Melania, Taylor i Kylie po polsku. Amerykańskie celebrytki w przekazach polskich portali plotkarskich w 2020 roku

Karolina Burno-Kaliszuk

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9471-210X


Abstrakt

Celem artykułu jest ustalenie, jak wybrani aktorzy medialni ze Stanów Zjednoczonych są przedstawiani w polskich portalach plotkarskich oraz jak krajowi nadawcy plotkarscy „tłumaczą” amerykańskie obrazy medialne celebrytów. Na podstawie analizy zawartości newsów plotkarskich o Melanii Trump – celebrytce o przypisanym statusie, Taylor Swift – celebrytce o uzyskanym statusie i Kylie Jenner – celebrytce o statusie nadanym przez media, które zostały opublikowane w 2020 r. w trzech najbardziej popularnych polskich serwisach plotkarskich (Pudelek.pl, Plotek.pl, Gwiazdy.wp.pl; N=171) oraz w ich amerykańskim odpowiedniku – TMZ.com (N=73), stwierdzono, że polskie newsy plotkarskie podtrzymują globalne wizerunki medialne amerykańskich celebrytów, co może być przejawem recyclingu informacyjnego.


Słowa kluczowe:

celebryci, dziennikarstwo plotkarskie, dziennikarstwo celebryckie, serwisy plotkarskie, tabloidyzacja

Brockington, Dan (2015). Towards an international understanding of the power of celebrity persuasions: a review and a research agenda. Celebrity Studies, 6:4, 486-504.
Crossref   Google Scholar

Cashmore, Ellis (2006). Celebrity / Culture. Abingdon: Routledge.
Crossref   Google Scholar

Chyliński, Marek (2016). Research i źródła informacji w świetle badań środowiska dziennikarskiego. Zeszyty prasoznawcze, T. 59, nr 2(226), 477-487.   Google Scholar

Driessens, Olivier (2018). Celebrity in the age of global communication networks. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 245-254.
Crossref   Google Scholar

Elliott, Anthony, Boyd, Ross (2018). Celebrity and contemporary culture. A critical analysis of some theoretical accounts. W: Anthony Elliott (red.), Routledge Handbook of Celebrity Studies. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 3-25.
Crossref   Google Scholar

Erling, Barbara (2021). Mediapanel: serwisy plotkarskie zyskują użytkowników, liderem Pudelek.pl, [online]. Press, 14.01.2021. Dostęp: https://www.press.pl/tresc/64553,mediapanel_-serwisy-plotkarskie-zyskuja-uzytkownikow_-liderem-pudelek_pl [16.11.2021].   Google Scholar

Forbes (2019). Najlepiej zarabiający celebryci. Ranking Forbesa, [online]. Forbes.pl, 12.07.2019. Dostęp: https://www.forbes.pl/rankingi/ranking-forbesa-100-najlepiej-zarabiajacych-celebrytow-gwiazd-show-biznesu/08cz1wd [16.11.2021].   Google Scholar

Forbes (2021). The World’s Highest-Paid Celebrities, [online]. Forbes.com. Dostęp: https://www.forbes.com/celebrities/ [16.11.2021].   Google Scholar

Godzic, Wiesław, Buchner, Anna, Kubalska, Małgorzata, Rudzińska-Sierakowska, Lidia (2019). Celebryci w polskiej przestrzeni medialnej i społecznej. Badanie interdyscyplinarne. Warszawa: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny.   Google Scholar

Hirdman, Anja (2017). Flesh-images, body shame and affective ambiguities in celebrity gossip magazines. Celebrity Studies, 8:3, 365-377.
Crossref   Google Scholar

Holmes, Su, Redmond, Sean (2006). Introduction: understanding celebrity culture. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 1-16.
Crossref   Google Scholar

Jenkins, Henry, Ford, Sam, Green, Joshua (2019). Rozprzestrzenialne media. Tłum. Michał Wróblewski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Johansson, Sofia (2006). Sometimes you wanna hate celebrities: tabloid readers and celebrity coverage. W: Su Holmes, Sean Redmond (red.), Framing Celebrity. New directions in celebrity culture. Londyn – Nowy Jork: Routledge, 343-358.   Google Scholar

Lister, Martin, Dovey, Jon, Giddings, Seth, Grant, Iain, Kelly, Kieran (2009). Nowe media. Wprowadzenie. Tłum. Marta Lorek, Agata Sadza, Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Littler, Jo (2011). Introduction: celebrity and the transnational. Celebrity Studies, 2:1, 1-5.
Crossref   Google Scholar

Mateja, Magdalena (2011). Świat przedstawiony zamiast obrazu rzeczywistości? Kreacyjny potencjał mediów brukowych. Oblicza Komunikacji, 4, 57–71.   Google Scholar

Molęda-Zdziech, Małgorzata (2013). Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warsaw: Difin SA.   Google Scholar

Niebudek, Jan (2016). TMZ – gwiazda wśród portali plotkarskich, [online]. Polskie Radio/Trójka, 24.02.2016. Dostęp: https://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1586496,TMZ-gwiazda-wsrod-portali-plotkarskich (16.11.2021).   Google Scholar

Rixon, Paul (2011). The role of the British popular press in re-imagining American television celebrities for the British audience: the 1950s to the 1960s. Celebrity Studies, 2:1, 44-55.
Crossref   Google Scholar

Sobczak, Katarzyna (2014). Polityczka w obiektywie. Retoryczny przekaz fotografii prasowych polityczek w świetle teorii gender. W: Agnieszka Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 146–163.   Google Scholar

Turner, Graeme (2014). Understanding celebrity. Londyn: SAGE Publications.
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-08-03

Cited By /
Share

Burno-Kaliszuk, K. (2022). Melania, Taylor i Kylie po polsku. Amerykańskie celebrytki w przekazach polskich portali plotkarskich w 2020 roku. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (18). https://doi.org/10.31648/mkks.7255

Karolina Burno-Kaliszuk 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9471-210X



Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Media - Kultura - Komunikacja Społeczna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.