Melania, Taylor and Kylie in Polish. American celebrities in Polish gossip websites in 2020
Karolina Burno-Kaliszuk
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0002-9471-210X
Abstract
The aim of this article is to analyse how selected media actors from the United States are portrayed on Polish gossip websites and how local gossip broadcasters “translate” media images of American celebrities. Based on the content analysis of the gossip news on Melania Trump – a celebrity with assigned status, Taylor Swift – a celebrity with gained status, and Kylie Jenner – a celebrity with status conferred by media, which were published in 2020 on the three leading Polish gossip websites (Pudelek.pl, Plotek.pl, Gwiazd.wp.pl; N=171) and on their American counterpart – TMZ.com (N=73), it was found that the Polish gossip broadcasters sustain the global media images of the United States celebrities, which may be a manifestation of information recycling.
Keywords:
celebrities, gossip journalism, celebrity journalism, gossip websites, tabloidizationReferences
Brockington, Dan (2015). Towards an international understanding of the power of celebrity persuasions: a review and a research agenda. Celebrity Studies, 6:4, 486-504.
Crossref
Google Scholar
Cashmore, Ellis (2006). Celebrity / Culture. Abingdon: Routledge.
Crossref
Google Scholar
Chyliński, Marek (2016). Research i źródła informacji w świetle badań środowiska dziennikarskiego. Zeszyty prasoznawcze, T. 59, nr 2(226), 477-487. Google Scholar
Driessens, Olivier (2018). Celebrity in the age of global communication networks. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 245-254.
Crossref
Google Scholar
Elliott, Anthony, Boyd, Ross (2018). Celebrity and contemporary culture. A critical analysis of some theoretical accounts. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 3-25.
Crossref
Google Scholar
Erling, Barbara (2021). Mediapanel: serwisy plotkarskie zyskują użytkowników, liderem Pudelek.pl, [online]. Press, 14.01.2021. Dostęp: https://www.press.pl/tresc/64553,mediapanel_-serwisy-plotkarskie-zyskuja-uzytkownikow_-liderem-pudelek_pl [16.11.2021]. Google Scholar
Forbes (2019). Najlepiej zarabiający celebryci. Ranking Forbesa, [online]. Forbes.pl, 12.07.2019. Dostęp: https://www.forbes.pl/rankingi/ranking-forbesa-100-najlepiej-zarabiajacych-celebrytow-gwiazd-show-biznesu/08cz1wd [16.11.2021]. Google Scholar
Forbes (2021). The World’s Highest-Paid Celebrities, [online]. Forbes.com. Dostęp: https://www.forbes.com/celebrities/ [16.11.2021]. Google Scholar
Godzic, Wiesław, Buchner, Anna, Kubalska, Małgorzata, Rudzińska-Sierakowska, Lidia (2019). Celebryci w polskiej przestrzeni medialnej i społecznej. Badanie interdyscyplinarne. Warszawa: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny. Google Scholar
Hirdman, Anja (2017). Flesh-images, body shame and affective ambiguities in celebrity gossip magazines. Celebrity Studies, 8:3, 365-377.
Crossref
Google Scholar
Holmes, Su, Redmond, Sean (2006). Introduction: understanding celebrity culture. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 1-16.
Crossref
Google Scholar
Jenkins, Henry, Ford, Sam, Green, Joshua (2019). Rozprzestrzenialne media. Tłum. Michał Wróblewski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Johansson, Sofia (2006). Sometimes you wanna hate celebrities: tabloid readers and celebrity coverage. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 343-358. Google Scholar
Lister, Martin, Dovey, Jon, Giddings, Seth, Grant, Iain, Kelly, Kieran (2009). Nowe media. Wprowadzenie. Tłum. Marta Lorek, Agata Sadza, Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Littler, Jo (2011). Introduction: celebrity and the transnational. Celebrity Studies, 2:1, 1-5.
Crossref
Google Scholar
Mateja, Magdalena (2011). Świat przedstawiony zamiast obrazu rzeczywistości? Kreacyjny potencjał mediów brukowych. Oblicza Komunikacji, 4, 57–71. Google Scholar
Molęda-Zdziech, Małgorzata (2013). Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warsaw: Difin SA. Google Scholar
Niebudek, Jan (2016). TMZ – gwiazda wśród portali plotkarskich, [online]. Polskie Radio/Trójka, 24.02.2016. Dostęp: https://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1586496,TMZ-gwiazda-wsrod-portali-plotkarskich (16.11.2021). Google Scholar
Rixon, Paul (2011). The role of the British popular press in re-imagining American television celebrities for the British audience: the 1950s to the 1960s. Celebrity Studies, 2:1, 44-55.
Crossref
Google Scholar
Sobczak, Katarzyna (2014). Polityczka w obiektywie. Retoryczny przekaz fotografii prasowych polityczek w świetle teorii gender. W: Agnieszka Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 146–163. Google Scholar
Turner, Graeme (2014). Understanding celebrity. Londyn: SAGE Publications.
Crossref
Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9471-210X
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.