Social Responsibility as a Determinant in the Improvement of Organizational Competitiveness (Case Study)

Kornelia Polek-Duraj

Department of Regional Policy, Opole University of Technology


Abstract

The level of involvement of Polish companies, especially micro, small and medium-sized ones, in their activities consistent with the concept of Corporate Social Responsibility is relatively small. On the one hand, it may be due to poor knowledge concerning this subject, especially about the benefits that derive from it, and what can be achieved (e.g. improved image, increased competitiveness, the ability to innovate). On the other hand, there is a need to bear, particularly in the beginning, the necessary costs, and this reimbursement is not immediately felt by the company. The aim of this article is to present a way of implementing the concept of Corporate Social Responsibility and its impact on improving the competitiveness of the audited company. The analysis was carried out at the largest wood processing plant in the Opole region.


Keywords:

social responsibility, wood processing industry, competitiveness


Adamczyk J. 2009. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Berman S., Jonem T., Wicke A.C. 1999. Convergent Stakeholders Theory. Academy of Management Reviev, 24(2): 206- 221.

Bernatt M. 2009. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Biznes, etyka, odpowiedzialność. 2012. Ed. W. Gasparski. PWE, Warszawa.

Polek-Duraj K. 2011. Społeczna odpowiedzialność determinantą wzrostu konkurencyjności organizacji (studium przypadku). In: Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena. Eds. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.

Rocznik Statystyczny Przemysłu 2015. 2016. GUS, Warszawa.

Rocznik Statystyczny Przemysłu 2014. 2015. GUS, Warszawa.

Rocznik Statystyczny Przemysłu 2012. 2013. GUS, Warszawa.

Rocznik Statystyczny Przemysłu 2010. 2011. GUS, Warszawa.

Wołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M. Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Żemigała M. 2007. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Oficyna Wolters Kluver business, Kraków.
Download


Published
2017-05-31

Cited by

Polek-Duraj, K. (2017). Social Responsibility as a Determinant in the Improvement of Organizational Competitiveness (Case Study). Olsztyn Economic Journal, 12(2), 213–223. https://doi.org/10.31648/oej.2806

Kornelia Polek-Duraj 
Department of Regional Policy, Opole University of Technology



License

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND