Wyzwania edukacji ekonomicznej w Polsce

Marcin Janusz

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-4652-6898

Marcin Bogdański

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-1396-5018

Wiesława Lizińska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6957-2846

Mariola Grzybowska-Brzezińska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6571-1140


Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań nad wiedzą i świadomością młodych dorosłych, które były związane z podejmowaniem pierwszych autonomicznych decyzji finansowych, zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie. Badanie przeprowadzono podczas realizacji projektu finansowanego ze środków Narodowego Banku Polskiego (NBP) na działalność związaną z edukacją ekonomiczną. Projekt był realizowany przez sześć miesięcy (10.2021-03.2022). Próbę stanowiło 458 osób młodych dorosłych będących beneficjentami projektu, zamieszkujących województwo warmińsko-mazurskie w Polsce. Celem artykułu była weryfikacja wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji projektu, na podstawie kwestionariusza samooceny „po” wraz z retrospektywną oceną „przed”, podstawowego narzędzia ewaluacji projektów. Wyniki wskazują na zasadność działań z zakresu edukacji ekonomicznej wobec stale niesatysfakcjonującej świadomości ekonomicznej, zwłaszcza młodych ludzi.


Słowa kluczowe:

edukacja ekonomiczna, projekt edukacyjny, młodzi dorośli, finanse osobiste


Balcerak, A. (2001). Gry symulacyjne serio – w poszukiwaniu typu idealnego. In E. Malinowska, & W. Misiąg (Eds.). Symulacja systemów gospodarczych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.   Google Scholar

Borzym, H. (2021). Informacja o cenach mieszkań w Olsztynie. IV kwartał 2020 r. Olsztyn: Wyd. Narodowy Bank Polski O/O Olsztyn.   Google Scholar

Brzezicka, J., & Wiśniewski, R. (2014). Homo oeconomicus and behavioral economics. Contemporary Economics, 8(4), 353-364. https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.150.
Crossref   Google Scholar

Cesarski, M. (2013). Polityka mieszkaniowa w Polsce w pracach naukowych 1918–2010. Dokonania i wpływ polskiej szkoły badań. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.   Google Scholar

Cesarski, M. (2017). Sytuacja mieszkaniowa w Polsce lat 2002-2014. Światowy kryzys. Niewiadome i szanse zamieszkiwania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.   Google Scholar

Cichowicz, E. (2016). Działania banków komercyjnych w zakresie edukacji ekonomicznej jako metoda walki z wykluczeniem finansowym. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4(9), 115-135. http://dx.doi.org/10.18559/SOEP.2016.9.7.
Crossref   Google Scholar

Housing Statistics. (2019). Eurostat. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/cache/digpub/housing/ (01.02.2022).   Google Scholar

Janusz, M. (2017). Sytuacja mieszkaniowa w województwie warmińsko-mazurskim jako determinanta migracji. In J. Hrynkiewicz, & A. Potrykowska (Eds.). Sytuacja demograficzna Warmii i Mazur jako wyzwanie dla polityki gospodarczej i społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Rządowej Rady Ludnościowej, p. 140-159.   Google Scholar

Janusz, M. (2021). Sytuacja mieszkaniowa młodych małżeństw we wschodnich województwach Polski. Wyd. Economic Publishing Platform. https://doi.org/10.24136/eep.mon.2021.3.
Crossref   Google Scholar

Kowalewska, A. (2015) Ewaluacja projektu: Praktyczne wskazówki, przykłady pytań kwestionariuszowych i narzędzi badawczych. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw Narodowego Banku Polskiego.   Google Scholar

Kowzan, P. (2013). Krytyczna czy bankowa? Edukacja ekonomiczna na uniwersytecie i poza nim. Praktyka Teoretyczna, 7(1), 195-217. https://doi.org/10.14746/prt.2013.1.12.
Crossref   Google Scholar

Lejman-Gąska, A., & Ogórek, M. (2019). Świadomość finansowa młodych dorosłych w Polsce jako wrażliwej grupy demograficznej. Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych, 3(33), 11-32. https://doi.org/10.32078/JOIN.33.02.   Google Scholar

Local Data Bank (2022). Retrieved from https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica (1.02.2022).   Google Scholar

Maison, D., & Furman, A. (2017). Style wydawania pieniędzy przez młodych dorosłych Polaków. In: W. Dymarczyk, & Ł. Pyfl (Eds.). Wykorzystanie metod jakościowych w badaniach zachowań i zjawisk ekonomicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Crossref   Google Scholar

Maison, D., Furman, A., Sekścińska, K., Trzcińska, A., & Poraj-Weder, M. (2018). Edukacja i socjalizacja ekonomiczna dzieci – rodzice jako źródło wiedzy, wzorców zachowań, wartości i emocji wobec finansów. Marketing i Rynek, 5, 15-27.   Google Scholar

Mundy, S. (2011). Financial capability: Why is it important and how can it be improved? Perspective report, CfBT Education Trust.   Google Scholar

Organiściak-Krzykowska, A., & Machnis-Walasek, J. (2017). Uwarunkowania powrotów z emigracji zarobkowej do województwa warmińsko-mazurskiego. In J. Hrynkiewicz, & A. Potrykowska (Eds.). Sytuacja demograficzna Warmii i Mazur jako wyzwanie dla polityki gospodarczej i społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Rządowej Rady Ludnościowej, p. 174-198.   Google Scholar

Potocki, T., & Opolski, K. (2016). Metody podnoszenia świadomości finansowej wśród osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Studia Prawno-Ekonomiczne, 98, 255-274.   Google Scholar

Świecka, B. (2018). Kompetencje finansowe i edukacja finansowa. Ujęcie teoretyczne i praktyczne. Rozprawy Ubezpieczeniowe, 27, 3-17.   Google Scholar

The Importance of Financial Education, Policy Brief. (2006). Paris: OECD Observer.   Google Scholar

Tkaczyk, P. (2012). Grywalizacja: jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych. Gliwice: Helion.   Google Scholar

Walaszek, Z. (1976). Uwarunkowania i konsekwencje gier symulacyjnych. In W. Morawski (Ed.). Organizacje: socjologia struktur, procesów, ról. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Webley, P., & Nyhus, E.K. (2006). Parents’ influence on children’s future orientation and saving. Journal of Economic Psychology, 27(1), 140-164. https://doi.org/10.1016/j.joep.2005.06.016.
Crossref   Google Scholar

Życie finansowe młodych Polaków. (2017). Warszawa: BIG InfoMonitor & Stowarzyszenie Program Wsparcia Zadłużonych.   Google Scholar


Opublikowane
2021-12-30

Cited By /
Share

Janusz, M., Bogdański, M., Lizińska, W., & Grzybowska-Brzezińska, M. (2021). Wyzwania edukacji ekonomicznej w Polsce. Olsztyn Economic Journal, 16(2), 193–204. https://doi.org/10.31648/oej.8042

Marcin Janusz 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-4652-6898
Marcin Bogdański 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-1396-5018
Wiesława Lizińska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6957-2846
Mariola Grzybowska-Brzezińska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6571-1140



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND