Regionalne grupy strategiczne jako instrument wspomagający decyzje lokalizacyjne przedsiębiorstw na przykładzie przemysłu spożywczego
Hanna Godlewska-Majkowska
Instytut Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa w WarszawieAgnieszka Komor
Katedra Zarządzania i Marketingu, Uniwersytet Przyrodniczy w LublinieAbstrakt
W planowaniu lokalizacji przedsiębiorstw brakuje metody pozwalającej na łączenie analizy przestrzennej z analizą konkurencyjności sektorów lub ich wiązek, z jednoczesnym uwzględnieniem pozycji konkurencyjnej i potencjału konkurencyjnego. Celem opracowania jest stworzenie nowego wzorca metodycznego w analizie lokalizacji przedsiębiorstwa na podstawie regionalnych grup strategicznych oraz ukazanie możliwości i ograniczeń aplikacyjnych zaproponowanego narzędzia wspomagającego decyzje lokalizacyjne, na przykładzie przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w regionach szczebla NUTS 2 w Polsce. Badaniami objęto średnie i duże przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego w 2013 roku. W pracy opisano próbę aplikacji zmodyfikowanej macierzy McKinseya do analiz przestrzennych, z wykorzystaniem waloryzacji atrakcyjności inwestycyjnej regionów. Proponowana modyfikacja macierzy McKinseya stanowi nową propozycję w tym zakresie, będąc jednocześnie próbą rozwiązania problemu zarządczego. Analiza regionalnych grup strategicznych pozwala na zaproponowanie możliwych działań strategicznych przedsiębiorstwom, co się przyczynia do rozwiązania problemu zarządzania lokalizacją grupy przedsiębiorstw, w tym klastrów regionalnych. Warto zauważyć, że proponowane narzędzie przyczynia się jednocześnie do dostosowania działań jednostek samorządu terytorialnego (regionów) w zakresie kształtowania oferty inwestycyjnej do potrzeb podmiotów gospodarczych.
Słowa kluczowe:
lokalizacja, grupy strategiczne, przemysł spożywczy, konkurencjaBibliografia
Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w Polsce. 2011. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Wyd. SGH, Warszawa.
Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski jako źródło przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych. 2012. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Wyd. SGH, Warszawa.
Bengtsson M., Kock S. 2000. "Coopetition" in Business Networks - Cooperate and Compete Simultaneously. Industrial Marketing Management, 29: 411-426.
Biuletyn statystyczny województwa dolnośląskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Wrocław.
Biuletyn statystyczny województwa kujawsko-pomorskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Bydgoszcz.
Biuletyn statystyczny województwa łódzkiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Łódź.
Biuletyn statystyczny województwa lubelskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Lublin.
Biuletyn statystyczny województwa lubuskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Zielona Góra.
Biuletyn statystyczny województwa małopolskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Kraków.
Biuletyn statystyczny województwa mazowieckiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Warszawa.
Biuletyn statystyczny województwa opolskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Opole.
Biuletyn statystyczny województwa podkarpackiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Rzeszów.
Biuletyn statystyczny województwa podlaskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Białystok.
Biuletyn statystyczny województwa pomorskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Gdańsk.
Biuletyn statystyczny województwa śląskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Katowice.
Biuletyn statystyczny województwa świętokrzyskiego TV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Kielce.
Biuletyn statystyczny województwa warmińsko-mazurskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Olsztyn.
Biuletyn statystyczny województwa wielkopolskiego IV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Poznań.
Biuletyn statystyczny województwa zachodniopomorskiego TV kwartał 2014. 2015. Urząd Statystyczny, Szczecin.
Brzozowski T., Pogorzelski W. 1992. Naturalne wartości wskaźników jakości, metoda wagowo-korelacyjna. Wiadomości Statystyczne GUS, 4: 42-44.
Cygler J. 2009. Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Wyd. SGH, Warszawa.
Gierszewska G., Romanowska M. 2002. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa.
Godlewska-Majkowska H. 2012. Potencjał inwestycyjny obszarów wiejskich Polski. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2(23): 5-30.
Godlewska-Majkowska H. 2013. Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej. Difin, Warsaw.
Godlewska-Majkowska H., Komor A. 2014. Regionalne grupy strategiczne jako instrument analizy lokalizacji przedsiębiorstw na przykładzie przemysłu motoryzacyjnego. Europa Regionum, XX: 127-147.
Hax A.C., Majluf N.C. 1991. The Strategy Concept and Process: A Pragmatic Approach. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
Hoover E.M. 1962. Lokalizacja działalności gospodarczej. PWN, Warszawa.
Innowacyjność jako czynnik wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów w latach 20022007. 2010. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Wyd. SGH, Warszawa.
Isard W. 1956. Location and Space-economy. J. Wiley and Sons, New York.
Kasiewicz S. 2002. Zarządzanie operacyjne w dobie globalizacji. Difin, Warsaw.
Komor A. 2014. Regionalne grupy strategiczne w przemyśle spożywczym w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 106: 85-95.
Losch A. 1961. Gospodarka przestrzenna. PWE, Warszawa.
Obłój K. 2001. Strategia organizacji. PWE, Warsaw.
Palander T. 1935. Beitrage zur Standortstheorie. Almqvist and Wiksells Boktryckeri, Upsala.
Pierścionek Z. 1998. Strategie rozwoju firmy. PWN, Warsaw.
Predöhl A. 1925. Das Standordsproblem in der Wirtschaftsteorie. Weltwirtschaftliches Archiv, Bd, 21.
Schroeder R. 1993. Operations management. Decisions making in the operations function. Fourth edition. Mc Graw - Hill, New York.
Thai V.V., Grewal D. 2005. Selecting the location of distribution centre in logistics operations: a conceptual framework and case study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 17(3): 3-24.
Thompson A.A., Strickland A.J. 1987. Strategic Management: Concepts and Cases. Homewood, Boston.
Weber A. 1909. Über den Standort der Industrien. I Teil. Reine Theorie des Standorts. J.C.B. Mohr, Tübingen.
Instytut Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Zarządzania i Marketingu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND