Rentowność sprzedaży przedsiębiorstw w województwach Polski Wschodniej
Wioletta Wierzbicka
Katedra Makroekonomii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Celem badań była ocena poziomu rentowności sprzedaży przedsiębiorstw w województwach Polski Wschodniej na tle pozostałych regionów kraju oraz zmian, jakie zaszły w tym zakresie w latach 2007-2013. Wyniki przeprowadzonych analiz, można podsumować następująco. W latach 2007-2013, zarówno w województwach Polski Wschodniej, jak i w pozostałych regionach kraju, odnotowano spadek rentowności sprzedaży brutto przedsiębiorstw. Dynamika zmian zachodzących w tym zakresie w poszczególnych województwach była jednak bardzo zróżnicowana. W zbiorowości województw obserwowano tym samym równolegle zachodzące procesy konwergencji i dywergencji wewnętrznej. W dwóch województwach Polski Wschodniej - lubelskim i podlaskim, obserwowano procesy o charakterze dywergencji, w pozostałych trzech - podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, procesy konwergencji.
Słowa kluczowe:
rentowność sprzedaży, Polska Wschodnia, konwergencja, dywergencjaBibliografia
Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Ujęcie sytuacyjne. 2010. Ed. M. Hamrol. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, p. 43.
Analiza sytuacji społeczno-gospodarczej makroregionu Polski Wschodniej. 2015. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, p. 4-13.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2007 r. 2008. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 100, 118.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2008 r. 2009. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 100, 118.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2009 r. 2010. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 126, 148.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2010 r. 2011. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 126, 148.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2011 r. 2012. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 130, 152.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2012 r. 2013. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 74, 88.
Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2013 r. 2014. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, p. 3, 8, 74, 88.
Farelnik E., Wierzbicka W. 2013. Rentowność sprzedaży przedsiębiorstw prywatnych w Polsce - ujęcie regionalne. Pieniądze i Więź, 1(58): 135.
Gabrusewicz W. 2014. Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Teoria i zastosowanie. PWE, Warszawa, p. 296-297, 317-319.
Grzenkowicz N., Kowalczyk J., Kusak A., Podgórski Z. 2007. Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe Wydziału zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, p. 207, 209.
Kątnik J. 2011. Analiza i ocena wskaźników pomiaru rentowności przedsiębiorstwa jako instrument jego rozwoju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 863: 144-146.
Kornacki J. 2008. O czym informują wskaźniki rentowności. Biuletyn Rachunkowości, 11(59): 62.
Kunasz M. 2006. Przykład zastosowania metod WAP do analizy procesów gospodarowania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. In: Kapitał ludzki w gospodarce opartej na wiedzy. Ed. D. Kopycińska. Wydawnictwo Printgroup, Szczecin, p. 131-139.
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2005-2006. 2007. Ed. S. Pyciński, A. Żołnierski. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, p. 55-205.
Sierpińska M., Jachna T. 2007. Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 195.
Katedra Makroekonomii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND