“This time I will tell you a true story”. On manipulating the listener in an interactive radio drama

Eliza Helena Matusiak

Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-2455-0245


Abstract

Radio art is closely related to technological changes. Interactive audio dramas are created, which, for their specificity, require active listening and audience action. The radio play becomes an event space open to varied possibilities of listening, in which the creators also use manipulative techniques in the presented world. The subject of this text is the interactive radio play Alicja 0700, based on which manipulative attempts to influence the listener are identified.


Keywords:

radio drama, manipulation, interactivity, convergence of the work and the recipient


Bibliografia Awdiejew, Aleksy i Habrajska, Grażyna (2013). Nieuchwytne pojęcie manipulacji, [online]. Etykaslowa.ukw.edu.pl. Dostęp: https://etykaslowa.ukw.edu.pl/download/43509/nieuchwytne- -pojecie-manipulacji.pdf [2.02.2021].   Google Scholar

Bachura-Wojtasik, Joanna (2012). Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.   Google Scholar

Bachura-Wojtasik, Joanna i Klimczak, Kinga (2016). Słuchaj, nagrywaj, praktykuj – o estetyce dźwięku i dźwiękowych środkach wyrazu oraz o angażowaniu w pracę z dźwiękiem, [online]. Repozytorium.uni.lodz.pl. Dostęp: http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/ handle/11089/16694/095_%20115_Bachura-Wojtasik_Klimczak.pdf?sequence=1&isAllowed=y [2.02.2021].   Google Scholar

Bachura, Joanna, Pawlik, Aleksandra i Pleszkun-Olejniczakowa, Elżbieta (red.) (2011). Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.   Google Scholar

Bardijewska, Sława (2001). Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku. Warszawa: Elipsa.   Google Scholar

Buller, David. B. i Burgoon, Judee K. (1996). Interpersonal Deception Theory. Communication Theory, 6(3), 203–242.
Crossref   Google Scholar

Buss, David M. (1987). Selection, Evocation, and Manipulation. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1214–1221.
Crossref   Google Scholar

Cantarero, Katarzyna (2019). Kłamstwo a manipulacja. W: Doliński, Dariusz i Gamian-Wilk, Małgorzata (red.). Przestrzenie manipulacji społecznej. Warszawa: PWN, 60–82.   Google Scholar

Ekman, Paul (2006). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Tłum. Marek Kowalczyk. Warszawa: PWN.   Google Scholar

Fleischer, Michael (2010). Communication design, czyli projektowanie komunikacji. Łódź: Primum Verbum.   Google Scholar

Grice, Herbert Paul (1975). Logic and Conversation. In: Cole, Peter and Morgan, Jerry L. (eds). Syntax and Semantics 3: Speech Acts. Nowy Jork: Academic Press, 41–58.
Crossref   Google Scholar

Habrajska, Grażyna (2005). Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7, 91–126.   Google Scholar

Hernik, Joanna (2013). Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 413, 193–204.
Crossref   Google Scholar

Hopfinger, Maryla (2010). Literatura i media. Po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa.   Google Scholar

Iser, Wolfgang (1983). Rzeczywistość fikcji: elementy historycznofunkcjonalnego modelu tekstu literackiego. Tłum. Ryszard Handke. Pamiętnik Literacki, 74/3, 375–416.   Google Scholar

Kaproń-Charzyńska, Iwona (2017). Kreatywność językowa i jej wybrane mechanizmy w kontekście wtórnej oralności. Prace Filologiczne, LXXI, 177–186.   Google Scholar

Kaziów, Michał (1973). O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.   Google Scholar

Kiklewicz, Aleksander (2013). Semantyka a pragmatyka w dyskursie: dialektyka wzajemnych relacji. W: Grech, Michał i Siemes, Annette (red.). Badanie i projektowanie komunikacji 2. Wrocław: Wydawnictwo IDiKS, 227–252.   Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. (2008a). Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe. Zeszyty Artystyczne, 17, 3–7. Kluszczyński, Ryszard W. (2008b). Portret jako doświadczenie Innego. Interaktywność i immersja w twórczości Luca Courchesne’a. Zeszyty Artystyczne, 17, 35–50.   Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. (2012). Dramaturgia interaktywna. W poszukiwaniu nowego formatu widowiska audiowizualnego, [online]. Youtube.com. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v= ydISUs7rCzc [2.02.2021].   Google Scholar

Korolko, Mirosław (1998). Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wyd. 2. Warszawa: Wiedza Powszechna.   Google Scholar

Kraska, Mariusz (2013). Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału. Gdańsk: Słowo/ obraz terytoria.   Google Scholar

Leech, Geoffrey (1983). Principles of Pragmatics. Londyn: Routledge.   Google Scholar

Mandal, Eugenia (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: PWN.   Google Scholar

Ong, Walter Jackson (2002). Wtórna oralność. W: Hopfinger, Maryla (red.). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Warszawa: Oficyna Naukowa, 178–186.   Google Scholar

Ożóg, Maciej (2008). Patrząc przez (na) technologię. Monitoring jako narzędzie analizy technologicznych uwarunkowań percepcji w pracach Davida Rokeby’ego. Zeszyty Artystyczne, 17, 15–34.   Google Scholar

Pleszczyński, Jerzy (2018). Dźwięk i muzyka: między racjomorficznością a racjonalnością. W: Hofman, Iwona i Kępa-Figura, Danuta (red.).   Google Scholar

Media multimodalne. Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 35–54.   Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa, Elżbieta (2012). Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych. Łódź: Primum Verbum.   Google Scholar

Poświatowska, Julia (2015). Kryminalne gry z czytelnikiem. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media, 1(4), 219–232.
Crossref   Google Scholar

Serafińska-Kleczyk, Katarzyna i Szmajke, Andrzej (2005). Inklinacja makiaweliczna a umiejętność odczytywania kłamstwa w komunikowaniu się. W: Klebaniuk, Jarosław (red.). Psychologiczne konteksty komunikacji. Wrocław: Atut, 69–99.   Google Scholar

Siemianowski, Roberto (2007). Hipertekst. Znamiona, badania, poetyka, [online]. Repozytorium. amu.edu.pl. Dostęp: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/9316 [2.02.2021].   Google Scholar

Sygizman, Kinga (2017). O narracyjności reportażu radiowego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 1(39), 83–99.
Crossref   Google Scholar

Szpunar, Magdalena (2014). Od pierwotnej oralności do wtórnej piśmienności w epoce dominacji internetowego biasu. Zeszyty Prasoznawcze, 4(220), 694–706.   Google Scholar

Teatr Usta Usta Republika (Poznań) (2005). Alicja 0700, [online]. Dostęp: http://www.alicja.sos. pl/ [2.02.2021].   Google Scholar

Wszołek, Mariusz (2013). Scenariusze autoprezentacyjne w kulturze polskiej. W: Grech, Michał i Siemes, Annette (red.). Badanie i projektowanie komunikacji 2. Wrocław: Wydawnictwo IDiKS, 143–154.   Google Scholar

Zdzieborski, Jacek (2012). Hipertekst – różnorodność rozumienia pojęcia, [online]. Bazhum.muzhp.pl. Dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2012-t2/ Forum_Pedagogiczne-r2012-t2-s189-208/Forum_Pedagogiczne-r2012-t2-s189-208.pdf [2.02.2021].
Crossref   Google Scholar

Zimmerman, Eric (2004). Narrative, Interactivity, Play, and Games: Four Naughty Concepts in Need of Discipline, [online]. Anabiosispress.org. Dostęp: http://www.anabiosispress.org/ VM606/1stPerson_ezimmerman.pdf [2.02.2021].   Google Scholar


Published
2021-09-15

Cited by

Matusiak, E. H. (2021). “This time I will tell you a true story”. On manipulating the listener in an interactive radio drama. Media - Culture - Social Communication, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6365

Eliza Helena Matusiak 
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-2455-0245