Struktura i składniki cyfrowych systemów marketingowych
Yuriy Robul
Wydział Ekonomii i Prawa, Uniwersytet Narodowy im. I. Miecznikowa w Odessie, Ukrainahttps://orcid.org/0000-0002-7299-9648
Abstrakt
Artykuł dotyczy badań nad marketingiem cyfrowym jako systemem marketingowym, definicji jego najważniejszych elementów, kanałów i wyników, a także poziomów struktury. Obecnie marketing cyfrowy jest rozpatrywany głównie na poziomie mikro, jego funkcjonowanie na poziomie całej gospodarki, a systemowa interakcja między marketingiem cyfrowym a innymi podsystemami społecznymi nie jest dobrze poznana. Rezultatem badania jest konceptualizacja modelu marketingu cyfrowego jako systemu marketingowego oraz przydzielenie trzech poziomów marketingu cyfrowego. Otwiera to perspektywy do lepszego zrozumienia procesów rozwoju gospodarczego, czynników wpływów i środków zarządzania.
Słowa kluczowe:
marketing, macromarketing, systemy marketingowe, gospodarka cyfrowa, marketing cyfrowyBibliografia
Alderson, W. (1964). A normative theory of marketing systems. In R. Cox, W. Alderson, & S. Shapiro (Eds.). Theory in marketing. Homewood: Richard D. Irwin, p. 92-108. Google Scholar
Bukht, R., & Heeks, R. (2017). Defining, Conceptualising and Measuring the Digital Economy. Development Informatics Working Paper. https://doi/org/10.2139/ssrn.3431732.(68). Google Scholar
Bassiouni, D.H., & Hackley, C. (2015). Digital Socialisation: Children’s Experiences as Consumers of Video Games. In: C. Shult, R. Benton. & O. Kravets (Eds.). Marketing as Provisioning Technology. Integrating Perspectives on Solutions for Suatainability, Prosperity, and Social Justice. The 40th Annual Macromarketing Conference. Chicago: Macromarketing Society, p. 189-193. Google Scholar
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing. Harlow, New York: Pearson. Google Scholar
Dahlman, C., Mealy, S., & Wermelinger, M. (2016). Harnessing the digital economy for developing countries. OECD Development Centre Working Papers, 334. Paris: OECD Publishing. https://doi/org/10.1787/4adffb24-en. Google Scholar
Fisk, G. (1967). Marketing systems; an introductory analysis. New York: Harper & Row. Google Scholar
Hunt, S.D. (1981). Macromarketing as a Multidimensional Concept. Journal of Macromarketing, 1(1), 7-8. Google Scholar
Hunt, S.D. (2012). Trust, Personal Moral Codes, and the Resource-Advantage Theory of Competition: Explaining Productivity, Economic Growth, and Wealth Creation. Contemporary Economics, 6(2), 4-19. Google Scholar
Kadirov, D. (2011). Macro-Systems Role of Marketing. Journal of Macromarketing, 31(4), 359-375. Google Scholar
Kannan, P.K., & Li, H.A. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing. 34(1), 22-45. Google Scholar
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: moving from traditional to digital. Hoboken, New Jersey: Wiley. Google Scholar
Layton, R.A. (2007). Marketing Systems - A Core Macromarketing Concepr. Journal of Macromarketing, 27(3), 227-242. Google Scholar
Layton, R.A. (2009). On Economic Growth, Marketing Systems, and the Quality of Life. Journal of Macromarketing, 29(4), 349-362. Google Scholar
Medeiros, F.G., & Costa, F.J. (2019). Uma proposta de visualização do sistema agregado de marketing turístico. Estudios Gerenciales, 35(152), 237-248. Google Scholar
Mittelstaedt, J.D., Kilbourne, W., & Mittelstaedt, R.A. (2006). Macromarketing as agorology: Macromarketing theory and the study of the agora. Journal of Macromarketing, 26(2), 131-142. Google Scholar
Vargo, S.L., & Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 68, 1-17. Google Scholar
Wydział Ekonomii i Prawa, Uniwersytet Narodowy im. I. Miecznikowa w Odessie, Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-7299-9648
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND