Lokalne grupy działania jako nowy podmiot aktywności marketingowej samorządów gminnych : przykład województwa lubelskiego
Danuta Guzal-Dec
Katedra Ekonomii i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiejhttp://orcid.org/0000-0002-2143-1649
Abstrakt
W pracy określono zakres i narzędzia funkcji marketingowej, w tym szczególnie funkcji komunikacyjnej lokalnych grup działania (LGD). Celem badań było określenie znaczenia LGD w kreowaniu produktu terytorialnego oraz zakresu wykorzystania PR przez LGD w komunikacji marketingowej gmin. Cel zrealizowano dzięki przeglądowi literatury, desk research oraz analizie dokumentów, szczególnie dokumentów bezpośrednio regulujących w perspektywie 2014-2020 funkcjonowanie ogółu 22 LGD w województwie lubelskim. W świetle wyników badań działania marketingowe LGD stanowią połączenie aktywności w zakresie rozwoju produktu i PR, aktywności związanej z tworzeniem/rozwojem produktów turystycznych oraz ich promocją. Działalność marketingowa LGD jest wzmocnieniem synergicznym aktywności marketingowej pojedynczych samorządów w obszarze rozwoju produktu i kształtowania wizerunku. LGD stanowią podmiot aktywnie uczestniczący w PR, a w tym w event marketingu, wzbogacają katalog stosowanych przez urzędy gmin wiejskich narzędzi PR.
Słowa kluczowe:
LGD, marketing terytorialny, polityka komunikacji społecznej, Public Relations (PR)Bibliografia
ANDREOTTI A., MINGIONE Е. 2014. Local welfare systems in Europe and the economic crisis. European Urban and Regional Studies, p. 1-15. Google Scholar
ANDRUSZKIEWICZ K., SCHÜLZ M. 2016. Podejmowane działania marketingowe i zakres badań marketingowych w urzędach gmin województwa kujawsko-pomorskiego. Marketing i Rynek, 10. Google Scholar
BARCZAK B. 1999. Marketing w zarządzaniu gminą. Samorząd Terytorialny, 11: 45. Google Scholar
BOROWSKA A. 2009. Lokalne Grupy Działania czynnikiem stymulującym rozwój obszarów wiejskich w Polsce. Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, 8(4): 13-22. Google Scholar
BRODZIŃSKI Z. 2010. Skala i możliwości finansowania rozwoju obszarów wiejskich za pośrednictwem LGD. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 9(3): 35-43. Google Scholar
CAPELLO R., CARAGLIÜ A., FRATESI U. 2015. Spatial heterogeneity in the cost of economic crisis in Europe: are cities sources of regional resilience? Journal of Economic Geography, 15(5): 1-22. Google Scholar
CZORNIK M. 1998. Promocja miasta. Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice. Google Scholar
DOMINGUEZ GARCIA MD., HORLINGS L., SWAGEMAKERS P., SIMON FERNANDEZ X. 2013. Place branding and endogenous rural development. Departure points for developing an inner brand of the River Minho estuary. Place Branding and Public Diplomacy, 9(2): 124-140. Google Scholar
FLOREK M., AUGUSTYN A. 2011. Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego - zasady i procedury. BestPlace-Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa. Google Scholar
GUZAL-DEC D. 2009. Konkurencyjność jednostek terytorialnych na przykładzie gmin wiejskich województwa lubelskiego. Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska. Google Scholar
GUZAL-DEC D., ZWOLIŃSKA-LIGAJ M. 2011. Samorząd gminy jako podmiot działań marketingowych na przykładzie gmin objętych siecią Natura 2000. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 4(2): 76-81. Google Scholar
HAUSNER J., IZDEBSKI H., LACHIEWICZ W., MĄCZYŃSKI M., MAZUR S., NELICKI A., NOWOTARSKI B., SURÓWKA K., SZYMCZAK R., ZACHARIASZ I., ZAWICKI M. 2013. Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy, konieczne działania: raport o stanie samorządności terytorialnej w Polsce. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków. Google Scholar
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich. http://www. ksow.pl. (access 10.05.2016). Google Scholar
IWANKIEWICZ-RAK B. 1997. Marketing organizacji niedochodowych. PW, Wrocław. Google Scholar
KAMIŃSKI J. 2012. W poszukiwaniu teoretycznych źródeł marketingu terytorialnego. In: Wizerunek regionu o orientacji rynkowej. Eds. A. Siedlecka, A. Smarzewska, M. Zwolińska-Ligaj, J. Kamiński. Wydawnictwo PSW JP II, Biała Podlaska. Google Scholar
KISIEL R., GIERWIATOWSKA M. 2013. Functioning of the Polish LAG in the Context of the Leader Initiative. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 12 (3): 39-45. Google Scholar
KOTLER P.H., 2004. Marketing od A do Z. Wydawnictwo PWE, Warszawa. Google Scholar
KOTLER RH., LEVY S. 1969. Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing,. 33: 15. Google Scholar
KUŹNIAR W. 2012a. Kształtowanie orientacji marketingowej jednostki terytorialnej w kontekście rozwoju turystyki wiejskiej (na przykładzie woj. podkarpackiego). Studia Ekonomiczne i Regionalne, V(1): 77. Google Scholar
KUŹNIAR W. 2012b. Wyzwania wobec podmiotów zaangażowanych w promocję turystyki wiejskiej (na przykładzie gmin województwa podkarpackiego). In: Wizerunek regionu o orientacji rynkowej. Eds. A. Siedlecka, A. Smarzewska, M. Zwolińska-Ligaj, J. Kamiński. Wydawnictwo PSW JP II, Biała Podlaska. Google Scholar
NIEDZIELSKA A. 2011. Public relations w działalności jednostek samorządu terytorialnego. Studia Ekonomiczne i Regionalne, IV(2): 43. Google Scholar
PARKER C., ROPER S., MEDWAY D. 2015. Back to basics in the marketing of place: the impact of litter upon place attitudes. Journal of Marketing Management, 31: 1092. Google Scholar
POKRZYCKA L. 2006. Public relations jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie Lubelszczyzny. In: Władza lokalna a media. Zarządzanie informacją - public relations - promocja jednostek samorządu terytorialnego. Ed. S. Michałowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej. Google Scholar
POMIANEK I. 2011. Wykorzystanie instrumentów marketingu terytorialnego na obszarach wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 2(4): 66-74. Google Scholar
PROW na lata 2014-2020. file:///F:/Pobierane/PROW%20na%20lata%202014-2020.pdf (access 01.05.2017). Google Scholar
RAUHUT KOMPANIETS O. RAUHUT D. 2015. Place Marketing of Rural Areas: Why Cannot City Marketing Strategies be 'Copy-Pasted'? A paper prepared for the Regional Studies Association's European Conference, 3-6 April 2016 in Graz, Austria http://www.regionalstudies.org/uploads/ Rauhut-Place_Marketing_of_Rural_Areas .pdf (accessed 01.05.2017). Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, s. 320, ze zm.). Google Scholar
SCHULZ M., ANDRUSZKIEWICZ K. 2016. Public relations w urzędach gmin województwa kujawsko- pomorskiego. Marketing i Rynek, 10. Google Scholar
Ustawa z 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, DzU z 2015 r., poz. 378. Google Scholar
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, DzU z 1990 r., nr 16, poz. 95.^ Google Scholar
Katedra Ekonomii i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
http://orcid.org/0000-0002-2143-1649
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND