Wybrane czynniki psychologiczne wpływające na wybór konsumenta na rynku produktów mlecznych
Jana Rybanská
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrzehttps://orcid.org/0000-0002-2310-0114
Ľudmila Nagyová
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrzehttps://orcid.org/0000-0002-5220-2857
Filip Tkáč
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrzehttps://orcid.org/0000-0002-1225-1697
Abstrakt
Mleko i produkty mleczne stanowią jeden z najważniejszych składników dobrze zbilansowanej diety. Średnie spożycie mleka w 2017 r. na Słowacji wyniosło około 176 kg na mieszkańca. Spożycie mleka i przetworów mlecznych jest uważane za bardzo ważne dla zdrowia ludzkiego, dlatego ważne jest również przekonanie konsumentów do zakupu tych produktów.
Przedstawiony artykuł dotyczy wybranych czynników psychologicznych, które wpływają na zachowania konsumentów podczas zakupu mleka i przetworów mlecznych. Skupiono się na 180 młodych konsumentach (20-45 lat) należących do pokolenia Y i badano siłę przekonywania wybranych narzędzi komunikacji marketingowej (głównie aspekty wizualne, jak: kolor, cechy logo, ogólny wygląd opakowań itp.) do zakupu mleka i produktów mlecznych.
W badaniu wykorzystano kilka metod badań psychologicznych i marketingowych, szczególnie: kwestionariusz osobowości NEO FFI, analizę profilu opartą na różnicach semantycznych, analizę treści i analizę zależności (logit dwumianowy). Stwierdzono, że cechy osobowości i temperament konsumentów wpływają na ich wybory na rynku produktów mlecznych. Opakowania i logo produktów mlecznych są silnie przekonujące, jeśli są związane z oferowanymi produktami.
Słowa kluczowe:
produkty mleczne, czynniki psychologiczne, wybór konsumenta, zachowanie konsumenta, osobowość konsumentaBibliografia
Chen, M.F. (2007). Consumer Attitudes and Purchase Intentions in Relation to Organic Foods in Taiwan: Moderating Effects of Food-related Personality Traits. Food Qulaity and Preference, 18(7), 1008-1021. Google Scholar
Clegg, B. (2000). Capturing Customers´ Hearts: Leave Your Competition to Chase Their Pockets. New York: Prentice Hall. Google Scholar
Dhar, R. (2012). The Irrational Consumer: Four Secrets to Engaging Shoppers. Retrieved from https://www.huffingtonpost.com/ravi-dhar/psychology-shopping_b_1280341.html. Google Scholar
Dijksterhuis, A., Smith, P.K., van Baaren, R.B., & Wigboldus, D.H. (2005). The Unconscious Consumer: Effects of Environment on Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 193-202. Google Scholar
Fazio, R.H., & Olson, M.A. (2003). Implicit Measures in Social Cognition Research. Their Meaning and Use. Annual Review of Psychology, 54, 297-327. Google Scholar
Fazio, R.H., Chen, J., Mcdonel, E.C., & Sherman, S.J. (1982). Attitude Accessibility, Attitude-Behaviour Consistency, and the Strenght of the Object-Evaluation Association. Journal of Experimental Social Psychology, 10(1), 139-148. Google Scholar
Fitzsimons, G.J., Hutchinson, J.W., Alba, J.W., Chartrand, T.L., Huber, J., Kardes, F.R., Menon, G., Raghubir, P., Russo, J.E., Shiv, B., Tavassoli, N.T., & Williams, P. (2002). Non-conscious influences of consumer choice. Marketing Letters, 13, 269-279. Google Scholar
Higgins, E.T. (1996). Knowledge Activation: Accessibility, Applicability, and Silence. In E.T. Higgins & A. Kruglanski (Eds.). Social Psychology: Handbook of Basic Principles. New York: Guilford. Google Scholar
Jacob, C., Guéguen, N., & Boulbry, G. (2011). Presence of Various Figurative Cues on a Restaurant Table and Consumer Choice: Evidence for an Associative Link. Journal of Foodservice Business Research, 14(1), 47-52. Google Scholar
Jaeger, S.R., Lee, P., & Ares, G. (2018). Product Involvement and Consumer Food-Elicited Emotional Associations: Insights from Emoji Questionnaires. Food Research International, 106, 999-1011. Google Scholar
Jain, S.P., & Posavac, S.S. (2004). Valenced Comparisons. Journal of Marketing Research, 41(1), 46-58. Google Scholar
Krishna, A., Morrin, M., & Sayin, E. (2014). Smellizing Cookies and Salivating: A Focus on Olfactory Imagery. Journal of Consumer Research, 41(1), 18-34. Google Scholar
Kubala, J. (2018). 5 ways that drinking milk can improve your health. Retrieved from https://www.healthline.com/nutrition/milk-benefits. Google Scholar
Lactose intolerance. (2018). U.S. Department of Health & Human Services. Retrieved from https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance#statistics. Google Scholar
Liptov. Z horskeho mlieka. Objavte tajomstvo syrov z horského mlieka. Retrieved from https://www.nasliptov.sk/. Google Scholar
Masár, I. (2018). Mlieko. Retrieved from http://www.vuepp.sk/dokumenty/komodity/2018/Mlieko06_18.pdf. Google Scholar
Matzler, K., Bidmon, S., & Granber-Kräuter, S. (2006). Individual Determinants of Brand Affect: The Role of the Personality Traits of Extraversion and Openness to Experience. Journal of Product & Brand Management, 15(7), 427-434. Google Scholar
Rajo. Retrieved from https://www.rajo.sk/. Google Scholar
Sadovská, E. (2018). V utorok 15. mája 2018 oslávime Medzinárodný deň mlieka. Retrieved from http://www.agrobiznis.sk/index.php/component/content/article/1-uvod/4157-v-utorok-15-maja-2018-oslavime-medzinarodny-de-mlieka. Google Scholar
Singh, A., & Verma, P. (2017). Factors Influencing Indian Consumers´ Actual Buying Behaviour Towards Organic Food Products. Journal of Cleaner Production, 167, 473-483. Google Scholar
Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual Differences in Impulse Buying Tendency: Feeling and No Thinking. European Journal, 15, 71-83. Google Scholar
Ware, M., & Wilson, D.R. (2017). All about milk. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/273451.php. Google Scholar
Yoon, Y., Lee, S., & Choi, K. (2016). Microbial benefits and risks of raw milk cheese. Food Control, 63, 201-215. Google Scholar
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-2310-0114
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-5220-2857
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-1225-1697
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND