Czynniki kształtujące zachowania nabywcze konsumentów na rynku dóbr codziennego użytku

Eugeniusz Niedzielski

Katedra Organizacji i Zarządzania, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących zachowań nabywczych na rynku dóbr szybkozbywalnych. Przedmiotem analizy były czynniki ekonomiczne oraz demograficzne. Wyniki badań wykazały między innymi, że na zachowania konsumentów wpływa przede wszystkim jakość produktów kojarzona głównie z brakiem wad, trwałością produktu i marką oraz ceną produktu. Badania wykazały również istotny wpływ płci na zachowania zakupowe konsumentów. Kobiety chętniej odwiedzają sklepy, częściej dokonują zakupów spontanicznie, szczegółowo zapoznają się z ofertą, a mężczyźni udają się do sklepu raczej z konieczności w celu dokonania konkretnego zakupu. 




Barbeka J. 1999. Płeć a zachowania konsumenta. Marketing w Praktyce, 1-2.

Baruk A. 2010. Wybrane czynniki wpływające na postrzeganie artykułów spożywczych. Handel Wewnętrzny, 1.

Bywalec R., Rudnicki L. 2002. Konsumpcja. PWE, Warszawa.

Garbarski L. 2001. Zachowania nabywców. PWE, Warszawa.

Jerzakowska-Synoradzka M. 2010. Shopping damski i męski. Marketing w Praktyce, 9.

Kotler Ph. 1999. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie o kontrola. Felberg SJA. Warszawa.

Kramer J. 1995. Rynek jako przedmiot badań. AE, Katowice.

Mruk H. 2009. Zmiany w sferze konsumpcji i ich uwarunkowania. Handel Wewnętrzny, 4-5.

Rudnicki L. 2006. Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania. AE, Kraków.

Szwacka-Salmonowicz J. 2006. Uwarunkowania zachowań konsumentów na rynku żywnościowym w stadium globalizacji. SERiA, VIII(3).

Światowy G. 2006. Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania. PWE, Warszawa.

Zalega T. 2011. Wpływ kryzysu na dochodową elastyczność popytu na żywność gospodarstw domowych dotkniętych bezrobociem. Handel Wewnętrzny, 5.

Zmitrowicz-Tkaczyk K. 2009. Uwarunkowania zachowań rynkowych konsumentów produktów mleczarskich. UWM, Olsztyn.

Opublikowane
2013-03-31

Cited By /
Share

Niedzielski, E. (2013). Czynniki kształtujące zachowania nabywcze konsumentów na rynku dóbr codziennego użytku. Olsztyn Economic Journal, 8(1), 5–12. https://doi.org/10.31648/oej.3193

Eugeniusz Niedzielski 
Katedra Organizacji i Zarządzania, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND