Manipulacja klientem w placówce handlowej a jego decyzje zakupowe

Adam Rudzewicz

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375

Andrzej Kowalkowski

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-8661-5705


Abstrakt

Konsument jest jednym z najistotniejszych uczestników procesów gospodarczych. Nie wszystkie jego decyzje zakupowe można jednak określić mianem racjonalnych. Irracjonalność towarzysząca konsumentom w zakupach jest efektem ludzkiej psychiki i osobowości, gdzie mieszają się procesy świadomych aktów wyboru z bodźcami zewnętrznymi (manipulacje stosowane przez podmioty handlowe).

Podstawowym celem przeprowadzonych badań było określenie rozpoznawalności przez konsumentów technik manipulacyjnych stosowanych w placówkach handlowych, a następnie próba oceny ich skuteczności.

W artykule wykorzystano metodę badania ankietowego. Narzędziem badawczym była ankieta internetowa. W badaniu wzięło udział 194 respondentów.

W wyniku przeprowadzonych badań można stwierdzić, że w opinii konsumentów najczęściej stosowanymi w handlu manipulacjami są wszelkie zabiegi kształtujące cenę produktu w aspekcie psychologicznym (ceny niepełne), elementy promocji sprzedaży dostarczające namacalnej korzyści (co podnosi atrakcyjność produktu) oraz umieszczenie towaru przy kasach, w celu zachęcenia klientów do dokonywania zakupów impulsywnych.

Jeśli chodzi o skuteczność badanych technik, to pokrywa się ona z ich intensywnością występowania. Oprócz trzech już wymienionych (manipulacje ceną, promocja sprzedaży i strefa kas), należy jeszcze zwrócić uwagę na właściwą i ciekawą aranżację sklepu. W deklaracjach respondentów wyraźnie jako mniej skuteczny jest postrzegany marketing zapachowy.

Większość respondentów nie odbiera manipulacji służących do sterowania zachowaniem klientów jako działań nieetycznych. Nie odnotowano wyraźnych postaw negatywnych wobec stosowanych technik manipulacyjnych. Na podstawie zaprezentowanych wyników badań należy stwierdzić, że manipulacje zachowaniami klientów w placówkach handlowych są bardzo częstym działaniem, a w zasadzie standardowym. Klienci rozumieją ich działanie, przynajmniej częściowo, są na nie podatni i co najważniejsze są z nich zadowoleni. Respondenci traktują manipulacje zdecydowanie bardziej w kategoriach osiąganych korzyści, niż ponoszonych w związku z tym kosztów.


Słowa kluczowe:

manipulacje, klient, merchandising, sensoryka, promocja


Bańko, M. (2005). Wielki słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Bartkowiak, B. (2010). Współczesne teorie ekonomiczne, Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G. Ekonomika Rolnictwa, 97, 16-29.   Google Scholar

Barzykowski, K., Leśniak, A., & Niedźwieńska, A. (2010). Rola wskazówek i przekonań w długotrwałej pamięci cen. Roczniki psychologiczne, 13(2), 125-144.   Google Scholar

Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.   Google Scholar

Filar, D. (2012). Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.   Google Scholar

Grzybowska-Brzezińska, M., & Rudzewicz, A. (2013). Wpływ marketingu sensorycznego na decyzje konsumentów (znaczenie zmysłów). Handel wewnętrzny, 6(347), 68-79.   Google Scholar

Jeznach, M. (Ed.). (2007). Podstawy marketingu żywności. Warszawa: SGGW.   Google Scholar

Kewalramani, M., & Hedge, S. (2012). Character Merchandising. Journal of Intellectual Property Rights, 17, 454-462.   Google Scholar

Kolasińska-Morawska, K. (2012). Merchandising sensoryczny zintegrowanym instrumentarium wspomagającym oddziaływanie przedsiębiorstw na zachowania klientów w placówkach handlowych. Przedsiębiorczość i zarządzanie, 13(2), 67-97.   Google Scholar

Koprowska, J. (2017). Dlaczego klienci nie są racjonalni i jak to wykorzystać w sprzedaży? Retrieved from https://www.ican.pl/b/dlaczego-klienci-nie-sa-racjonalni-i-jak-to-wykorzystac-w-sprzedazy/P10fGbQGju (19.06.2022).   Google Scholar

Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.   Google Scholar

Lisińska-Kuśnierz, M., & Ucherek, M. (2006). Opakowania w ochronie konsumenta. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.   Google Scholar

Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa:   Google Scholar

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.   Google Scholar

Magia strefy kasy – zakupy impulsowe. Retrieved from https://hurtidetal.pl/article/art_id,469-/magia-strefy-kasy-zakupy-impulsowe/ (19.06.2022).   Google Scholar

Martysz, C.B. (2015). Manipulacje instrumentami finansowymi i insider trading. Analiza prawno-ekonomiczna. Warszawa: Wolters Kluwer Business.   Google Scholar

Matysik-Pejas, R., & Pakosz, I. (2013). Działania merchandisingowe i ich wpływ na klientów sklepów wielkopowierzchniowych. Polityka europejska. Finanse i marketing, 9(58), 340-350.   Google Scholar

Niedzielski, E. (2013). Factors Determining the Purchasing Behaviours of Consumers in the Market of Daily Use Goods. Olsztyn Economic Journal, 8(1), 5-12. https://doi.org/10.31648/oej.3193.
Crossref   Google Scholar

Nowacki, R. (2005). Reklama. Warszawa: Difin.   Google Scholar

Olejniczuk-Merta, A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Diffin.   Google Scholar

Podolski P. (2019). Manipulacja informacją na rynkach finansowych: przyczynek do analizy na przykładzie rynku kapitałowego w Polsce. Ekonomia Międzynarodowa, 26, 112-133. https://doi.org/10.18778/2082-4440.26.03.
Crossref   Google Scholar

Rogowski, R. (2010). Współczesne techniki dezinformacji rynkowej. In: P. Setlak, & P. Szulich (Eds.). Społeczeństwo informacyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe. Tarnobrzeg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu.   Google Scholar

Rudzewicz, A. (2010). Zapach jako skuteczne i nowoczesne narzędzie marketingu. Handel Wewnętrzny, 3, 42-48.   Google Scholar

Rybanská, J., Nagyová, L., & Tkáč, F. (2019). Selected Psychological Factors as Predictors of Consumer Choice in the Milk Product Market. Olsztyn Economic Journal, 14(3), 287-298. https://doi.org/10.31648/oej.4376.
Crossref   Google Scholar

Rybowska, A. (2018). Merchandising w handlu tradycyjnym i internetowym w opinii klientów. Marketing i Zarządzanie, 2(52), 165-173. https://doi.org/10.18276/miz.2018.52-16.
Crossref   Google Scholar

Sadowska, M. (2010). Kolekcjonerzy wrażeń. Marketing w Praktyce, 10, 16-17.   Google Scholar

Sullivan, M., & Adcock, D. (2003). Marketing w handlu detalicznym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.   Google Scholar

Trivesan, E. (2013). Jak zrozumieć klienta i na tym zarobić? Warszawa: ICAN Institute.   Google Scholar

Urbański, J. (2019). Jakie znaczenie dla klientów i sprzedawców mają końcówki cenowe? Retrieved from https://www.nowa-sprzedaz.pl/artykul/jakie-znaczenie-dla-klientow-i-sprzedawcow-majakoncowki-cenowe (19.06.2022).   Google Scholar

Witek, L. (2006). Wykorzystanie merchandisingu w sterowaniu wyborami konsumentów. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 69, 72-84.   Google Scholar

Żeleźnik, Ł. (2013). Rola reklamy w kreowaniu lojalności konsumenckiej. In: A. Wiśniewska (Ed.). Kształtowanie lojalności konsumenckiej. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.   Google Scholar


Opublikowane
2021-12-30

Cited By /
Share

Rudzewicz, A., & Kowalkowski, A. (2021). Manipulacja klientem w placówce handlowej a jego decyzje zakupowe. Olsztyn Economic Journal, 16(2), 279–293. https://doi.org/10.31648/oej.8218

Adam Rudzewicz 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375
Andrzej Kowalkowski 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-8661-5705



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND