TikTok in the contex of a community - user relations and reactions during a pandemic
Abstract
This article analyses the global popularity of the TikTok application, which recently became an overnight sensation. The text also presents an analysis of selected recordings on coronavirus issues that appeared and gained the interest of users during the pandemic. The goal of the research was to determine how TikTok members reacted to the health threats associated with this COVID-19 disease and how they cope with the new social situation in the face of an ongoing epidemic. Therefore, the analyses were also aimed at determining the role played by TikTok during the pandemic. The text also touches on the issue of community. In this context, the considerations aimed at determining whether, in the face of the global COVID-19 threat, it is possible to analyse the formation of a community or communities focused on the subject of coronavirus on TikTok.
Keywords:
users, community, pandemic, TikTok, coronavirusReferences
Apuke, Oberidi Destiny and Bahiyah, Omar (2021). Fake news and Covid-19: model ling thepredictors of fake news sparing among social media users. Telematics and Informatics, 56.
Crossref
Google Scholar
Basch, Corey H., Fera, Joseph, Pierce, Isabela and Basch, Charles, E. (2021). Promoting Mask Use on TikTok: Descriptive, Cross-sectional Study. Public Health Surveillance, 7(2).
Crossref
Google Scholar
Bielecka-Prus, Joanna (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 79. Google Scholar
Bujała, Anna (2011). Czy wirtualna wspólnota jest wspólnotą? Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 38, 145. Google Scholar
Cudowska, Agata (2009). Wspólnota w kulturze indywidualizmu. W: Nikitorowicz, Jerzy, Muszyńska, Jolanta i Sobecki, Mirosław (red.). Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej. Google Scholar
Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 211. Google Scholar
Doyle, Brandon (2021). TikTok Statistics – Updated February 2021, [online]. Wallaroo Media. Access: https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/ [1.03.2021]. Google Scholar
Ellis, Carolyne, Adams, Tony E. and Bochner, Arthur P. (2011). Autoetnography: An Overview. Historical Social Research/Historische Socialforschung, 4(138), 273. Google Scholar
Funkymedia.pl (2021). Korzystanie z internetu: 2020 rok – raport ze świata (Digital 2021), [online]. Google Scholar
Funkymedia.pl. Dostęp: https://funkymedia.pl/korzystanie-z-internetu-2020-rok-raport-ze--swiata-digital-2021.html#przegladanie-internetu-przez-telefon-dane-dotyczace-wieku-i-plci [9.05.2021]. Google Scholar
Grycuk, Adrian (2021). Fake newsy, trolle i cyborgi w mediach społecznościowych. Analizy. BAS, 1(152), 7. Google Scholar
Grzegorczyk, Wojciech (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. W: Grzegorczyk, Wojciech (red.). Wybrane metody zarządzania i finansów. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo UŁ, 10–11. Google Scholar
Industry Report. TikTok Statistics And Facts (2020 Report), [online]. Ssaasscout.com. Access: Google Scholar
https://saasscout.com/statistics/tiktok-stats/ [10.05.2021]. Google Scholar
Jenkins, Henry (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Google Scholar
Kacperczyk, Anna (2012). Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2(8), 51. Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2011). Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań: Galeria Miejska ,,Arsenał”. Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2014). Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 3(10), 175, 179. Google Scholar
Kampka, Agnieszka (2019). Społeczne uwarunkowania alfabetyzacji wizualnej. W: Kampka, Agnieszka i Kiryjow-Radzka, Anna (red.). Społeczne konteksty obrazu w kształtowaniu wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. Google Scholar
Kennedy, Melanie (2020). “If the rise of the TikTok dance and e-girl aestethic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now”: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis. European Journal Cultural Studies, 23(6), 1071.
Crossref
Google Scholar
Kopecka-Piech, Katarzyna (2013). Aplikacje mobilne; innowacyjność, sytuacyjność i personalizacja komunikacji marketingowej i wizerunkowej. Nowe Media. Czasopismo Naukowe, 4.
Crossref
Google Scholar
Lessig, Lawrence (2009). Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Tłum. Rafał Próchniak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Google Scholar
Levinson, Paul (2010). Nowe nowe media. Tłum. Maria Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM. Google Scholar
Maciejak, Katarzyna (2018). YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków: Universitas. Google Scholar
Majchrzyk, Łukasz (2021). Mobile i digital w 2021 r. – 5,22 mld ludzi na świecie używa telefonów komórkowych. [online]. Mobirank.pl. Dostęp: https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/ [9.05.2021]. Google Scholar
Majorek, Marta (2015). Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury partycypacji. Kraków: Universitas. Google Scholar
McLuhan, Marshall (2001). Zrozumieć media. Przedmowa. W: McLuhan, Eric i Zignore, Frank (red.). Wybór tekstów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Google Scholar
Mikołajewska, Barbara (1999). Zjawisko wspólnoty. Wybór tekstów. New Haven: The Lintons’ Video Press. Google Scholar
Myślak, Dominika Agata i Siudak, Martyna Małgorzata (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 12, 78. Google Scholar
Nożyński, Szymon (2018). DJ Algorytm – cyfrowa sugestia muzyczna jako substytut własnego wyboru. Neodidagmata, 36/37, 78. Google Scholar
Olkowska, Agata (2020). Profile czasopism z zakresu nauk społecznych w wybranych mediach społecznościowych. Com.press, 3, 98. Google Scholar
Omar, Bahiyah and Dequan, Wang (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(04), 121.
Crossref
Google Scholar
Orzeł, Barbara (2017). Aplikacja mobilna jako zjawisko kulturowe. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Google Scholar
Perchila-Włosik, Aleksandra (2015). Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, 3(223), 616. Google Scholar
Stunża, Grzegorz D., Bomba, Radosław, Siuda, Piotr i Stachura, Krzysztof (2015). Dwa czy zero? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej, 102. Google Scholar
Su, Yiran, Barker, Bradley J., Doyle, Jason P. and Yan, Memai (2020). Fan Engagement in 15 seconds: Athletes’ Relathionship Marketing During a Pandemic via TikTok. International Journal of Sport Communication, 13(3), 438.
Crossref
Google Scholar
Tankovska, H. (2021). TikTok – Statistics and Facts, [online]. Ststistica.com. Access: https://www.statista.com/topics/6077/tiktok/#dossierSummary [10.05.2021]. Google Scholar
Waszkiewicz, Marta (2020). Dalgonacoffee – przepis na kawę po koreańsku, [online]. Zwierciadło.pl. Dostęp: https://zwierciadlo.pl/przepisy/dalgona-coffee-przepis-na-kawe-po-koreansku [18.12.2020]. Google Scholar
Welz, Anna i Breś-Targowska, Anna (2020). Koronawirus – aktualny problem medyczny i społeczny. Farmacja Polska, 5(76), 260.
Crossref
Google Scholar
Werlich, Jakub (2019). TikTok – co to za aplikacja, na punkcie której oszalały miliony?, [online]. Mediaclick.pl. Dostęp: https://mediaclick.pl/tiktok-co-to-za-aplikacja-na-punkcie-ktorej-oszalaly-miliony/ [10.11.2020]. Google Scholar
Zuo, Hui and Wang, Tongyue (2019). Analysis of TikTok User Behavior from the Perspective of Popular Culture. Frontiers in Art. Research, 1(3), 1–2. Google Scholar
Żaglewski, Tomasz (2011). Dzień z życia Ziemi, czyli YouTube jako cyberkultura. Przegląd Kulturoznawczy, 1(9). Google Scholar
Żyłowska, Karolina (2020). TikTok najchętniej pobieraną aplikacją 2020 roku, [online]. Socialpress.pl. Dostęp: https://socialpress.pl/2020/12/tiktok-jest-najchetniej-pobierana-aplikacja-2020-roku [20.02.2021]. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.