum_Pedagogiczne-r2012-t2-s189-208/Forum_Pedagogiczne-r2012-t2-s189-208.pdf [2.02.2021].
Crossref
Google Scholar
Zimmerman, Eric (2004). Narrative, Interactivity, Play, and Games: Four Naughty Concepts in Need of Discipline, [online]. Anabiosispress.org. Dostęp: http://www.anabiosispress.org/ VM606/1stPerson_ezimmerman.pdf [2.02.2021]. Google Scholar
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-2455-0245
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.