Wykorzystanie modelu 6D Hofstede w analizie polskiej i portugalskiej kultury biznesowej
Marek Siemiński
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0002-5471-3511
Katarzyna Andruszkiewicz
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieTiago Pinho
Escola Superior de Ciências Empresariais, Polytechnic Institute of SetubalAbstrakt
Zarządzanie w zróżnicowanym kulturowym środowisku, działanie w różnych kulturach biznesowych to jedno z głównych wyznań współczesnych menadżerów. Samo zjawisko różnic w kulturach społeczeństw jest znane od wieków, jednak holistyczne spojrzenie na jej wpływ na kulturę biznesową poszczególnych krajów, stworzenie typologii kulturowych, badanie charakteru interakcji między kulturą biznesową a organizacyjną datuje się dopiero na drugą połowę lat osiemdziesiątych XX wieku.
Przyspieszenie zmian społecznych, technologicznych, demograficznych, proces globalizacji, ale również jego zakłócenia w postaci pandemii COVID-19, wojny na Ukrainie, czy zaostrzająca się rywalizacja między Chinami a Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej, powodują zwiększenie
niepewności organizacyjnej. Zmiany te wymagają nowej wrażliwości kulturowej, często nowych, zmodyfikowanych systemów wartości. Celem opracowania jest określenie i porównanie polskich i portugalskich kultur biznesowych. Aby osiągnąć ten cel, współczesne polskie i portugalskie kultury biznesowe przeanalizowano według modelu 6D Hofstede.
Słowa kluczowe:
kultura organizacji, kultura biznesu, model 6D HofstedeBibliografia
Adamovic, M. (2022). How Does Employee Cultural Background Influence the Effects of Telework on Job Stress? The Roles of Power Distance, Individualism, and Beliefs about Telework. International Journal of Information Management, 62, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102437
Crossref
Google Scholar
Alipour, A. (2021). What Matters for the Future? Comparing Globe’s Future Orientation with Hofstede’s Long-term Orientation. Cross Cultural & Strategic Management, 28(4), 734-759. https://doi.org/10.1108/CCSM-08-2020-0163
Crossref
Google Scholar
Alipour, A., & Yaprak, A. (2022). Indulgence and Risk-Taking Behavior of Firms: Direct and Interactive Influences. Journal of International Management, 28(2), 1-18. https://doi.org/10.1016/j.intman.2022.100945
Crossref
Google Scholar
Beugelsdijk, S., & Welzel, C. (2018). Dimensions and Dynamics of National Culture: Synthesizing Hofstede with Inglehart. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1469-1505. https://doi.org/10.1177/0022022118798505
Crossref
Google Scholar
Chudnovskaya, E., & O’Hara, L.L.S. (2022). Indulgence Versus Restraint: Exploration of A New Cultural Dimension in Context. Journal of Intercultural Communication, 22(2), 41-52. https://doi.org/10.36923/jicc.v22i2.54
Crossref
Google Scholar
Country Comparison. 2022. Hofstede Insights. Retrieved from www.hofstede-insights.com/countrycomparison/ (11.08.2022). Google Scholar
Dauber, D., Fink, G., & Yolles, M. (2012). A Configuration Model of Organizational Culture. SAGE Open, 2(1), 1-16. https://doi.org/10.1177/2158244012441482
Crossref
Google Scholar
Escandon-Barbosa, D., Salas-Paramo, J., & Rialp-Criado, J. (2021). Hofstede’s Cultural Dimensions as a Moderator of the Relationship between Ambidextrous Learning and Corporate Sustainability in Born Global Firms. Sustainability, 13, 1-17. https://doi.org/10.3390/su13137344
Crossref
Google Scholar
Esteves, J., Pastor, J., & Carvalho, J. (2003). Organizational and National Issues of an ERP Implementation in a Portuguese Company. In Korpela, M., Montealegre, R., & Poulymenakou, A. (Ed.). Organizational Information System in the Context of Globalization. New York: Springer Science, Business Media. https://doi.org/10.1007/978-0-387-35695-2
Crossref
Google Scholar
Heydari, A., Laroche, M., Paulin, M., & Richard, M-O. (2021). Hofstede’s Individual-Level Indulgence Dimension: Scale Development and Validation. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102640
Crossref
Google Scholar
Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks: CA SAGE. Google Scholar
Honrado, M.G. (2020). A liderança, as equipas e as novas formas de organização do trabalho. In: Figueira L.M., & Oosterbeek L. Turismo Mundial, Crise Sanitária e Futuro: visões globais partilhadas. Tomar: Instituto Politécnico de Tomar, p. 65-77. Google Scholar
Iliescu, M-E. (2019). The Cultural Influence on Designing the Homepage: Romanian vs. Portuguese Businesses Comparison. In C. Brătianu, A. Zbuchea, B. Hrib, A. Vițelar, & F. Anghel (Eds.). Upscaling Digital Transformation in Business and Economics. STRATEGICA International Academic Conference, Bucharest, Romania, October 10-11. Google Scholar
Jacques, E. (1952). The Changing Culture of a Factory. New York: Dryden Press. Google Scholar
Kassem, R., Ajmal, M., Gunasekaran, A., & Helo, P. (2019). Assessing the Impact of Organizational Culture on Achieving Business Excellence with a Moderating Role of ICT: An SEM Approach. Benchmarking: An International Journal, 26(1), 117-146. https://doi.org/10.1108/BIJ-03-2018-0068
Crossref
Google Scholar
Lee, H-S., Chernikov, SU., Nagy, S., & Degtereva, EA. (2022). The Impact of National Culture on Innovation: A Comparative Analysis between Developed and Developing Nations during the Pre- and Post-Crisis Period 2007–2021. Social Sciences, 11(11), 522. https://doi.org/10.3390/socsci11110522
Crossref
Google Scholar
Kozłowski, W. (2020). Employee Motivation as Element as an Element of the Development Process in an Enterprise. Olsztyn Economic Journal, 15(3), 205-2013. https://doi.org/10.31648/oej.6539
Crossref
Google Scholar
Küçükkömürler, S., & Özkan, T. (2022). Political Interest Across Cultures: The Role of Uncertainty Avoidance and Trust. International Journal of Intercultural Relations, 91, 88-96. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2022.09.004
Crossref
Google Scholar
Mihut, I., & Lungescu, D. (2006). Cultural Dimensions in the Romanian Management. Management & Marketing, 1, 5-26. Google Scholar
Niedzielski, E. (2019). Changes in the Labour Market and their Consequences. Olsztyn Economic Journal, 14(2), 157-163. https://doi.org/10.31648/oej.3968
Crossref
Google Scholar
Pukin, P. (2020). Dimensions of Culture and the Suze of the Shadow Economy in the Member of the European Union? Olsztyn Economic Journal, 15(2), 167-173. https://doi.org/10.31648/oej.5839
Crossref
Google Scholar
Pikhart, M., & Koblizkova, A. (2017). The Central Role of Politeness in Business Communication: The Appropriateness Principle as the Way to Enhance Business Communication Efficiency. Journal of Intercultural Communication, 45, 1-21. Google Scholar
Saha, A., & Nanda, N. (2022). Understanding Individual Cultural Values: A Validation Test of Power Distance, Masculinity, and Long-Term Orientation in Indian Service Industry. Journal of Positive School Psychology, 6(4), 10662-10668. Google Scholar
Schein, E.H. (2004). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Google Scholar
Schlemenson, A. (2005). An Innovative Approach to the Theory and Practice of Organizational Analysis: My Journey with Elliott Jaques. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 2(4), 345-364. https://doi.org/10.1002/aps.25
Crossref
Google Scholar
Sent, E-M., & Kroese, A.L.K. (2022). Commemorating Geert Hofstede, a Pioneer in the Study of Culture and Institution. Journal of Institutional Economics, 18, 15-27. https://doi.org/10.1017/S174413742000051X
Crossref
Google Scholar
Siemiński, M., Wędrowska, E., & Krukowski, K. (2020). Cultural Aspect of Social Responsibility Implementation in SMEs. European Research Studies Journal, 23(3), 68-84. https://doi.org/10.35808/ersj/1625
Crossref
Google Scholar
Siemiński, M. (2020). Kulturowe uwarunkowania społecznej odpowiedzialności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Google Scholar
Sienkiewicz, Ł. (2022). Cultural Determination of Evidence-Based Human Resources Management: A Cross-Country Analysis, Organization and Management Series, 160, 527-544. http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2022.160.34
Crossref
Google Scholar
Soni, M.S., Jhajharia, P., & Nag, M.B. (2022). Role of Organizational Culture in Driving Employee Engagement: An Empirical Study of a Leading Two-Wheeler Indian Manufacturing Company. Specialusis Ugdymas, 1(43), 7030-7045. Google Scholar
Su, Ch. (2022). Geert Hofstede’s Cultural Dimensions Theory and Its Implications in SLA. Academic Journal of Humanities & Social Sciences, 5(14), 57-61. http://dx.doi.org/10.25236/AJHSS.2022.05141
Crossref
Google Scholar
Sun, J., Kim, S., & Zhao, F. (2022). Mathematical Modeling of Optimal Allocation of Remote Workforce: An Interdisciplinary Investigation with Hofstede’s Cultural Factors and Managerial Ability. Cross Cultural & Strategic Management, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/CCSM-10-2021-0184 Google Scholar
Triandis, H.C., & Gelfand, M.J. (2012). A Theory of Individualism and Collectivism. In P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, & E.T. Higgins (Ed.). Handbook of Theories of Social Psychology. Thousand Oaks, CA: Sage, p. 498-520.
Crossref
Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-5471-3511
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Escola Superior de Ciências Empresariais, Polytechnic Institute of Setubal
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND