Strategia kształtowania wizerunku regionu na przykładzie wybranych regionów Polski
Agnieszka Stanowicka
Katedra Makroekonomii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Celem opracowania było zidentyfikowanie i ocena strategii tożsamości realizowanych w wybranych regionach Polski. Ankietę pocztową przeprowadzono w 2013 roku w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim, małopolskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim oraz podlaskim. Zauważono, że problem budowania pożądanego wizerunku regionu jest ważny w opinii przedstawicieli władz regionu, najczęściej jednak ma charakter krótko- lub średniookresowy. Strategia tożsamości często jest określana jako strategia pomocnicza w stosunku do innych strategicznych celów sformułowanych w strategii rozwoju. Zaobserwowano, że kształtowanie wizerunku regionu często sprowadza się do jego promocji. Problemem jest też to, że strategia kształtowania wizerunku koncentruje się na zbyt wielu wyróżnikach tożsamości regionu. Brak systematyczności w badaniu i ocenie rynku także nie sprzyja skuteczności strategii tożsamości realizowanych w regionach.
Słowa kluczowe:
wizerunek, tożsamość, strategia kształtowania wizerunku,, region, rozwój regionalnyBibliografia
Banaszyk P., Fimińska-Banaszyk R., Stańda M. 1997. Zasady zarządzania w przedsiębiorstwie. Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań.
Rozwój przedsiębiorstw. Modele, czynniki, strategie. 2002. Ed. M. Białasiewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Hadyński J. 2011. Strategie rozwoju lokalnego. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Florek M. 2013. Podstawy marketingu terytorialnego. Wydawnictwo UE w Poznaniu.
Łuczak A. 2000. Istota tożsamości miasta. Samorząd Terytorialny, 10.
Obrębalski M. 1998. Marketingowa strategia rozwoju przestrzeni. Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
Penc-Pietrzak I. 1998. Strategie biznesu i marketingu. Profesjonalna Szkoła biznesu, Kraków.
Pierścionek Z. 1998. Strategie rozwoju firmy. PWN, Warszawa.
Steinmann H., Schreyogg G. 1995. Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady. Wyd. Politechniki Wrocławskiej
Rozwój miast i zarządzanie gospodarką miejską, 2004. Ed. J. Słodczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Stabryła A. 2000. Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa.
Szwajca D. 2009. Jak zmienić wizerunek miasta. Marketing i Rynek, 2.
Strategie marketingowe. 2004. Ed. W. Wrzosek. PWE, Warszawa.
Katedra Makroekonomii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND