TikTok in the contex of a community - user relations and reactions during a pandemic

Urszula Teresa Sawicka

Uniwersytet Opolski
https://orcid.org/0000-0002-6953-6570


Abstract

This article analyses the global popularity of the TikTok application, which recently became an overnight sensation. The text also presents an analysis of selected recordings on coronavirus issues that appeared and gained the interest of users during the pandemic. The goal of the research was to determine how TikTok members reacted to the health threats associated with this COVID-19 disease and how they cope with the new social situation in the face of an ongoing epidemic. Therefore, the analyses were also aimed at determining the role played by TikTok during the pandemic. The text also touches on the issue of community. In this context, the considerations aimed at determining whether, in the face of the global COVID-19 threat, it is possible to analyse the formation of a community or communities focused on the subject of coronavirus on TikTok.


Keywords:

users, community, pandemic, TikTok, coronavirus


Apuke, Oberidi Destiny and Bahiyah, Omar (2021). Fake news and Covid-19: model ling thepredictors of fake news sparing among social media users. Telematics and Informatics, 56.
Crossref   Google Scholar

Basch, Corey H., Fera, Joseph, Pierce, Isabela and Basch, Charles, E. (2021). Promoting Mask Use on TikTok: Descriptive, Cross-sectional Study. Public Health Surveillance, 7(2).
Crossref   Google Scholar

Bielecka-Prus, Joanna (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 79.   Google Scholar

Bujała, Anna (2011). Czy wirtualna wspólnota jest wspólnotą? Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 38, 145.   Google Scholar

Cudowska, Agata (2009). Wspólnota w kulturze indywidualizmu. W: Nikitorowicz, Jerzy, Muszyńska, Jolanta i Sobecki, Mirosław (red.). Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej.   Google Scholar

Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 211.   Google Scholar

Doyle, Brandon (2021). TikTok Statistics – Updated February 2021, [online]. Wallaroo Media. Access: https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/ [1.03.2021].   Google Scholar

Ellis, Carolyne, Adams, Tony E. and Bochner, Arthur P. (2011). Autoetnography: An Overview. Historical Social Research/Historische Socialforschung, 4(138), 273.   Google Scholar

Funkymedia.pl (2021). Korzystanie z internetu: 2020 rok – raport ze świata (Digital 2021), [online].   Google Scholar

Funkymedia.pl. Dostęp: https://funkymedia.pl/korzystanie-z-internetu-2020-rok-raport-ze--swiata-digital-2021.html#przegladanie-internetu-przez-telefon-dane-dotyczace-wieku-i-plci [9.05.2021].   Google Scholar

Grycuk, Adrian (2021). Fake newsy, trolle i cyborgi w mediach społecznościowych. Analizy. BAS, 1(152), 7.   Google Scholar

Grzegorczyk, Wojciech (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. W: Grzegorczyk, Wojciech (red.). Wybrane metody zarządzania i finansów. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo UŁ, 10–11.   Google Scholar

Industry Report. TikTok Statistics And Facts (2020 Report), [online]. Ssaasscout.com. Access:   Google Scholar

https://saasscout.com/statistics/tiktok-stats/ [10.05.2021].   Google Scholar

Jenkins, Henry (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.   Google Scholar

Kacperczyk, Anna (2012). Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2(8), 51.   Google Scholar

Kamińska, Magdalena (2011). Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań: Galeria Miejska ,,Arsenał”.   Google Scholar

Kamińska, Magdalena (2014). Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 3(10), 175, 179.   Google Scholar

Kampka, Agnieszka (2019). Społeczne uwarunkowania alfabetyzacji wizualnej. W: Kampka, Agnieszka i Kiryjow-Radzka, Anna (red.). Społeczne konteksty obrazu w kształtowaniu wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.   Google Scholar

Kennedy, Melanie (2020). “If the rise of the TikTok dance and e-girl aestethic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now”: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis. European Journal Cultural Studies, 23(6), 1071.
Crossref   Google Scholar

Kopecka-Piech, Katarzyna (2013). Aplikacje mobilne; innowacyjność, sytuacyjność i personalizacja komunikacji marketingowej i wizerunkowej. Nowe Media. Czasopismo Naukowe, 4.
Crossref   Google Scholar

Lessig, Lawrence (2009). Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Tłum. Rafał Próchniak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.   Google Scholar

Levinson, Paul (2010). Nowe nowe media. Tłum. Maria Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM.   Google Scholar

Maciejak, Katarzyna (2018). YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów. Kraków: Universitas.   Google Scholar

Majchrzyk, Łukasz (2021). Mobile i digital w 2021 r. – 5,22 mld ludzi na świecie używa telefonów komórkowych. [online]. Mobirank.pl. Dostęp: https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/ [9.05.2021].   Google Scholar

Majorek, Marta (2015). Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury partycypacji. Kraków: Universitas.   Google Scholar

McLuhan, Marshall (2001). Zrozumieć media. Przedmowa. W: McLuhan, Eric i Zignore, Frank (red.). Wybór tekstów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.   Google Scholar

Mikołajewska, Barbara (1999). Zjawisko wspólnoty. Wybór tekstów. New Haven: The Lintons’ Video Press.   Google Scholar

Myślak, Dominika Agata i Siudak, Martyna Małgorzata (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 12, 78.   Google Scholar

Nożyński, Szymon (2018). DJ Algorytm – cyfrowa sugestia muzyczna jako substytut własnego wyboru. Neodidagmata, 36/37, 78.   Google Scholar

Olkowska, Agata (2020). Profile czasopism z zakresu nauk społecznych w wybranych mediach społecznościowych. Com.press, 3, 98.   Google Scholar

Omar, Bahiyah and Dequan, Wang (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(04), 121.
Crossref   Google Scholar

Orzeł, Barbara (2017). Aplikacja mobilna jako zjawisko kulturowe. Katowice: Wydawnictwo UŚ.   Google Scholar

Perchila-Włosik, Aleksandra (2015). Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, 3(223), 616.   Google Scholar

Stunża, Grzegorz D., Bomba, Radosław, Siuda, Piotr i Stachura, Krzysztof (2015). Dwa czy zero? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej, 102.   Google Scholar

Su, Yiran, Barker, Bradley J., Doyle, Jason P. and Yan, Memai (2020). Fan Engagement in 15 seconds: Athletes’ Relathionship Marketing During a Pandemic via TikTok. International Journal of Sport Communication, 13(3), 438.
Crossref   Google Scholar

Tankovska, H. (2021). TikTok – Statistics and Facts, [online]. Ststistica.com. Access: https://www.statista.com/topics/6077/tiktok/#dossierSummary [10.05.2021].   Google Scholar

Waszkiewicz, Marta (2020). Dalgonacoffee – przepis na kawę po koreańsku, [online]. Zwierciadło.pl. Dostęp: https://zwierciadlo.pl/przepisy/dalgona-coffee-przepis-na-kawe-po-koreansku [18.12.2020].   Google Scholar

Welz, Anna i Breś-Targowska, Anna (2020). Koronawirus – aktualny problem medyczny i społeczny. Farmacja Polska, 5(76), 260.
Crossref   Google Scholar

Werlich, Jakub (2019). TikTok – co to za aplikacja, na punkcie której oszalały miliony?, [online]. Mediaclick.pl. Dostęp: https://mediaclick.pl/tiktok-co-to-za-aplikacja-na-punkcie-ktorej-oszalaly-miliony/ [10.11.2020].   Google Scholar

Zuo, Hui and Wang, Tongyue (2019). Analysis of TikTok User Behavior from the Perspective of Popular Culture. Frontiers in Art. Research, 1(3), 1–2.   Google Scholar

Żaglewski, Tomasz (2011). Dzień z życia Ziemi, czyli YouTube jako cyberkultura. Przegląd Kulturoznawczy, 1(9).   Google Scholar

Żyłowska, Karolina (2020). TikTok najchętniej pobieraną aplikacją 2020 roku, [online]. Socialpress.pl. Dostęp: https://socialpress.pl/2020/12/tiktok-jest-najchetniej-pobierana-aplikacja-2020-roku [20.02.2021].   Google Scholar


Published
2021-09-15

Cited by

Sawicka, U. T. (2021). TikTok in the contex of a community - user relations and reactions during a pandemic. Media - Culture - Social Communication, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6538

Urszula Teresa Sawicka 
Uniwersytet Opolski
https://orcid.org/0000-0002-6953-6570