Melania, Taylor and Kylie in Polish. American celebrities in Polish gossip websites in 2020

Karolina Burno-Kaliszuk

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9471-210X


Abstract

The aim of this article is to analyse how selected media actors from the United States are portrayed on Polish gossip websites and how local gossip broadcasters “translate” media images of American celebrities. Based on the content analysis of the gossip news on Melania Trump – a celebrity with assigned status, Taylor Swift – a celebrity with gained status, and Kylie Jenner – a celebrity with status conferred by media, which were published in 2020 on the three leading Polish gossip websites (Pudelek.pl, Plotek.pl, Gwiazd.wp.pl; N=171) and on their American counterpart – TMZ.com (N=73), it was found that the Polish gossip broadcasters sustain the global media images of the United States celebrities, which may be a manifestation of information recycling.


Keywords:

celebrities, gossip journalism, celebrity journalism, gossip websites, tabloidization


Brockington, Dan (2015). Towards an international understanding of the power of celebrity persuasions: a review and a research agenda. Celebrity Studies, 6:4, 486-504.
Crossref   Google Scholar

Cashmore, Ellis (2006). Celebrity / Culture. Abingdon: Routledge.
Crossref   Google Scholar

Chyliński, Marek (2016). Research i źródła informacji w świetle badań środowiska dziennikarskiego. Zeszyty prasoznawcze, T. 59, nr 2(226), 477-487.   Google Scholar

Driessens, Olivier (2018). Celebrity in the age of global communication networks. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 245-254.
Crossref   Google Scholar

Elliott, Anthony, Boyd, Ross (2018). Celebrity and contemporary culture. A critical analysis of some theoretical accounts. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 3-25.
Crossref   Google Scholar

Erling, Barbara (2021). Mediapanel: serwisy plotkarskie zyskują użytkowników, liderem Pudelek.pl, [online]. Press, 14.01.2021. Dostęp: https://www.press.pl/tresc/64553,mediapanel_-serwisy-plotkarskie-zyskuja-uzytkownikow_-liderem-pudelek_pl [16.11.2021].   Google Scholar

Forbes (2019). Najlepiej zarabiający celebryci. Ranking Forbesa, [online]. Forbes.pl, 12.07.2019. Dostęp: https://www.forbes.pl/rankingi/ranking-forbesa-100-najlepiej-zarabiajacych-celebrytow-gwiazd-show-biznesu/08cz1wd [16.11.2021].   Google Scholar

Forbes (2021). The World’s Highest-Paid Celebrities, [online]. Forbes.com. Dostęp: https://www.forbes.com/celebrities/ [16.11.2021].   Google Scholar

Godzic, Wiesław, Buchner, Anna, Kubalska, Małgorzata, Rudzińska-Sierakowska, Lidia (2019). Celebryci w polskiej przestrzeni medialnej i społecznej. Badanie interdyscyplinarne. Warszawa: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny.   Google Scholar

Hirdman, Anja (2017). Flesh-images, body shame and affective ambiguities in celebrity gossip magazines. Celebrity Studies, 8:3, 365-377.
Crossref   Google Scholar

Holmes, Su, Redmond, Sean (2006). Introduction: understanding celebrity culture. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 1-16.
Crossref   Google Scholar

Jenkins, Henry, Ford, Sam, Green, Joshua (2019). Rozprzestrzenialne media. Tłum. Michał Wróblewski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Johansson, Sofia (2006). Sometimes you wanna hate celebrities: tabloid readers and celebrity coverage. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 343-358.   Google Scholar

Lister, Martin, Dovey, Jon, Giddings, Seth, Grant, Iain, Kelly, Kieran (2009). Nowe media. Wprowadzenie. Tłum. Marta Lorek, Agata Sadza, Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Littler, Jo (2011). Introduction: celebrity and the transnational. Celebrity Studies, 2:1, 1-5.
Crossref   Google Scholar

Mateja, Magdalena (2011). Świat przedstawiony zamiast obrazu rzeczywistości? Kreacyjny potencjał mediów brukowych. Oblicza Komunikacji, 4, 57–71.   Google Scholar

Molęda-Zdziech, Małgorzata (2013). Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warsaw: Difin SA.   Google Scholar

Niebudek, Jan (2016). TMZ – gwiazda wśród portali plotkarskich, [online]. Polskie Radio/Trójka, 24.02.2016. Dostęp: https://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1586496,TMZ-gwiazda-wsrod-portali-plotkarskich (16.11.2021).   Google Scholar

Rixon, Paul (2011). The role of the British popular press in re-imagining American television celebrities for the British audience: the 1950s to the 1960s. Celebrity Studies, 2:1, 44-55.
Crossref   Google Scholar

Sobczak, Katarzyna (2014). Polityczka w obiektywie. Retoryczny przekaz fotografii prasowych polityczek w świetle teorii gender. W: Agnieszka Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 146–163.   Google Scholar

Turner, Graeme (2014). Understanding celebrity. Londyn: SAGE Publications.
Crossref   Google Scholar


Published
2022-08-03

Cited by

Burno-Kaliszuk, K. (2022). Melania, Taylor and Kylie in Polish. American celebrities in Polish gossip websites in 2020. Media - Culture - Social Communication, (18). https://doi.org/10.31648/mkks.7255

Karolina Burno-Kaliszuk 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9471-210X