Preferencje studentów dotyczące kół naukowych na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Weronik Barańska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0005-4687-2458

Natalia Kubica

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0005-8708-5397


Abstrakt

Celem badań było kompleksowe omówienie obszarów naukowych zainteresowań studentów poszczególnych kierunków na Wydziale Nauk Ekonomicznych UWM w Olsztynie oraz identyfikacja, jakie aktywności uważają za najbardziej przydatne. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem arkusza ankiety. Z przeprowadzonego badania wynika, że koła naukowe na Wydziale Nauk Ekonomicznych odpowiadają zainteresowaniom studentów. Co więcej, studenci wskazali, że korzyści oraz aktywności oferowane przez koła są atrakcyjne i zgodne z ich oczekiwaniami. Działalność prowadzona przez te organizacje umożliwia im rozwój oraz realizację celów, które wyznaczyli sobie podczas uczestnictwa w kołach naukowych. Wyniki badań mogą przyczynić się do przygotowania lepszej oferty kół naukowych na Wydziale Nauk Ekonomicznych UWM w Olsztynie, tak aby była atrakcyjna i możliwie jak najlepiej odpowiadała potrzebom studentów różnych kierunków.


Słowa kluczowe:

koła naukowe, studenci, zainteresowania, preferencje


Bankston, A., Davis, S.M., Moore, E., Niziolek, C., & Boudreau, V. (2020). Research Culture: Why Scientific Societies Should Involve More Early-Career Researchers. eLife, 9, 1-7. https://doi.org/10.7554/eLife.60829.   Google Scholar

Barnes, L., Grajales, J., Velasquez Baez, J., Hidalgo, D., & Padilla-Benavides, T. (2021). Impact of Professional and Scientific Societies’ Student Chapters on the Development of Underrepresented Undergraduate Students. Frontiers in Education, 6, 1-15. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.763908.   Google Scholar

Bęczkowska, A. (2019). Uczestnictwo w kole naukowym jako inwestycja w rozwój umiejętności społecznych i zawodowych. Zeszyty naukowe WSG. Seria Edukacja - Rodzina – Społeczeństwo, 35(4), 31-40.   Google Scholar

Boichuk, N. (2018). Uczestnictwo w kole naukowym jako motywacja do rozwoju osobistego i naukowego studentów. Ternopil: Ternopil Ivan Puluj National Technical University.   Google Scholar

Czapiewska, G. (2021). Rola kół naukowych w procesie kształcenia. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Feeney, S. (2018). Why Graduate Students Should Join Scientific Societies. Retrieved from https://www.asbmb.org/asbmb-today/opinions/080118/grad-students-should-join-scientific-societies (20.06.2024).   Google Scholar

Gancarz, A. (2008). Wykorzystanie wiedzy i umiejętności zdobytych w Kole Naukowym Edukacji Międzykulturowej w pracy zawodowej absolwentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Edukacja Międzykulturowa, 2, 153-154.   Google Scholar

Jabłońska, K., & Sobieraj, A. (2013). Metodyka dobierania próby badawczej w naukach społecznych. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, 4, 31-36.   Google Scholar

Kołodziejczak, A., & Mierzejewska, L. (2021). Geografia społeczno-ekonomiczna: doświadczenia, szanse i wyzwania w procesie kształcenia. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Kurcz, L. (2005). Studenckie koła naukowe: rola i zadania opiekuna koła. In L. Kurcz & A. Gołdasz (Eds.). Sesje Studenckich Kół Naukowych, vol. 1, p. 6, 7. Materiały XLII Sesji Pionu Hutniczego AGH. Kraków: Wydawnictwo Studenckiego Towarzystwa Naukowego.   Google Scholar

Kurczyk, B. (2015). Model organizacji koła naukowego a rozwój praktycznych kompetencji studentów. In P. Wdowińki (Ed.). Nauczyciel akademicki wobec wyzwań edukacyjnych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Łubek, B. (2016). Aktywność studentów w Studenckich Kołach Naukowych a ich decyzje zawodowe. Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Nauki Humanistyczno-Społeczne (Fascicles of Student Scientific Movement JKU in Kielce, Humanistic and Social Sciences), 25(1), 171-179.   Google Scholar

Matczuk, P. (2007). Koło rachunkowości „Audytor” na Uniwersytecie Gdańskim. Wydawnictwo Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Koło Naukowe Harvard   Google Scholar

Undergraduate Research Association (HCURA). Retrieved from https://hurainfo.org/.   Google Scholar

Primus, C., Zimmerman A., Terovolas, A., Block, F., Brown, C., Burton, M., Edwards, A., Etson, C., Flores, S., Fry, C., Guillory, F., Ingram, S., McGee, R., Neely-Fisher, D., Paxson, S., Phelan, L., Suggs, K., Vega, L., Vuong, E., Luis Lujan, J., Ramirez-Alvarado, M., & Segarra, V. (2022). Scientific Societies Fostering Inclusivity in the Life Sciences Through Engagement of Undergraduate Scientists. Frontiers in Education, 7, 757816. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.757816 (29.03.2022).   Google Scholar

Śnieżek, E. (2017). Koła naukowe jako istotny element kształtowania wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów. Łódź: Wydawnictwo SIZ.   Google Scholar

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 742.   Google Scholar


Opublikowane
2024-06-30

Cited By /
Share

Barańska, W., & Kubica, N. (2024). Preferencje studentów dotyczące kół naukowych na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Olsztyn Economic Journal, 19(1), 75–91. https://doi.org/10.31648/oej.10385

Weronik Barańska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0005-4687-2458
Natalia Kubica 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0005-8708-5397



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND