Wybrane czynniki psychologiczne wpływające na wybór konsumenta na rynku produktów mlecznych

Jana Rybanská

Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-2310-0114

Ľudmila Nagyová

Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-5220-2857

Filip Tkáč

Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-1225-1697


Abstrakt

Mleko i produkty mleczne stanowią jeden z najważniejszych składników dobrze zbilansowanej diety. Średnie spożycie mleka w 2017 r. na Słowacji wyniosło około 176 kg na mieszkańca. Spożycie mleka i przetworów mlecznych jest uważane za bardzo ważne dla zdrowia ludzkiego, dlatego ważne jest również przekonanie konsumentów do zakupu tych produktów.

Przedstawiony artykuł dotyczy wybranych czynników psychologicznych, które wpływają na zachowania konsumentów podczas zakupu mleka i przetworów mlecznych. Skupiono się na 180 młodych konsumentach (20-45 lat) należących do pokolenia Y i badano siłę przekonywania wybranych narzędzi komunikacji marketingowej (głównie aspekty wizualne, jak: kolor, cechy logo, ogólny wygląd opakowań itp.) do zakupu mleka i produktów mlecznych.

W badaniu wykorzystano kilka metod badań psychologicznych i marketingowych, szczególnie: kwestionariusz osobowości NEO FFI, analizę profilu opartą na różnicach semantycznych, analizę treści i analizę zależności (logit dwumianowy). Stwierdzono, że cechy osobowości i temperament konsumentów wpływają na ich wybory na rynku produktów mlecznych. Opakowania i logo produktów mlecznych są silnie przekonujące, jeśli są związane z oferowanymi produktami.


Słowa kluczowe:

produkty mleczne, czynniki psychologiczne, wybór konsumenta, zachowanie konsumenta, osobowość konsumenta


Chen, M.F. (2007). Consumer Attitudes and Purchase Intentions in Relation to Organic Foods in Taiwan: Moderating Effects of Food-related Personality Traits. Food Qulaity and Preference, 18(7), 1008-1021.   Google Scholar

Clegg, B. (2000). Capturing Customers´ Hearts: Leave Your Competition to Chase Their Pockets. New York: Prentice Hall.   Google Scholar

Dhar, R. (2012). The Irrational Consumer: Four Secrets to Engaging Shoppers. Retrieved from https://www.huffingtonpost.com/ravi-dhar/psychology-shopping_b_1280341.html.   Google Scholar

Dijksterhuis, A., Smith, P.K., van Baaren, R.B., & Wigboldus, D.H. (2005). The Unconscious Consumer: Effects of Environment on Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 193-202.   Google Scholar

Fazio, R.H., & Olson, M.A. (2003). Implicit Measures in Social Cognition Research. Their Meaning and Use. Annual Review of Psychology, 54, 297-327.   Google Scholar

Fazio, R.H., Chen, J., Mcdonel, E.C., & Sherman, S.J. (1982). Attitude Accessibility, Attitude-Behaviour Consistency, and the Strenght of the Object-Evaluation Association. Journal of Experimental Social Psychology, 10(1), 139-148.   Google Scholar

Fitzsimons, G.J., Hutchinson, J.W., Alba, J.W., Chartrand, T.L., Huber, J., Kardes, F.R., Menon, G., Raghubir, P., Russo, J.E., Shiv, B., Tavassoli, N.T., & Williams, P. (2002). Non-conscious influences of consumer choice. Marketing Letters, 13, 269-279.   Google Scholar

Higgins, E.T. (1996). Knowledge Activation: Accessibility, Applicability, and Silence. In E.T. Higgins & A. Kruglanski (Eds.). Social Psychology: Handbook of Basic Principles. New York: Guilford.   Google Scholar

Jacob, C., Guéguen, N., & Boulbry, G. (2011). Presence of Various Figurative Cues on a Restaurant Table and Consumer Choice: Evidence for an Associative Link. Journal of Foodservice Business Research, 14(1), 47-52.   Google Scholar

Jaeger, S.R., Lee, P., & Ares, G. (2018). Product Involvement and Consumer Food-Elicited Emotional Associations: Insights from Emoji Questionnaires. Food Research International, 106, 999-1011.   Google Scholar

Jain, S.P., & Posavac, S.S. (2004). Valenced Comparisons. Journal of Marketing Research, 41(1), 46-58.   Google Scholar

Krishna, A., Morrin, M., & Sayin, E. (2014). Smellizing Cookies and Salivating: A Focus on Olfactory Imagery. Journal of Consumer Research, 41(1), 18-34.   Google Scholar

Kubala, J. (2018). 5 ways that drinking milk can improve your health. Retrieved from https://www.healthline.com/nutrition/milk-benefits.   Google Scholar

Lactose intolerance. (2018). U.S. Department of Health & Human Services. Retrieved from https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance#statistics.   Google Scholar

Liptov. Z horskeho mlieka. Objavte tajomstvo syrov z horského mlieka. Retrieved from https://www.nasliptov.sk/.   Google Scholar

Masár, I. (2018). Mlieko. Retrieved from http://www.vuepp.sk/dokumenty/komodity/2018/Mlieko06_18.pdf.   Google Scholar

Matzler, K., Bidmon, S., & Granber-Kräuter, S. (2006). Individual Determinants of Brand Affect: The Role of the Personality Traits of Extraversion and Openness to Experience. Journal of Product & Brand Management, 15(7), 427-434.   Google Scholar

Rajo. Retrieved from https://www.rajo.sk/.   Google Scholar

Sadovská, E. (2018). V utorok 15. mája 2018 oslávime Medzinárodný deň mlieka. Retrieved from http://www.agrobiznis.sk/index.php/component/content/article/1-uvod/4157-v-utorok-15-maja-2018-oslavime-medzinarodny-de-mlieka.   Google Scholar

Singh, A., & Verma, P. (2017). Factors Influencing Indian Consumers´ Actual Buying Behaviour Towards Organic Food Products. Journal of Cleaner Production, 167, 473-483.   Google Scholar

Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual Differences in Impulse Buying Tendency: Feeling and No Thinking. European Journal, 15, 71-83.   Google Scholar

Ware, M., & Wilson, D.R. (2017). All about milk. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/273451.php.   Google Scholar

Yoon, Y., Lee, S., & Choi, K. (2016). Microbial benefits and risks of raw milk cheese. Food Control, 63, 201-215.   Google Scholar


Opublikowane
2019-09-10

Cited By /
Share

Rybanská, J., Nagyová, Ľudmila, & Tkáč, F. (2019). Wybrane czynniki psychologiczne wpływające na wybór konsumenta na rynku produktów mlecznych. Olsztyn Economic Journal, 14(3), 287–298. https://doi.org/10.31648/oej.4376

Jana Rybanská 
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-2310-0114
Ľudmila Nagyová 
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-5220-2857
Filip Tkáč 
Wydział Ekonomii i Zarządzania, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
https://orcid.org/0000-0002-1225-1697



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND